Bezpečnost na železničních přejezdech

26.07.2017

Železnice je považována za jeden z nejbezpečnějších způsobů dopravy a úroveň vlaků s rostoucí konkurencí na kolejích za poslední roky stoupá. Jízda vlakem přináší bezpečí a komfort. Dostat se však vlaku pod kola zůstává noční můrou. Několikatunový kolos má brzdnou dráhu mnohonásobně delší, než vozidla v silniční dopravě. Přesto mnoho řidičů stále riskuje a nerespektuje pravidla jízdy přes železniční přejezdy. Nebo je neznají? Tady jsou!

Železniční přejezd

Značení železničního přejezdu

Značení železničnícho přejezdu

Neosvětlený železniční přejezd

  • Železniční přejezd je označen pouze výstražným křížem jednokolejným či vícekolejným.
  • Řidič nesmí překročit rychlost 30 km/h a to 50 metrů před přejezdem a dále při jízdě přes přejezd.
  • Je-li před přejezdem umístěna výstražná značka “Stůj, dej přednost v jízdě”, musí řidič zastavit na přehledném místě a rozhlédnout se, zda nejede vlak.
  • Řidič nesmí vjet na přejezd, pokud vidí či slyší přibližovat se vlak, případně zaznamenal houkání nebo pískání vlaku.

Světelný železniční přejezd

  • Železniční přejezd je označen výstražným křížem jednokolejným či vícekolejným a zároveň přejezdovým zabezpečovacím zařízením (železniční semafor).
  • Svítí-li přerušované bílé světlo železničního semaforu, pak může řidič jet rychlostí 50 km/h a to 50 m před přejezdem a dále přes přejezd.
  • Řidič nesmí přejet železniční přejezd, pokud je dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými signály železničního semaforu.

Železniční přejezd se závorami

  • Železniční přejezd se závorami je 240 metrů před přejezdem označen příslušnou výstražnou značkou.
  • Řidič nesmí vjet na železniční přejezd, pokud jsou závory sklopené, ani pokud se právě sklápí či zdvihají a dosud blikají výstražná červená světla.

Nehodovost na železničních přejezdech

V České republice existuje přes 8 tisíc železničních přejezdů, z nichž zhruba jedna čtvrtina je světelných, přesto se právě na nich stane až polovina nehod. Meziročně nehod na železničních přejezdech přibývá, zatímco v roce 2015 eviduje drážní inspekce 165 mimořádných událostí na vlakovém přejezdu, při kterých bylo zraněno 130 lidí a 39 usmrceno, v roce 2016 zaznamenali 176 incidentů a zemřelo při nich 45 osob, počet zraněných byl nižší, evidováno je 69 případů poraněných osob. (Zdroj dat: Statistika mimořádných událostí, meziroční srovnání 2016 a 2015; Drážní inspekce; http://www.dicr.cz/statistiky-mimoradnych-udalosti)

Další zajímavé články

Sankce za špatné parkování u obchodních center

Parkování na vyhrazených místech u obchodních center
15.12.2017

Parkoviště u obchodních center bývají tak plná, že někdy nezbývá než zaparkovat na vyhrazeném parkovacím místě. Hrozí za to řidičům pokuta?

Antiradary - používat ano či ne?

Antiradary - používat  ano či ne?
14.12.2017

Jsou příznivci i odpůrci antiradarů. Jak to s těmi tajemnými antiradary je? Jsou vlastně legální? Jaké pozitiva a negativa sebou nese jejich používání?


Kam dále: