Auta, která nemají technickou déle jak půl roku, mohou být odtáhnuta z ulic

17.09.2020

Odtah vraků automobilů nebyl tak jednoduchý úkol, jak to na první pohled vypadá. Za vrak totiž byla považovány pouze ta vozidla, která měla velmi poškozenou karoserii nebo jim zcela chyběl motor. Teď se ale definice vraku díky novele zákona rozšiřuje.

Auta, která nemají technickou déle jak půl roku, mohou být odtáhnuta z ulic

Jednodušší odtah vraků

Případy, kdy opuštěné automobily nebo jejich vraky zabírají veřejné komunikace či veřejné parkovací plochy nejsou ojedinělé. Nebylo výjimkou, že vlastníci a správci silnic ve snaze vraky odstranit naráželi na zeď svých omezených práv v tomto počínání. Odtáhnout bylo možné pouze taková vozidla, která měla viditelně velmi poškozenou karoserii nebo vozidla, jimž zcela chyběl motor. Novela zákona pro majitele a správce veřejných silnic, parkovišť atp. představuje řešení a díky ní budou mít větší pravomoc, což celý proces odtahu urychlí a zjednoduší.

Po půl roce a dvou měsících

Nově je možné odtáhnout vozidla, která nemají déle než půl roku platnou státní technickou kontrolu – taková vozidla již podle novely mohou být definována jako autovraky. Vlastník parkoviště nebo komunikace může takové vozidlo odtáhnout, pokud majitel vozidla nebude dva měsíce reagovat na výzvu o odstavení vozidla na jiné místo anebo obnovení platnosti technické kontroly. Dojde-li k odtahu, veškeré náklady na odtažení vraku pak mohou být vymáhány po majiteli vozidla. Vlastníci komunikace nově mohou hledat údaje o majiteli dopravního prostředku v registru vozidel pro jeho snazší identifikaci. Provozovatel komunikace majitele vozidla také musí informovat o tom, kam bylo vozidlo odtaženo. Pokud i přesto o vozidlo majitel neprojeví zájem, může být vozidlo vydraženo nebo zlikvidováno. Zde je ještě stručný přehled o tom, jak to bude fungovat:

  • pokud vozidlo bude mít propadlou technickou kontrolu půl roku a déle, bude považováno za vrak a mohou být podniknuty kroky k jeho odtažení
  • provozovatel parkoviště, veřejné komunikace atp. by měl majitele vozidla informovat s žádostí o odstavení vozidla na jiné místo nebo o obnovení státní technické kontroly odstaveného vozidla
  • pokud majitel vozidla nebude na výzvu provozovatele reagovat dva měsíce a déle, může provozovatel nechat vozidlo odtáhnout a náklady na jeho odtažení vymáhat po majiteli vozidla, kterého by měl také informovat o tom, kam bylo vozidlo odstaveno
  • pokud majitel vozidla i přes všechny výše popsané kroky neprojeví zájem o své vozidlo, může být vozidlo vydraženo nebo zlikvidováno provozovatelem místa, kde bylo původně odstaveno

Autovraky

Od kdy je novela zákona platná?

Novelu zákona poslanců ANO o odtahování odstavených automobilů a vraků z ulic, silnic a veřejných parkovišť v lednu 2020 schválila Sněmovna – podpořilo ji 179 poslanců. Následně tuto novelu dostal do rukou k projednání Senát, který v březnu 2020 poslanecký návrh schválil. V závěrečné fázi novela zákona schválená Senátem putovala do prezidentské kanceláře, kde jí na začátku dubna 2020 prezident Miloš Zeman podepsal. Novela vstoupila v platnost 1. července 2020.

Závěr

Díky této novele zákona bude jednodušší zbavit ulice a veřejná parkoviště odstavených vozidel a vraků, o které majitelé neprojeví žádný zájem. Zároveň se zjednoduší proces obnovování parkovacích oprávnění v parkovacích zónách. A pokud přemýšlíte o zřízení si povinného ručení na pro Vaše vozidlo, vyzkoušejte naší skvělou online kalkulačku povinného ručení, která Vás krok za krokem provede výpočtem ceny a nabídne Vám několik alternativ, ze kterých si jistě vyberete tu nejvhodnější právě pro Vás.