Test nejúspornějších vozidel v provozu

29.06.2018

Spotřeba vozu je jedním z nejdůležitějších parametrů při jeho nákupu. Lze ale skutečně spoléhat na údaje uváděné přímo výrobci aut? Environmentální zpráva společnosti Transport & Environment (sdružení 58 převážně evropských společností, včetně české Dopravní federace) se sídlem v Bruselu uvádí, že nikoli. Rozdíl mezi výsledky oficiálních laboratorních testů jednotlivých společností a reálnou spotřebou vozidel v provozu se každým rokem zvětšuje. V roce 2001 byla odchylka reálných hodnot od těch papírových pouhých 9 % v průměru. Od roku 2001 se nůžky rozevřely o dalších 40 %. Největší rozdíl od uváděných tabulkových hodnot je podle společnosti Transport & Environment u Mercedesů třídy A a E, kteří spotřebují v průměru o 54 % více paliva, než je uvedeno výrobcem. Za něm následuje s 49% rozdílem Audi a Smart.

Auta s nejnižší skutečnou spotřebou paliva

Teoretický příklad

U vozu Mercedes – Benz A 180 d je kombinovaná spotřeba podle oficiálních tabulek pouhých 3,7 l na 100 km. Podle společnosti Transport & Environment je ale skutečná spotřeba v průměru o 54 % vyšší (nemusí se jednat o tento konkrétní model). Skutečná kombinovaná spotřeba tohoto vozu by tedy teoreticky měla být 5,7 l na 100 km.

Důvod: Laboratorní testy dostatečně nesimulují reálný provoz. Většina společností navíc připouští testovací nepřesnosti, při nichž není ani odchylka do 50 % neobvyklá. Při testování vozů navíc automobilky vymýšlejí různé fígle pro snížení spotřeby:

  • použití pneumatik s nízkým valivým odporem,
  • úprava úhlu kola pro snížení tření,
  • přehuštění pneumatik pro snížení valivého odporu,
  • zatlačení brzdových destiček pro eliminaci tření,
  • zalepení spár vozu pro zlepšení aerodynamiky apod.

Řešení: Od září 2017 byl zaveden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures), který nahrazuje původní testování metodou NEDC (New European Driving Cycle). Výsledky WLTP by měly mít vyšší vypovídající hodnotu, blízkou reálnému provozu, respektive reálné spotřebě a výši emisí.

  • prodloužení testovacího času (z 20 na 30 minut)
  • prodloužení ujeté vzdálenosti (z 11 km na 23 km)
  • zkrácení doby pro zastavení
  • rychlost i akcelerace byla zvýšena
  • WLTP navíc rozlišuje i vozy s různou výbavou a hmotností

Nejúspornější vozy v reálném provozu

Jeden z největších britských prodejců aut What Car? na svých internetových stránkách zveřejnil žebříček 10 nejúspornějších vozů, jejich skutečnou spotřebu v porovnání s tabulkovou spotřebou a procentuální rozdíl obou uváděných hodnot (tabulka č.1).

Pořadí a typ vozidla Tabulková spotřeba Reálná spotřeba Rozdíl (v %) Cena
Suzuki Ignis 1.2 SVHS 4,3 l/100 km 4,7 l/100 km 9,3 od 253 300,-
Suzuki Celerio 1.0 4,3 l/100 km 4,9 l/100 11,3 od 238 900,-
Opel Astra 1.6 CDTi ECOTEC 3,4 l/100 km 5 l/100 km 47 od 496 900,-
Seat Leon 1.6 TDi 110 Ecomotive 3,6 l/100 km 5 l/100 km 38,9 od 463 900,-
VW UP! 1.0 4,1 l/100 km 5,1 l/100 km 24,4 od 260 900,-
Suzuki Baleno 1.0 4,5 l/100 km 5,1 l/100 km 13,3 od 293 300,-
Renault Kadjar 1,5 dCi 110 3,8 l/100 km 5,1 l/100 km 34,2 od 554 900,-
Škoda Citigo 1.0 4,7 l/100 km 5,2 l/100 km 10,6 od 197 900,-
VW UP 1.0 TSI 4,7 l/100 km 5,3 l/100 km 12,8 od 302 900,-
Kia Piccanto 1.0 4,5 l/100 km 5,3 l/100 km 17,8 od 224 980,-

Tabulka č.1: Žebříček nejúspornějších vozidel podle What Car?

Kromě spotřeby vozu se zkreslují i emise. V současnosti je po odhalení aféry Dieselgate automobilky Volkswagen vyšetřován i koncern Daimler (Mercedes) pro instalování nepřípustného zařízení k regulaci emisí.
Podle společnosti Transport & Environment jsou skutečné roční náklady na palivo v průměru o cca 14 300 Kč vyšší než očekávané náklady (při ceně 35 Kč za litr paliva), které vycházejí z tabulkové spotřeby udávané výrobcem.