5 nejzajímavějších výfuků sportovních aut

20.05.2020

Výfuk zdaleka nemusí vypadat jen tak, jak ho známe z běžných osobních aut. U sportovních aut a hypersportů je obvykle navržen velmi specificky, aby se postaral o neodmyslitelný zvukový zážitek. Nevzhledné trubky střídají originální kousky, které se stávají dalším designovým prvkem exkluzivních aut. Prohlédněte si ty nejzajímavější.

Shelby Cobra

Jaký jiný vůz zmínit v úvodu než legendární britský sporťák Shelby Cobra? Jeho postranní výfuky zaujmou na první pohled. Netradičně řešené výfuky totiž nejsou záležitostí jen posledních let. Cobra (na evropských trzích známá spíše jako AC Cobra) se začala vyrábět v roce 1962 . Jejím základem se stal britský roadster AC Ace, kterému se ale pod kapotu podařilo dostat americký V8 od Fordu. Výfuky však musely ven a jsou vyvedené na bocích karoserie.

5 nejzajímavějších výfuků sportovních aut

Porsche 918 Spyder

V obvyklých místech byste výfuk těžko hledali také u Porsche 918 Spyder – jednoho ze “svaté trojice” hybridních hypersportů z roku 2013. Kromě motoru V8, původně vyvíjeného pro závodní program, ho pohání i elektromotor. Výfukové potrubí je z motorového prostoru vyvedeno vzhůru, koncovky výfuku je tedy třeba hledat v netradiční výšce. Takové řešení nejen šetří místo, ale také redukuje hmotnost a zpětný tlak.

Porsche 918 Spyder

Koenigsegg Regera

Dalším zástupcem hypersportů s hybridním pohonným ústrojím je Regera od švédské automobilky Koenigsegg. Kromě toho, že drží rekord v disciplíně 0 – 400 – 0 km/h (zrychlení z 0 km/h na 400 km/h a následné okamžité zpomalení na 0 km/h) a chybí mu klasická převodovka, zaujme i titanovým výfukem, který byl vyrobený ve spolupráci s Akrapovičem. Oválná koncovka uprostřed zádi ve skutečnosti není výfuk – jedná se o výdech horkého vzduchu z chlazení elektrického pohonného ústrojí.Normální výfuk ústí nad difuzorem na stranách.

Koenigsegg Regera
Zdroj: autoforum.cz

Pagani Zonda

Nejen provedení výfuku, ale vlastně celá Zonda, jejíž design byl inspirován stíhacím letounem, je takřka uměleckým dílem s úžasnými detaily. Jedním z nich je právě čtveřice koncovek výfuku, uspořádaná uvnitř kruhového ohraničení, která má své nepřehlédnutelné umístění uprostřed zádi. O nepostradatelný zvukový doprovod se kromě výfuku stará atmosférický dvanáctiválec od AMG.

Pagani Zonda
Zdroj: auto-mania.cz

Apollo Intensa Emozione

Originální řešení koncovek výfuků má i desetikusová série hypersportů německé značky Apollo. Apollo Intensa Emozione (zkrácené též Apollo IE) si vysloužilo celou řadu výstižných přívlastků – futuristický, aerodynamický, agresivní, dramatický, impresivní, dynamický, fascinující – a všechny jsou pravdivé. O fantastický zvuk se vedle atmosférického dvanáctiválce stará výfuk s trojicí speciálně tvarovaných koncovek, který je podle automobilky Apollo nejdražším továrním výfukem, který lze pořídit na sériově vyráběné auto.

Apollo Intensa Emozione
Zdroj: motor1.com