Jak se stravovat na dovolené, abyste nepřibrali

10.08.2018

Odjíždíte na dovolenou s obavami, že vaše pracně shozená kila se vám vrátí zpátky a vás čeká po návratu opět přísná dieta? Budete-li dodržovat pár jednoduchých pravidel, užijete si volno se vším všudy a možná domů přijedete bohatší o nové poznatky a zážitky z oblasti stravování.

Dieta a dovolená

Na první pohled se může zdát, že dovolená all inclusive a bohaté švédské stoly nejdou úplně ruku v ruce se štíhlou linií. Čím delší je dovolená, tím větší máte starost, že si po návratu budete muset obměnit šatník. Pokud se vám ale podaří dodržet několik zásad, zůstanete ve formě i o dovolené a zároveň nebudete mít pocit, že jste o něco přišli.

All inclusive? Všeho s mírou

Základem úspěchu nepřibrat na dovolené all inclusive ani kilo je pochopení faktu, že i když je to jídlo “zadarmo”, není škoda ho nechat ležet na stole. Které další triky byste u all inclusive měli znát?

  • používejte malé talířky, naberete si tak méně jídla
  • volte jen zdravá jídla jako je zelenina, mořské plody, libové maso, kozí nebo ovčí sýr, v menším množství ovoce
  • nejlepší je maso vařené, dušené nebo pečené
  • zeleninu volte ideálně syrovou
  • ovoce si dejte k snídani místo dezertu
  • vybírejte jen lehké přílohy
  • i během hlavních jídel pijte hodně vody
  • co nestihnete ochutnat dnes, můžete ochutnat zítra

Jak se stravovat na dovolené, abyste nepřibrali - dieta

Po vlastní ose

Cestujete-li na dovolenou autem a jídlo si budete obstarávat sami, pak je potřeba si stravu dobře naplánovat dopředu. Do auta klidně přibalte malou ledničku, kam můžete uložit kvalitní šunku, sýry, jogurty a zeleninu. Jak vyzrát na kila v tomto případě?

  • připravte si svačinky na celý den, zamezíte tak tomu, že v případě náhlého hladu zamíříte do nejbližšího fastfoodu nebo stánku s kebabem
  • suroviny na zdravé svačinky nakupte ještě před odjezdem na dovolenou
  • svačiny by měly být bohaté na bílkoviny, skvělé jsou ořechy, semínka, a dále třeba sušené ovoce nebo sušené maso a hořká čokoláda
  • zmrzlinu nahraďte čerstvým ovocem
  • pijte hodně neslazených nápojů, především vody
  • jste-li milovníci kávy, berte si s sebou kávu vlastní, kterou uvaříte na místě třeba do termosky, vyhnete se tak nezdravým cappuccinům a kávám latté

Když nemůžete jinak

Byť je potřeba se o zdravé jídlo starat, neznamená to, že si o dovolené nesmíte dopřát občas něco míň prospěšného. Jak hřešit co nejméně?

  • dvě skleničky vína nebo pivo vám neuškodí, pokud to prolijete dostatečným množstvím vody, tvrdému alkoholu a sladkým koktejlům se ale vyhněte
  • jednou za dva tři dny si dovolte jeden malý nezdravý pokrm
  • o zmrzlinu se podělte s partnerem
  • grilujte na lávových kamenech a maso doplňte grilovanou zeleninou
  • pokuste se každý prohřešek vykompenzovat alespoň krátkou sportovní aktivitou, použijte nohy místo autobusu nebo si dejte výšlap na blízký kopec

V některých lokalitách vyzkoušejte mobilní aplikace na vyhledávání restaurací. Otestovat můžete třeba TripAdvisor nebo OpenTable. Kromě adres jednotlivých zařízení si prohlédnete i jejich menu a přečtete si hodnocení ostatních návštěvníků. Můžete si tak vybrat restauraci se zdravými pokrmy a zároveň se neochudíte o požitek z jídla.