Elektromobil jako auto budoucnosti

07.07.2022

Automobil je pro mnoho lidí stále nejčastěji využívaným dopravním prostředkem ať už do zaměstnání, školy či za zábavou. V posledních letech se rozhodování o tom, jaké auto pořídit, ztížilo o další kategorii vozů. Elektromobil a elektromobilita jsou momentálně ve společnosti žhavá témata. Podporu mají i od některých evropských zemí, které usnadňují svým občanům nákup těchto vozů skrze dotace na elektromobil. Pořízení nového vozu by mělo vždy odpovídat vašim finančním možnostem.

Elektromobil jako auto budoucnosti
Elektromobil a elektromobilita

Elektromobilita v Evropě

Elektromobilita se v dohledné době s největší pravděpodobností bude týkat každého z nás. V posledních několika letech se elektromobil stal symbolem ochrany životního prostředí. Evropský parlament dokonce schválil koncepci, podle které by se nové vozy se spalovacími motory měly od roku 2035 v Evropské unii přestat prodávat. Byť jde zatím jen o návrh, už teď je jisté, že se elektromobil a elektromobilita staly odpovědí na otázku, jak bude Evropa řešit své emisní závazky.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Elektromobil Tesla jako průkopník

I když historie elektrických aut sahá hluboko do 19. století, opravdovým průkopníkem se stal až elektromobil Tesla, konkrétně model Tesla Roadster, který byl představen v roce 2006. Hlavním cílem automobilky je vyrábět auta na elektrický pohon, cenově dostupná široké veřejnosti. Zda toho lze dosáhnout zatím není jisté, vždyť cena nejlevnějšího modelu automobilky, Modelu 3, se pohybuje nad jedním milionem korun.

Elektromobil Tesla
Elektromobil Tesla

Enyaq – první Škoda elektromobil

S čistě elektrickým autem přišla i značka Škoda. Její první Škoda elektromobil v podobě vozu Enyaq slibuje ve své základní verzi dojezd až 400 kilometrů a dobití baterie do 80 % za zhruba 45 minut. Cena elektromobilu se pohybuje těsně nad hranicí jednoho milionu korun. A zatím se mu daří, od svého uvedení na trh již překročil pětiprocentní hranici na celkových prodejích automobilky.

Elektromobil bazar
Elektromobil bazar

Elektromobil bazar – vyplatí se?

S rostoucím počtem nových elektromobilů musí zákonitě stoupat i nabídka těch ojetých. Elektromobil z bazaru nemusí být špatný nápad, uvědomíme-li si, že e-auta jsou poměrně spolehlivé vozy. Jejich motor je konstrukčně jednoduchý a na rozdíl od spalovacích motorů nejsou ty elektrické tak choulostivé na styl jízdy a zanedbanou údržbu.

Co naopak problém být může, je baterie. Ta totiž nevydrží věčně. Čím více má elektromobil najeto, tím více je pravděpodobné, že baterii už nebude možné dobít do 100 %. Stav baterie byste měli konzultovat v autorizovaném servisu, kde vám dokážou zjistit nejen celkový stav baterie, ale i stav jednotlivých jejích článků.

I přes zvýšený zájem o elektromobil cena neklesá

Elektromobil a elektromobilita v Evropě
Zdroj: jato.com, autor: Srovnator.cz

Elektromobil a elektromobilita v Evropě

Země Podíl el. aut na nově registrovaných vozech v %
Norsko 63,7
Holandsko 19,8
Švédsko 19,0
Rakousko 13,8
Německo 13,5
Švýcarsko 13,3
Dánsko 13,2
Spojené království 11,6
Lucembursko 10,3
Průměr Evropa 10,3
Francie 9,8
Portugalsko 9,0
Irsko 8,2
Finsko 6,7
Belgie 5,8
Rumunsko 5,2
Itálie 4,6
Litva 4,6
Maďarsko 3,5
Slovinsko 3,3
Chorvatsko 3,0
Lotyšsko 2,9
Španělsko 2,7
Řecko 2,2
Estonsko 2,2
Polsko 1,6
Slovensko 1,4
Česká republika 1,3
Kypr 0,7

Byť jsou elektromobily šetrnější k životnímu prostředí, mají nižší provozní náklady a oproti vozům se spalovacími motory jsou tišší a lépe ovladatelné, to, co nakonec přesvědčí zákazníka ke koupi, je pořizovací cena. A ta je u elektromobilů vyšší než u vozů s tradičním pohonem. I přes zvýšený zájem o elektromobil cena zůstává pořád stejná. Podle některých teorií v budoucnu dojde k tomu, že elektromobily nezlevní, naopak zdraží vozy s konvenčními motory a rozdíl v ceně se tak vyrovná.

Dotace na elektromobil
Dotace na elektromobil

Dotace na elektromobil jen pro veřejnou sféru

Co naopak může spotřebitele přesvědčit k pořízení auta do zásuvky, jsou dotace na elektromobil. Česká republika v tomto směru zaostává. Nejste-li obec, kraj či jiný orgán veřejné sféry, o dotace na elektromobil letos žádat nesmíte.

Některé země Evropské unie naopak elektromobilitu podporují a uvědomují si, že dotace elektromobil více přiblíží lidem. O příspěvek na vůz s ekologickým pohonem mohou žádat třeba občané Německa, Rakouska nebo Slovenska. A celkem úspěšně – loni se i díky dotacím na elektromobil prodej těchto vozů oproti roku 2019 ztrojnásobil.

Nejčastěji kladené otázky – FAQ

Elektromobil se nabíjí různě dlouho, záleží na typu a způsobu dobíjení. U některých elektromobilů trvá nabíjení baterie z rychlonabíjecí stanice několik desítek minut do 80 % kapacity baterie, vůz zapojený doma v garáži do klasické zásuvky se může nabíjet i několik desítek hodin. Další zajímavosti se dočtete v našem článku.

Elektromobil můžete dobíjet doma z klasické zásuvky, mnohem rychlejší je ale dobíjení přes wallbox, speciální domácí dobíjecí stanici. Elektromobil dobije mnohem rychleji než klasická zásuvka, lze ho ovládat přes smartphone, některé z nich dokonce dokáží hospodařit s rezervovaným příkonem. Další možností je potom dobíjení na stojanech veřejných dobíjecích stanic u supermarketů, na letištích nebo na čerpacích stanicích. Více informací naleznete v článku.

Při dobíjení elektromobilu ze stojanu veřejné nabíjecí stanice se snažte dobít vůz do max. 80 % kapacity baterie. Nabíjet baterii do 100 % je zbytečné, lepší je dobíjet krátce a opakovaně než jednou za čas a dlouho. U stojanů nabíjecích stanic nikdy neparkujte, vždy uvolněte místo dalším zájemcům.
Hledat na webu Srovnátor.cz