Jak se správně usadit za volantem?

11.06.2019

Řada řidičů tráví za volantem poměrně dost času. A nejde jen o řidiče profesionální. Stačí každodenní dojíždění za prací, ke kterému se přidají cesty na nákup a víkendové cesty na chatu, na výlety nebo za příbuznými. Pro hodiny strávené za volantem se mnozí řidiči snaží najít pohodlnou polohu. Zapadají do sedadel, vybočují z nich, opírají si lokty a jinak se vychylují ze správné polohy, která je klíčová hned ze dvou zásadních důvodů.

Jak se správně usadit za volantem?

Pevné zdraví a vozidlo pod kontrolou

Prvním důvodem, proč byste měli dodržovat správnou polohu za volantem, je vaše zdraví. Je zřejmé, že jakkoli zkroucený posed může vést ke zdravotním problémům se zády. Samotnou bolest zad může doprovázet únava, napětí, bolesti hlavy nebo bolest v nohou a ramenech.

Druhým argumentem pro správné sezení je bezpečnost. Zaujmete-li za volantem vhodnou polohu, zlepší se vaše soustředěnost a zrychlí reakce na nenadálé situace. Tím bude snadnější předejít zbytečným dopravním nehodám. Pokud přesto k nehodě dojde, správný posed zajistí, že airbag i bezpečnostní pás spolehlivě zafungují a vy předejdete zbytečným zraněním.

Správná poloha řidiče

Při hledání vhodné polohy je třeba zohlednit tělesné proporce řidiče, model auta a držet se následujících pravidel:

Sklon sedadla

Sedačka má poskytnout pevnou oporu vašim zádům, proto by opěradlo mělo být nastaveno do téměř svislé polohy.

Pokud je sedadlo příliš sklopené, řidič se místo pohodlného opření drží volantu a ztrácí správný kontakt nejen se sedačkou, ale také s pedály a dalšími ovládacími prvky vozidla. To samé se týká i zpětných zrcátek, která se při takovém posedu mohou dostat mimo zorné pole řidiče.

Výškové nastavení sedadla

Pro výškové nastavení sedadla platí pravidlo, že mezi stropem a vaší hlavou by měla zůstat mezera velká alespoň na výšku pěsti. Je to z toho důvodu, aby řidič při překlopení vozidla “nestál” na hlavě.

Opěrka hlavy

Hlavovou opěrku si nastavte tak, aby byla co nejblíže k hlavě a aby její horní hrana nebyla níže než temeno hlavy. Pokud by byla opěrka umístěna příliš nízko, hrozilo by při případné nehodě zalomení páteře o horní hranu opěrky.

Vzdálenost od pedálů a volantu

Sedadlo si přisuňte na takovou vzdálenost, abyste i při plném sešlápnutí spojky (resp. brzdy v případě automatu) zůstala vaše noha stále mírně pokrčená. Využijte i možnosti nastavení volantu a umístěte ho do takové polohy, aby byl od horní části vašeho těla vzdálen alespoň 25 cm. Ruce by měly i při točení volantem zůstat stále lehce pokrčené.

Po volantu ani pedálech byste se v žádném případě neměli natahovat, tedy zvedat ze sedadla. S nataženými končetinami si při čelním nárazu můžete přivodit velmi komplikované zlomeniny. Ani příliš malá vzdálenost, která nedává prostor pro dostatečně rychlý manévr volantem, však není žádoucí.

Nezapomeňte také používat opěrku nohy vlevo vedle spojky. Pomůže vám zapřít se do sedačky (např. při brzdění, v zatáčkách) a lépe ucítíte, co se s autem děje.

Držení volantu

A jaká je ideální poloha rukou na volantu? Jedná se o rovnovážnou polohu, která napodobuje ručičky hodin v poloze “tři čtvrtě na tři”. Právě v této poloze je možné projet většinu zatáček bez přehmatávání. Poloha “tři čtvrtě na tři” je také nejbezpečnější z hlediska rozbalení airbagu.