Rimac – chorvatská značka sportovních elektromobilů

25.11.2021

Společnost Rimac Automobili přezdívaná “evropská Tesla”, byla založena v roce 2009 s vizí vytvářet vysoce výkonná auta pro elektrickou éru. Mate Rimac – zakladatel značky začínal od garážového projektu a vypracoval se až po globálního technologického lídra s 1100 členným týmem sériové výroby. V následujících řádcích Vám přinášíme jeho cestu za poslední desetiletí.

Rimac – chorvatská značka sportovních elektromobilů

Rimacova cesta

Ve věku 21 let měl jeden muž sen – zažehnout revoluci v automobilovém průmyslu. Ve své garáži začal budovat Mate Rimac, své vlastní elektrické sportovní auto. V roce 2011 založil společnost Rimac Automobili. Začala jich pouhá hrstka – dnes zaměstnává 1100 oddaných zaměstnanců, které Rimac vede s nadšením a snahou o dokonalost.

Původní myšlenkou bylo vytvořit nejvýkonnější (elektrické) hypercar. Technologie, kterou však potřebovali, ještě neexistovala a systémy, které byly k dispozici, nebyly dostupné pro automobilový startup v roce 2009. Vše si museli vytvořit sami.

Společnost sídlí na předměstí Záhřebu v Chorvatsku. Do této lokality se přesunula v roce 2013 – od tohoto roku došlo k významnému rozšíření a místo zahrnuje již showroom Rimac, obrábění, výrobnu kompozitů, lakovnu, montáž prototypů, inženýrská oddělení a podpůrné funkce.

Pouhé tři roky od založení dodal Rimac své první vyrobené auto pro jinou automobilovou společnost a dosáhl prvního zisku. Prototyp Concept_One se vydal na cestu po celém světě jako vůz oficiálního ředitele závodu pro úvodní sezónu šampionátu FIA Formule. Rimac dokončil své A-kolo financování a  společnost se mu rozrostla na 100 lidí.

Rimac Nevera

Rok 2016 – model Concept_One byl doručen prvnímu zákazníkovi. Vůz porazil v závodech některé z nejvýkonnějších aut té doby.

Hypercar příští generace Rimac C_Two s výkonem 1914 koní a dojezdem až 650 km na jedno nabití se 120 kWh baterií, byl v roce 2018 představen na autosalonu v Ženevě. Strategickým partnerem a významným akcionářem se stává Porsche. Poté došlo k dalšímu rozšíření výrobních prostor o dvě nové výzkumné a vývojové kanceláře. V Číně byla spuštěna výroba ve městě Xianyang, přičemž Společnost Rimac již zaměstnávala 400 lidí.

V roce 2019 Rimac C_Two prochází dalším vývojem a testováním. Hyundai Motor Group se stává dalším významným akcionářem, zatímco Porsche zvyšuje svůj podíl. Rimac pokračuje ve vývoji a dodávkách komponent pro Aston Martin, Cupra, Renault, Automobili Pininfarina, Koenigsegg a další. Společnost se rozšiřuje o další výrobní zařízení a překračuje hranici 600 zaměstnanců.

Rimac BMW e-M3

Modely aut

  • Green Monster – vznikl v roce 2011 jako přestavba sportovního vozu BMW řady 3 na elektrický pohon. E. Rimac nebyl spokojen s jeho výkonem a rozhodl se pro vlastní výrobu celých vozů.
  • Rimac Concept_One – dvoumístné sportovní auto s výkonem 913 kW a zrychlením na 100 km/h za 2,8 sec. Auto spatřilo poprvé světlo světa na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2011 a v Paříži roku 2012.
  • Rimac Concept S – auto roku 2016 bylo představeno na ženevském autosalonu. Jeho výkon je 1018 kW.
  • Rimac C_Two – v roce 2018 byl model představen na ženevském autosalonu. Auto má celkem čtyři motory a maximální rychlost 412 km/h. Dojezd činí 650 km na jedno nabití, z 0 % na 80 % se nabije za pouhých 30 minut. Cena vozu je 1 milion EUR.
  • Rimac Nevera – model s nejmodernější technologií bude k dispozici v roce 2022 a jeho výroba bude omezena na pouhých 150 kusů. Při ceně 2 milionů EUR získáte výkon 1 915 koní, auto bude monitorovat 12 ultrasonických čidel, 13 kamer a 6 radarů. Navrch mu bude asistovat operační systém Pegasus od technologického gigantu NVIDIA.