Ceny nových aut v roce 1978 a dnes

21.01.2019

Osobní automobil je dnes běžnou součástí mnoha českých domácností. Výjimkou nejsou ani domácnosti, které disponují dvěma auty. Před čtyřiceti lety tomu ale bylo jinak. Tehdy, v době hlubokého socialismu, bylo nové auto vskutku luxusní záležitostí. Na nákup nejlevnější škodovky jste v té době potřebovali 22násobek průměrné mzdy. Přepočteno na dnešní hodnotu peněz, vyšla by vás dnes na bezmála 700 000 Kč. A jak na tom byly další oblíbené a známé modely?

Ceny v roce 1978 a dnes

Srovnali jsme devět modelů osobních automobilů od různých výrobců, které byly v roce 1978 na trhu k dostání jako nové. K přepočtu na dnešní hodnotu peněz jsme použili průměrnou mzdu. Ta v roce 1978 činila 2 537 Kčs. Ve třetím čtvrtletí minulého roku se výše průměrné mzdy v Česku rovnala 31 516 Kč.

Jestliže jste například za novou Škodu 105 S museli dát v roce 1978 22násobek průměrné mzdy, při stejném násobku nynější průměrné mzdy by tento model nyní stál 696 000 Kč. A takto jsou na tom ostatní vozy:

Značka a model vozuCena vozu v roce 1978Přepočet ceny v roce 2018
Trabant 60136 500 Kčs453 500 Kč
Moskvič 214053 700 Kčs667 000 Kč
Škoda 105 S56 000 Kčs696 000 Kč
Wartburg 353 Tourist64 300 Kčs799 000 Kč
Dacia 130066 000 Kčs820 000 Kč
Škoda 110 R66 800 Kčs830 000 Kč
Lada 150072 000 Kčs894 500 Kč
Volha 24105 000 Kčs1 304 500 Kč
Tatra 613284 000 Kčs3 528 000 Kč

Trabant 601

Trabant, na svou dobu moderní auto z Východního Německa, byl nejlevnějším autem, které se v té době dalo na našem trhu pořídit. Model 601 měl dvoutaktní motor, typickou duroplastovou karoserii a stal se jedním ze symbolů NDR. Výroba toho modelu trvala (s malými změnami) až do roku 1990.

Ceny nových aut v roce 1978 a dnes

Moskvič 2140

Moskvič 2140 vyráběla automobilka AZLK (Automobilový závod Leninského Komsomolu). Jednalo se o auto nižší střední třídy, které vzniklo výraznou modernizací staršího modelu 412. Model 2140 byl vyráběn v letech 1976 – 1988, značka Moskvič potom existovala do roku 2006.

Škoda 105 S

Zmiňovanou nejlevnější škodovkou byla před čtyřiceti lety Škoda 105 S – Standard. Ta se začala vyrábět v automobilce AZNP (Automobilové závody, národní podnik) v roce 1976, v roce 1978 se tedy jednalo vlastně o poměrně nové auto. Jednalo se ovšem o nejslabší a výbavou nejchudší automobil modelové řady Škoda 742.

Wartburg 353 Tourist

Wartburgy se vyráběly v automobilce v německém městě Eisenach a název dostaly podle hradu, který stojí právě nad tímto městem. Výroba hranatého modelu 353 začala v roce 1966 a trvala 25 let. Wartburg 353 jsme si oblíbili hlavně kvůli velkému zavazadlovému prostoru. Ještě více prostoru poskytovalo provedení Tourist (kombi).

Dacia 1300

Ne vždy byly rumunské Dacie nejlevnějšími vozy ve svých kategoriích. Model 1300 stál v roce 1978 66 000 Kčs, což je ekvivalent dnešních 820 000 Kč. Dacia 1300 se vyráběla mezi lety 1969 a 1983, v upravené verzi pokračovala výroba tohoto modelu až do roku 2006.

Škoda 110 R

Sportovní kupé vyráběné československou automobilkou bylo odvozeno od sedanu Škoda 110. Vyrábělo se v letech 1970 – 1980 v Kvasinách, a to v několika modelových provedeních. Celkem bylo vyrobeno pouze přibližně 57 000 kusů.

Škoda 110 R

Lada 1500

Sovětský žigulík byl na zahraničních trzích prodáván pod názvem Lada. Vycházel ze základů Fiatu 124 a ve své době byl celkem moderním autem. Jak by ne – automobilka VAZ (Volžský automobilový závod), v němž byl vyráběn, byla nejmodernějším automobilovým závodem socialistického bloku.

Volha 24

Luxusní sedan Volha 24 se vám zřejmě vybaví, když si vzpomenete na tehdejší taxíky nebo vozy Veřejné bezpečnosti. Jezdila s ní i tajná policie. Výroba Volhy 24 trvala až do roku 1992.

Tatra 613

Výjimečná, luxusní, reprezentační limuzína, na kterou běžný člověk nedosáhl. Byla určena nejvyšším státním úředníkům, ředitelům státních podniků, členům vlády a funkcionářům vládnoucí komunistické strany. Tatra 613 se vyráběla v závodě v Příboře v letech 1974 – 1995, a to pouze v malých sériích. Tato limuzína je automobilovou legendou a vzácným sběratelským kouskem.