Časté chyby při používání klimatizace v autě

28.08.2018

Období tropických veder máme pravděpodobně za sebou, ale jak moc můžeme věřit předpovědím, když i sami meteorologové uznávají, že jejich práce je sázka do loterie. Kdo by to ale nechápal, jejich zaměstnání je ovlivněno souborem několika na sebe působících nahodilých jevů. Jediný způsob, jak přiměřeně zvládat tyto vysoké venkovní teplotě v autě, je s použitím klimatizace. Řidič v rozpáleném voze může mít i zpomalené reakce, stejně tak, jako kdyby před cestou požil alkohol.

Klimatizace dnes již patří do základní výbavy každého nového vozu

Chyby při používání klimatizace

  1. Plný výkon ihned po nastartování vozu
    Auto zaparkované na slunci, nijak nechráněné, může být rozpálené tak, že vnitřní teplota vzduchu dosahuje přes 70°C. Není se čemu divit, že většina z nás touží po rychlé změně na alespoň životaschopnou teplotu provozu, proto vzápětí po otočení klíčkem otáčíme i regulátory nastavení klimatizace na maximum, respektive volíme nejvyšší intenzitu proudění studeného vzduchu. Odborníci ale doporučují nejdříve otevřít okna a vyvětrat přirozenou cestou, a poté, co se vnitřní teplota sníží, je možné zapnout klimatizaci.
  2. Zanedbaný servis
    Jednou ročně by se měla doplňovat kapalina do klimatizace. Okruh ventilace není hermeticky utěsněn, výrobci uvádějí ztrátu kapaliny v klimatizaci ročně kolem 15 %. Kromě doplnění tekutiny je potřeba klimatizaci pravidelně čistit – svépomocí nebo s pomocí profesionálů v autoservisu. Kabinový (pylový) filtr je místo, kde se usazuje nejvíc bakterií a prachu, který posádka vozu při spuštění klimatizace nasává do svých plic. Odborníci jej doporučují jednou ročně, respektive jednou za 15 000 km, vyměnit.
  3. Nastavení výdechů klimatizace
    Největší ochlazení zajistí nastavení ventilátorů na ty části těla, které jsou nejcitlivější na změnu teploty – končetiny a hlava. Lékaři ale nedoporučují nastavení přímého proudění vzduchu z klimatizace na obličej, způsobuje to rychlé vysoušení sliznice. Výdechy ideálně nastavte směrem vzhůru, popřípadě na kombinaci se spodní cirkulací, která ochladí odhalenou spodní část těla.
  4. Vnitřní cirkulace vzduchu a použití klimatizace
    Akutním zapnutím vnitřní recirkulace vzduchu se snažíme předejít nasátí znečištěného venkovního vzduchu.Současně pomáhá i k rychlejšímu ochlazení vzduchu ve voze, protože nenasává teplý vzduch z okolí, ale již ochlazený z interiéru auta. Dočasně lze tento postup bez problémů použít, ale specialisté doporučují při nejbližší možné příležitosti přepnout na běžný režim a pustit dovnitř skrz ventilaci čerstvý vzduch.
  5. Nespuštění klimatizace při chladnějších letních ránech
    Když se k ránu ochladí, málokoho napadne zapnout klimatizaci, ale může se stát, že se na studeném předním okně srazí kapky vody. Klimatizace současně i vysušuje, proto se ani v tomto případě nebraňte jejího zapnutí.

 

Chyby, které běžně děláme při používání klimatizace

Jak správně používat klimatizaci:

  • rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou by neměl být při přechodu víc jak 5°C, časté přecházení ze zimy do tepla a naopak přispívá nachlazení: rýmě a infekci horních cest dýchacích
  • údržba klimatizace je základ, zanešený kabinový filtr je ideálním prostředím pro plísně a jiné choroboplodné bakterie, které se ventilací dostanou do kabiny vozu a do vašeho organismu
  • klimatizace vysušuje sliznice a speciálně alergikům vzniká riziko chronické rýmy
  • manuální klimatizace nemají automatickou regulaci teploty, její intenzita se musí přenastavovat ručně i v průběhu jízdy
  • před ukončením jízdy by se klimatizace měla vypnout – dojde k vyrovnání vnitřní a vnější teploty a z klimatizace se tak dostane i vlhkost, která je ideálním prostředím pro plísně