Jak opravit píchlou pneumatiku bez rezervy

11.06.2018

Vozit v autě rezervní kolo, které zabírá místo a přidává vozidlu na váze, dnes už není nutností. Pokud chcete ušetřit místo v kufru nebo se obáváte fyzicky náročnější výměny celého kola, můžete s sebou v autě vozit speciální sadu na opravu pneumatik. Díky ní dokážete menší díru v pneumatice rychle a jednoduše zalepit. O něco náročnější je oprava pneumatiky pomocí opravného knotu.

Jak opravit defekt bez rezervy

Jde to i bez rezervy

Dříve neexistovala jiná možnost než vyměnit píchlou pneumatiku za náhradní kolo, které bylo součástí základní výbavy každého auta. Rezervní kolo dokázalo vyřešit jakýkoli defekt. Hmotnost a velikost rezervy jsou ovšem důvody k tomu, proč se od tohoto řešení začalo postupně upouštět. Rezervní kola dnes stále častěji nahrazují jiné metody, především speciální sady na opravy pneumatik.

Postačit může i kompresor

Pokud je díra v pneumatice skutečně malá, můžete zkusit pneumatiku dohustit pomocí vzduchového kompresoru, aniž byste ji museli jakkoli opravovat. Poté, co pneumatiku dohustíte na předepsaný tlak, je nutné se před jízdou přesvědčit, zda vzduch z pneumatiky rychle neuchází. V takovém případě můžete opatrně nižší rychlostí ujet kratší vzdálenost. Jedná se o nejjednodušší řešení menšího defektu.

Lepící sada na opravu pneumatik

Zřejmě nejpoužívanější metodou, jak si bez rezervy poradit s píchlou pneumatikou, je použití speciální lepící sady na opravu pneumatik. Pomocí této sady pneumatiku provizorně opravíte s čistýma rukama a bez použití fyzické síly. Kolo totiž nemusíte z auta sundávat.

Většinou se jedná o sadu, jejíž součástí je lahvička s těsnící hmotou a malý kompresor. Každá sada samozřejmě obsahuje návod, pro představu však uvádíme obvyklý postup zalepení pneumatiky:

  • Odstraňte čepičku z ventilu kola a následně vyšroubujte i střed ventilu.
  • Víčko lahve proražte a na lahev našroubujte propojovací trubičku.
  • Druhý konec trubičky nasaďte na ventil kola.
  • Veškerý obsah lahve vytlačte do pneumatiky.
  • Sundejte trubičku z ventilu a střed ventilu našroubujte zpět.
  • Nyní můžete pneumatiku dohustit a nasadit čepičku na ventil.

Toto řešení defektu je rychlé a jednoduché, ale má svá specifika. Pokud se rozhodnete použít lepící sadu na opravu pneumatiky, mějte na paměti, že:

  • smíte opravovat pouze menší defekty (přibližně do průměru 6 mm),
  • s takto opravenou pneumatikou můžete ujet pouze krátkou vzdálenost,
  • musíte omezit rychlost, kterou budete pokračovat v jízdě,
  • jedná se pouze o dočasné řešení.

Oprava pneumatiky pomocí knotu

Nejúčinnějším řešením defektu je použití opravné sady s knotem. Jedná se zároveň o nejsložitější postup, který vyžaduje větší zručnost a více času. Kolo je nutné v tomto případě z vozidla odmontovat, proto je nutné pro opravu pneumatiky zvolit bezpečné místo.

Opravná sada zpravidla obsahuje těsnící hmotu (knot), speciální držák na knot a nástroj na zvětšení díry (průtažník). Pro ulehčení práce může být součástí sady i vulkanizační (zvlhčující) roztok. Při použití takové opravné sady na opravu pneumatik se postupuje následovně:

  • Kolo s píchlou pneumatikou odmontujte z vozidla.
  • Zjistěte, odkud vzduch uniká, a odstraňte předmět, který defekt způsobil.
  • Do díry v pneumatice vsuňte průtažník a pohybuje s ním nahoru a dolů, abyste otvor pročistili.
  • Připravte si držák s těsnící hmotou (knotem). Knot můžete zvlhčit vulkanizačním roztokem.
  • Průtažník vyndejte a místo něj do díry vtlačte držák s těsnící hmotou. Konce knotu musí zůstat venku.
  • Držák vyndejte a přečnívající části knotu seřízněte.
  • Nakonec dofoukněte pneumatiku na správný tlak.