Amortizace vozu

10.07.2017

Jakmile si zakoupíte auto a začnete ho používat, jeho hodnota se začne postupně snižovat. Děje se tak v důsledku opotřebení vozidla jeho používáním. Pro vyjádření opotřebení vozidla se užívá termín amortizace, který můžeme definovat jako finanční vyjádření v čase klesající hodnoty vozu. Amortizace se využívá při stanovení výše cestovních náhrad, pracují s ní také pojišťovny.

Amortizace vozu

Náhrada za ujeté kilometry

S pojmem amortizace se můžete setkat v případě, že jezdíte na služební cesty svým soukromým vozem (samozřejmě se souhlasem zaměstnavatele) nebo že své soukromé auto používáte pro své podnikání. I při služebních cestách se vozidlo opotřebovává a ztrácí na své hodnotě. Výše cestovní náhrady bude v těchto případech součtem základní náhrady za opotřebení (amortizaci) vozidla a náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty.

Náhrada za amortizaci je pro tyto účely stanovena zákoníkem práce. V roce 2017 činí u osobních silničních motorových vozidel 3,90 Kč za každý ujetý kilometr.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Vliv opotřebení na pojistné limity a plnění

Pojem amortizace hraje roli také v oblasti pojištění vozidla. Opotřebení lze vyjádřit pomocí procent nebo konkrétní částkou. Rozhodujícími faktory jsou cena nového vozidla, stáří vozidla a počet najetých kilometrů.

V případě havarijního pojištění má pochopitelně hodnota vozidla, jež stále klesá, vliv na určení výše pojistných limitů a na výši pojistného.

Například průměrná a u Čechů tak oblíbená Škoda Octavia má jako nové auto v modelovém případě cenu havarijního pojištění okolo 10 tisíc korun. Po 5 letech vlivem opotřebení auta se sníží nejen hodnota vozu, ale i splátka pojištění – zhruba o 35 %.

V oblasti povinného ručení může být otázka amortizace v případě řešení pojistné události sporná. Po nehodě se při opravě vozu vyměňují poškozené díly vozidla, které již byly opotřebované, za díly nové. Vzniká tedy dojem, že se tím vozidlo dostává do lepšího stavu než před vznikem pojistné události. To však není tak úplně pravda – ve většině případů nebude mít bourané a následně opravené auto vyšší hodnotu než auto, které nebylo nikdy nabourané. Pojišťovny proto nejsou oprávněny uplatňovat amortizaci a krátit pojistné tam, kde provedenou opravou nedošlo ke zhodnocení vozidla.

Hledat na webu Srovnátor.cz