Hlavně dobře vidět: jaké výhody má xenon, LED a klasické žárovky

09.09.2020

Polovina smrtelných nehod se na silnici stane v noci, kdy je ale pouze čtvrtinový provoz. Proto je důležité dobře vidět a být viděn – a to nejenom v noci. V dnešní době se v automobilech nabízejí tři technologie: klasické halogenové žárovky, xenonové výbojky nebo diody (LED). Jaké jsou obecné výhody a nevýhody výše uvedených řešení? Poradíme vám!

Hlavně dobře vidět: jaké výhody má xenon, LED a klasické žárovky

Mohlo by se zdát, že klasickým žárovkám, technologii používané v osobních autech už od 60. let minulého století, brzy odzvoní. Ale pořád je dostanete zejména u levnějších modelů. A zatímco ještě ve třetí generaci Octavie byly halogenové žárovky standardem, u čtvrté, jenž se před pár měsíci začala prodávat, už nic jiného než Full LED přední světlomety nedostanete.
Proč se tedy ještě v dnešní době dají koupit nová auta s obyčejnými žárovkami typu H4 nebo H7? Odpovědí je samozřejmě prodejní cena: toto řešení je pro automobilku a potažmo koncového zákazníka nejlacinější. Výhodou žárovek je i to, že si je na většině automobilů vyměníte svépomocí. Ano, přístup k nim je někdy hodně složitý, ale rozbité diody či xenony vám vždy musí vyměnit odborný servis.
Ze všech tří technologií mají halogenové žárovky nejmenší dosvit a zároveň největší proudový odběr. Je jasné, že tato technologie jednou upadne do zapomnění a bude nahrazena LED světlomety, několik let se s nimi ještě budeme setkávat i u nových automobilů. U těch starších pak klidně další desítky let.

Proti halogenovým žárovkám jsou xenony přibližně dvakrát účinnější. Tato technologie se poprvé objevila už v roce 1991 v BMW řady 7 druhé generace, ale dlouho byla výsadou jen luxusních automobilů. Zhruba před deseti lety si našla cestu i do vozů nižší střední třídy, ale ani v tomto segmentu nešlo o standard, ale příplatkový prvek za desítky tisíc korun.
Každé xenonové světlo má tzv. výbojovou komoru obsahující xenonový plyn, který po zapálení získá kapalnou konzistenci, začne se odpařovat a vytváří světlo. Mezi výhody proti halogenovým světlometům patří kromě již zmiňované vyšší svítivost také delší životnost i proudový odběr. Po zapnutí xenony potřebují několik sekund na to, aby dosáhly maximálního jasu – ale to je jenom drobný nedostatek. Popisovaný typ světlometů se obvykle dodává ve verzi bi-xenonů, což znamená stejnou technologii pro potkávací i dálková světa. Přesto: obvykle nejsou xenony přepnuté na dálková světla tak výkonná. Zákon vyžaduje, aby xenonová světla měla automatickou výškovou regulaci (zabrání oslnění aut v protisměru) a ostřikovače světlometů. Můžete se ale setkat s verzemi s nižším výkonem (nabízí je třeba Škoda v případě modelu Rapid), které tyto prvky nemusí mít.

Led světla – full matrix

Jednoznačným trendem do budoucna jsou diodová světla, označovaná zkratkou LED (Light-Emitting Diode, dioda emitující světlo). Principem je elektroluminiscence, tedy přeměna elektrické energie (při průchodu proudu vhodným materiálem) na světlo. Diody jsou ze všech technologií běžně používaných v automobilech nejúčinnější, mají přirozenější světlo než xenony a větší dosvit v obou režimech (potkávací/dálkové).
Navíc moderní Full LED světlomety mohou mít matrixovou technologii. Ta generuje světelný kužel z několika individuálně řízených segmentů. V praxi to znamená, že můžete jet neustále se zapnutými dálkovými světly, aniž byst oslnili protijedoucí řidiče nebo auta před vámi. Díky kameře v čelním skle systém včas detekuje, které části je nutné ztlumit a upraví světelný kužel. Řidič se o nic nestará a užívá si v noci neuvěřitelného světelného výkonu, který nikdy v historii automobilového průmyslu nebyl k dispozici.
Diodová světla umožňují konstruktérům vytvářet úzké světlomety, které přinášejí nové možnosti pro jejich tvar. Mají diody také nějaké nevýhody? Obecně jsou dražší a potřebují chlazení. Naopak obrovskou výhodou je životnost; diody vám vydrží stejně jako celý automobil.
Zdroj fotografií: Škoda Auto