Jak se vyhnout cestovní horečce?

19.05.2018

Dovolená má být radostnou, odpočinkovou a veselou záležitostí, na kterou se většina z nás těší týdny i měsíce dopředu. Je však možné, že vás s blížícím se termínem odjezdu na vytouženou dovolenou přepadá nervozita, strach a přidává se i nespavost nebo bolest břicha. Jinými slovy trpíte cestovní horečkou. Přestože cestovní horečka obvykle sama odezní s odjezdem na dovolenou, je dobré vědět, jak se tomuto nepříjemnému stavu zcela vyhnout.

Jak se vyhnout cestovní horečce?

Nervozita před cestou

Je jedno, zda se vydáváte na svou první cestu do vzdálenější destinace, nebo jestli patříte mezi ostřílené cestovatele, kteří již procestovali slušný kus světa. Cestovní horečka může potkat každého z nás. U každého může mít také jiný průběh a jinou intenzitu. Mezi její typické příznaky patří:

  • nervozita a stres,
  • strach (někdy hraničící až s úzkostí a panikou),
  • nespavost,
  • náladovost,
  • nechuť k jakékoli činnosti (obzvláště k balení věcí na cestu),
  • stažený žaludek, nechuť k jídlu,
  • bolest břicha, zažívací potíže,
  • bolest hlavy,
  • pocit nastupující nemoci.

Nedejte cestovní horečce šanci

Příčinou, proč někteří lidé cestovní horečce propadají, je zpravidla jejich obava, že něco zapomenou, nestihnou, že se něco nepodaří nebo že je na dovolené potká nějaká nepříjemná neočekávaná situace. Koho čeká první cesta letadlem nebo kdo špatně snáší cestu autem či autobusem, ten může mít strach i ze samotné cesty dopravním prostředkem.

Pokud se však na cestu pečlivě a včas připravíte a zaměstnáte se jinými činnostmi, než je vymýšlení těch nejhorších možných scénářů, je šance, že se cestovní horečce vyhnete. Zkusit můžete některou z následujících rad:

  • Sepište si seznam věcí, které je třeba před cestou nakoupit (např. opalovací krémy, plavky, jídlo) a zařídit (např. cestovní pojištění, pas, očkování). Pokud je to možné, pověřte s jejich vyřízením někoho jiného (partnera, partnerku nebo větší děti).
  • Sepište si seznam věcí, které je třeba s sebou sbalit. Nejdůležitější jsou peníze, osobní doklady a trvale užívané léky – vše ostatní se případně dá koupit na místě. Věci, které budete balit až těsně před odjezdem, si napište na zvláštní seznam.
  • Nenechávejte nic na poslední chvíli.
  • Oblečení, které budete balit s sebou, včas vyperte a vyžehlete.
  • Domluvte se se sousedy či přáteli, aby se vám v době vaší nepřítomnosti postarali o domácnost.
  • Odreagujte se, relaxujte, abyste přišli na jiné myšlenky. Zajděte si do kina, na masáž, na procházku nebo posedět s přáteli.
  • Jděte sportovat. Po fyzické námaze budete příjemně unaveni a lépe usnete.
  • Myslete pozitivně. Představujte si, jak už si užíváte dovolenou a vše vychází podle vašich představ.
  • Uvařte si bylinkový čaj. Máta zklidní váš žaludek, meduňka vám pomůže s usínáním.
  • Vyzkoušejte aromaterapii. Do aromalampy nebo do koupele přidejte pár kapek éterického oleje z levandule, heřmánku nebo meduňky.
  • Chystáte-li se do opravdu daleké destinace a bojíte-li se výrazného časového posunu, začněte si na něj pomalu zvykat již doma před odletem.