Je na čase si připravit zimní sportovní výbavu

27.11.2018

Na mnoha místech České republiky už spadla první sněhová pokrývka, zatím to však na sjíždění bílých kopců nevypadá. Mezičas trávený v nedočkavém očekávání Mrazíka s berlou Mrazilkou můžete využít k pečlivé přípravě nebo koupi sportovního náčiní a fyzické průpravě. Ani na konci listopadu si nikdo netroufne věštit, jaká zima bude ta letošní. Bude snad na blátě, nebo možná sněhové závěje zastaví běžný denní provoz? Sázka na nejisté prognózy není atraktivní ani pro české meteorology, přesto si do ní někteří troufli. Podle předpovědi počasí na portálu treking.cz bude období Vánoc nadprůměrně teplé, stejně tak i leden a únor – sněhová pokrývka v plné síle by nás měla obdařit svou přítomností až v březnu. Podle pranostiky: “Ozve-li se v září hrom, bude v zimě zavát každý strom.” by ale zima měla být na sníh velice štědrá.

Co si nezapomenout připravit na zimní sporty

Fyzička je základ

Zapálení lyžaři, snowboardisté nebo bruslaři si nedokáží představit zimu jinak, než na sjezdovce, v lese, snowparku nebo na kluzišti. Stejně jako jakékoliv jiné sportovní aktivity jsou i ty zimní radovánky fyzicky náročné a již za jeden den na sjezdovce nebo ledové ploše dokáží slušně prověřit naši letní přípravu. Lehké rozhýbání těla není od věci ani u rekreačních lyžařů, kteří se u sjíždění sotva zapotí. Fyzická příprava je totiž i prevencí proti úrazům.

  • fyzická aktivní příprava by měla probíhat 4 – 8 týdnů před zimní dovolenou, v závislosti na plánovaných výkonech.
    rodinná dovolená: 4 týdny dopředu
    výkonnostní úroveň: minimálně 8 týdnů dopředu
  • příprava na lyže a snowboard – při sjezdovém lyžování a snowboardingu jsou nejvíc namáhané stehenní a lýtkové svaly pro udržení rovnováhy a vyrovnání terénních nerovností. Následkem nerovného a tvrdého povrchu trpí i klouby, obzvlášť v případě, když je svalstvo v okolí ochablé. Po celodenním sjíždění kopců dopřejte svalům regeneraci, alespoň teplou sprchu a odpočinek, ideálně saunu a profesionální masáž a nezapomeňte ani na dostatek spánku a stravy bohaté na bílkoviny.
    ideální cviky: výpady a dřepy, posilování spodní poloviny těla
    nejčastější zranění: zánět šlach (vzniklé jejich přetížením), poranění menisku, poranění dolní části zad a zápěstí, zlomeniny a řezné rány
  • příprava na běžky – běh na lyžích je aerobní aktivita stejná jako běh bez nich. Přípravou na ně tak nemusí být hodiny strávené v posilovně, stačí si zlepšit kondici a vytrvalost např. během nebo rychlou chůzí.
    forma přípravy: běh (i do kopců), rychlá chůze, rotoped, lehké posilování
    nejčastější poranění: únavová zlomenina nártních kostí, bolesti kolen a achillových šlach
  • bruslení – rekreační bruslení nevyžaduje žádné dramatické přípravy. Možný vznik zranění minimalizujete zahřátím svalů před samotným bruslením, stačí 3 minuty intenzivního pohybu.
    nejčastější poranění: podvrtnutí kotníku, naraženiny

 

Výbava

Bez lyží, snowboardu a bruslí požadovanou aktivitu těžko realizujete. To je všem jasné, z hlediska bezpečnosti jsou ale i další důležité součásti výbavy, bez kterých je základní výbava nekompletní.
Helma by neměla chybět ani u sjezdových lyží, ani u snowboardu. Při nehodě má lyžař s helmou dvakrát vyšší šanci, že vyvázne bez zranění. Nezapomeňte ani na použití brýlí, které fungují jako mechanická ochrana proti padajícímu sněhu nebo proudění studeného vzduchu. Mezi rozšířenou ochranu patří chrániče páteře, kolen, zápěstí, loktů apod.

Pojištění

Být připraven znamená připravit se i na nejhorší. Evropská kartička pojištěnce neuhradí např. škody, které způsobíte svým konáním druhé straně. Připojištění na hory stojí pár desítek korun na jeden den a ve srovnání se statisícovými výlohami za ošetření a případnými dalšími náklady na úhradu Vámi způsobené škody je to jen zrnko v písku, kvůli kterému se nevyplatí riskovat a nesjednat si ho. Některé pojistky obsahují kromě pojištění léčebných výloh i pojištění zavazadel a úrazové pojištění.