Sněhové řetězy a jejich využití

25.01.2019

Zimní pneumatiky jsou na našem území nejen samozřejmostí, ale od listopadu do března i zákonnou povinností. Někdy se stane, že se potřebujeme dostat do takových míst, kde jen zimní obutí nestačí nebo nás najednou po cestě překvapí sněhová závěj či neupravená silnice. Ke slovu se tak dostávají sněhové řetězy, které by měly být součástí zimní výbavy v každém vozidle. Jaké existují typy řetězů a který z nich vybrat?

Druhy sněhových řetězů

Mezi nejčastěji používané řetězy patří řetězy kovové. Jsou nejspolehlivější a také nejodolnější. Jejich nevýhodou může být ale složitější nasazování. Chystáte-li se do hor, vyzkoušejte si jejich aplikaci nejprve nanečisto předtím, než vyjedete. Podle typu sítě rozlišujeme 3 druhy kovových řetězů:

  • žebříčková síť – jednoduchá konstrukce s dopínáním pomocí háčků. Výhodou je jejich nízká cena, nevýhodou potom obtížná manipulace, slabší záběr a nízká kvalita ocelových článků. Vhodné spíše tam, kde je jen malá vrstva sněhu.
  • síť ve tvaru písmene X nebo H – mají vyšší účinnost, protože řetěz pokrývá větší plochu pneumatiky než žebříčkový typ sítě. Jsou dražší, zato se ale snadněji montují a zachovávají stabilitu při brzdění.
  • šikmostopé řetězy – pokrývají celou plochu pneumatiky, tudíž zaručují vysoký záběr a krátkou brzdnou dráhu. Jednoduše se nasazují, jsou ale z těchto tří typů nejdražší, protože jsou vyrobeny z kvalitních materiálů.

Vedle kovových řetězů je možné zakoupit a použít řetězy textilní a chemické. Ani jeden typ ale nepředstavuje plnohodnotnou náhradu řetězů kovových:

  • řetězy textilní – mají krátkou životnost, na čerstvém sněhu dokonce zhoršují záběr pneumatiky. Oproti kovovým řetězům jsou ale lehčí, méně hlučné a jsou skladné. Díky nízké konstrukční výšce se hodí pro sportovní vozy. Všeobecně se doporučují spíše jako nouzové řešení, pokud nejsou k dispozici řetězy kovové.
  • “tekuté” řetězy – klasické řetězy jsou v tomto případě nahrazeny chemií. Hmota se na pneumatiku nanese sprejem, přilne k dezénu a po kontaktu s vodou ztvrdne. Po několika stovkách metrů se ale z pneumatiky ojede a je potřeba nános provést znovu. Jsou tedy vhodné spíše pro vyjetí ze zasněženého parkoviště či pro velmi krátké jízdy.

Při použití sněhových řetězů myslete na to, že vůz je s nimi hůře ovladatelný. Tomu je třeba přizpůsobit i rychlost, která by neměla překročit 50 km/h. Řetězy nasazujeme na hnanou nápravu. Někdy je k vidění rovněž kombinace letních pneumatik a sněhových řetězů. Ta ale rozhodně nenahrazuje zimní pneumatiky. Základem je mít kvalitní zimní přezutí, tam, kde nestačí pak přicházejí na řadu právě řetězy. Na suché silnici se řetězy také rychle opotřebovávají, proto je nezapomeňte z vozidla sundat, jakmile je to možné.