Český trh s novými auty kvůli koronaviru padal o čtvrtinu

22.09.2020

Stále přetrvávající napětí způsobené pandemií covid-19 znatelně zahýbalo nabídkou automobilů nejen na českém trhu. Automobilů je v porovnání se začátkem letošního roku kvůli zastavené výrobě stále málo. Ve srovnání s loňskem se prodalo o čtvrtinu méně aut. Platí to i pro ojetiny. Přesto je znát, že se situace začíná stabilizovat.

Český trh s novými auty kvůli koronaviru padal o čtvrtinu

Letošní rok pro výrobce automobilů nebude dobrý, třebaže se prodeje pomalu zvedají. Na „číslech“ z minulého roku ale rozhodně nejsou. Kupříkladu letos v dubnu evropský trh s novými auty spadnul o celých 76 procent na 270 tisíc prodaných vozidel. Jinými slovy: za celý duben se prodalo stejné množství aut jako vloni za jeden týden. Pro spoustu lidí, kteří přišli o práci nebo se obávali nastupující ekonomické recese, se pak logicky nový automobil zbytnou věcí – a prodeje strmě padaly dolů.

Relativně dobré výsledky ale přinesly oficiální statistiky Sdružení dovozců automobilů (SDA) za měsíc červen. Na tuzemském trhu bylo registrováno 20 771 nových automobilů. Proti loňskému roku jde o pokles o 5,2 procent, ve srovnání s dubnem či květnem je to ale skvělý výsledek. Jak dobře nebo špatně dopadne z hlediska prodejů letošní rok, se rozhodne na podzim.

V Česku se v červnu jako již tradičně nejlépe dařilo domácí Škodě, která v prodejích nových vozů obsadila prvních pět míst – nejprodávanější byla Octavia. Podle aktuálních statistik si Škoda meziročně pohoršila o 17 procent. Druhý Hyundai za červen zaznamenal pokles o 7 procent, na pomyslném bronzovém místě skončil Volkswagen s propadem o 29 procent.

Zdaleka nejhůře dopadala japonská Mazda, která se meziročně pohoršila o 44 procent. Polepšil si Mercedes-Benz, Volvo nebo Renault.

A jak si v nelehké době vedly ojetiny? V červnu mohli zájemci vybírat z více než 106 tisíc automobilů s nejčastější cenou 149 tisíc korun a ve věku 9,5 roku, vyplývá to monitoringu trhu ojetých aut největšího českého autobazaru. Kvalitní ojeté automobily s malým nájezdem dokonce mírně zdražily, v průměru o 30 tisíc korun.

automobily na prodej

Pandemie obrátila celý automobilový trh vzhůru nohama. Nevyráběla se auta a prodloužily se již tak dlouhé čekací doby na nový vůz. Kvůli tomu v nabídce chybí obzvláště zánovní automobily, o které je ještě větší zájem,“ okomentovala situaci Karolína Topolová, ředitelka největšího tuzemského autobazaru AAA Auto.

Stejně jako v případě nových automobilů je i v případě ojetin největší zájem o vozy značky Škoda. Mezi nejprodávanějšími je hned osm modelů; desítku doplňuje Hyundai i30 a Volkswagen Golf.

Odborníci se nedokáží shodnout, zda nová i ojetá auta v následujících měsících zlevní či nikoliv. Zatím to vypadá, že nová auta zadávaná do výroby zlevňovat nebudou, nižší ceny v řádech desítek až stovek tisíc zákazníci mohou dostat v případě skladových vozidel.

Zdroj fotografií: Škoda Auto a Auto Esa