Po delším letu hrozí tzv. jet lag. Jak se s výrazným časovým posunem vypořádat?

27.02.2020

Po delším letu přes více časových pásem se můžete v cílové destinaci prvních pár dnů potýkat s tzv. pásmovou nemocí, která vám může znepříjemnit začátek dovolené. Nemoc plyne z narušení přirozených biorytmů a obvykle se projevuje únavou a nespavostí, k nimž se mohou přidat další zdravotní problémy. Pásmové nemoci se dá dodržováním určitých zásad předejít nebo alespoň zmírnit její intenzitu.

Po delším letu hrozí tzv. jet lag. Jak se s výrazným časovým posunem vypořádat?

Pásmová nemoc neboli jet lag

Pro pásmovou nemoc, někdy také odborně nazývanou jako desynchronóza, se u nás vžilo anglické pojmenování jet lag. Označuje se tak dočasná porucha spánkového cyklu, ke které dochází při rychlém překonání více časových pásem. Intenzita a pravděpodobnost jet lagu se zvyšuje s rostoucím počtem překonaných časových pásem.

Jak se jet lag projevuje?

Jet lag může mít různé projevy. Někomu se zcela vyhne, u někoho má jen mírný průběh a u jiných cestovatelů se objeví hned několik příznaků najednou. Roli přitom hraje mimo jiné celkový fyzický i psychický stav cestovatele, jeho věk i směr jeho cesty. K jet lagu jsou náchylnější starší lidé a horší průběh mívá obvykle při cestách na východ.

Narušení přirozených biorytmů se v první řadě projeví značnou únavou a nespavostí. Ten, kdo cestuje na východ, večer těžko usíná a ráno těžko vstává. Při cestách západním směrem je naopak běžná večerní ospalost a velmi časné ranní probuzení. Kromě toho se mohou objevit i další příznaky – například nevolnost, nechutenství, bolesti hlavy, dezorientace, podrážděnost, dehydratace.

Příznaky jsou nejhorší během prvního dne po příletu a zpravidla odezní během několika hodin nebo dnů, kdy se tělo v nové destinaci aklimatizuje.

Pokuste se jet lagu předejít

Abyste předešli obtížím spojeným s pásmovou nemocí, můžete se na cestu a změnu časového pásma předem připravit. Doporučuje se dodržovat následující opatření:

  • Na změnu časového pásma se začněte postupně připravovat už pár dní před odletem. Choďte spát o hodinu až dvě dříve (před cestou na východ), nebo později (týká se cest na západ). Podobně se snažte posunout i pravidelná jídla.
  • Preferujte denní lety a snažte se let naplánovat tak, abyste do cílové destinace dorazili ve dne.
  • Pomoci může také mezizastávka (1 až 2 dny) zhruba v polovině cesty.
  • Jakmile usednete do letadla, nastavte si na hodinkách nový čas, který je aktuálně v cílové destinaci, a snažte se podle něj fungovat (např. jíst a spát v obvyklém čase).
  • Během letu pijte hodně vodyjezte lehká jídla plná vitamínů. Střídejte aktivity, občas si zacvičte nebo se projděte v uličce letadla. Potřebujete-li spát, pomůže vám polštářek a maska na oči.
  • Vyhněte se práškům na spaní, kávě a jiným povzbuzujícím nápojům.
  • Před spaním nepoužívejte mobilní telefon ani tablet, jejichž modré světlo narušuje proces usínání.

Jak se nejlépe vyrovnat s časovým posunem?

Po letu přes několik časových pásem se každý potřebuje vyrovnat s časovým posunem. K tomu pomůže opět několik osvědčených rad:

  • Nechoďte hned po příletu spát. Pokud jste příliš unavení, zdřímněte si maximálně hodinu. Delší spánek nechte až na noc.
  • Na první dny si naplánujte spíše klidnější aktivity a pobývejte co nejvíce venku na slunci a čerstvém vzduchu.
  • Dodržujte pitný režim, doplňujte vitamíny a jezte lehká jídla.
  • Večer se osprchujte teplou a ráno studenou vodou. Teplá sprcha vám pomůže usnout, chladnější sprcha vás ráno probere.

Nezapomeňte také na časový posun, který vás čeká při zpáteční cestě, a po návratu ze vzdálenější destinace si naplánujte jeden nebo dva dny volna.