Most bez konce a gravitační anomálie v Kačerově. Setkali jste se s podobnými zvláštnostmi i Vy?

27.11.2020

Při budování silniční infrastruktury se místy můžeme setkat s opravdu „povedenými“ kusy, ze kterých nám jde hlava kolem. O to více v dnešní době internetu, díky které můžeme sledovat záběry zvláštností i z míst, do kterých bychom se sotva vydali. Česká republika není žádnou výjimkou a i v ní můžeme najít silniční stavby, které postrádají smysl nebo zvláštnosti, nad kterými zůstává rozum stát.

Most bez konce a gravitační anomálie v Kačerově. Setkali jste se s podobnými zvláštnostmi i Vy?

Most nemajíc počátku ani konce

Nedaleko Hulic se nachází prazvláštní stavba – silniční most, který začíná v místě bez silnice a končí zhruba ve 2/3 vodní plochy – tudíž ani nikam nevede. A není to žádná mýlka, skutečně se nejedná o žádné molo či výstřední umělecký počin.

Výstavba tohoto mostu začala v roce 1939. V té době bylo území Čech a Moravy okupováno nacistickým Německem – Německo naše území anektovalo a zřídilo zde autonomní protektorát Čechy a Morava (konkrétně 16. března 1939). Právě proto je tato stavba známá také jako Hitlerův most.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Nejspíš se jedná o pozůstalost z pokusů výstavby protektorátní dálnice, která však nedospěla ke zdárnému konci a nenaplnila svůj zamýšlený účel. Původně měla stavba sloužit k přemostění údolí Sedlického potoka. Dnes bychom zde žádné údolí nenašli, místo toho se zde rozprostírá obrovská vodní nádrž Švihov.

Zajímavé je, že idea dokončení tohoto mostu pokračovala i po ukončení II. světové války. Ačkoliv byla na sklonku války stavba mostu pozastavena, na mostu se následně pokračovalo zhruba do roku 1950. Tehdy došlo k dalšímu přerušení. V dobách, kdy se o dokončení mostu začalo znovu přemýšlet, vznikla vodní nádrž Švihov, což pokračování ve stavbě zkomplikovalo.

Nedokončený most

Poslední pokusy o využití již téměř utopeného mostu měli ještě komunisté, kteří se snažili vymyslet způsob, jak téměř hotovou stavbu zachovat a využít. Nakonec by ale náklady na dokončení přesahovaly náklady na výstavbu mostu nového, který leží přibližně o 800 metrů dál. A tak byl – možná jen prozatím – příběh mostu nemajíce počátku ani konce završen.

  • začátek stavby mostu: 1939 (protektorát Čechy a Morava)
  • přerušení stavby mostu po atentátu na Heydricha
  • pokusy o dokončení přibližně do 60. let
  • 1965-1975: stavba vodní nádrže Švihov

Gravitační anomálie poblíž Kačerova

Další zajímavé místo se nachází nedaleko horské obce Kačerov. Obec se nachází poblíž Rychnova nad Kněžnou (Orlické hory). Na vozovce vedoucí do Kačerova se nacházejí dva zvláštní úseky, kde zdánlivě přestávají platit fyzikální zákony. Každý z těchto úseků je přibližně 100 metrů dlouhý.
A co je dělá zvláštními? Pokud zastavíte a vyřadíte rychlost, Váš automobil se pomalu rozjede směrem do kopce. Stejně tak to dopadne i v případě, že zde položíte PET lahev naplněnou vodou či zde vodu na vozovku přímo vylijete – voda bude téci směrem do kopce, a stejně tak i vodou naplněná polyethylentereftalátová nádoba se do něj bude kutále. To je zvláštní, že?

Záhadný úsek

Samozřejmě se toto místo nevyhnulo důkladnějšímu měření pod vedením odborníků. To vše jen ale přispělo k jakési mystice těchto úseků, jelikož přístroje k měření stoupání tohoto záhadného svahu, které byly užity, vykazovaly nesmyslné hodnoty. Například při použití přístroje HiLTI PR 50 (bodový laser, pomocí kterého se zaměřuje například sklon terénu) byla vykázána hodnota, že muž, který stál s čidlem na vrcholu svahu se nacházel přibližně 1,6 metru pod úrovní země.

Jedná se tedy o jakousi gravitační anomálii? Vysvětlení bude nejspíš daleko prostší. Pokud máte však chuť si trochu zaexperimentovat a přijít této zvláštnosti na kloub, můžete vyrazit směrem na Kačerov a vyzkoušet si to na vlastní kůži.

  • zvláštnost: automobil s vyřazenou rychlostí nebo voda se pohybuje zdánlivě do kopce
  • místo: dva 100metrové úseky vozovky směrem k obci Kačerov v Orlických horách
  • GPS souřadnice: N50.240604 E16.378899