Jak zajistit aby kola v zimě neprokluzovala

30.11.2017

Většina řidičů se při řízení v zimě nejvíce bojí právě prokluzování pneumatik. Dnes se podíváme na to, jak tomu alespoň částečně předejít. Nejčastější je samozřejmě použití sněhových řetězů, ale málokdo tuší, že abychom měli věnovat hlavně péči pneumatikám, tzn. zkontrolovat hloubku dezénu a stáří pneumatik. Dále si povíme něco o protiprokluzových systémech, kteří jsou největšími pomocníky při problémech na náledí.

Jak zajistit aby kola v zimě neprokluzovala

Sněhové řetězy

Při výběru sněhových řetězů je nejdůležitější jaké máte rozměry pneumatik. Pokud byste zvolili špatnou velikost sněhových řetězů, pak by se mohly poškodit boky pneumatik. Ověřte si, zda jsou řetězy na vaši značku auto a přesný model správné. Další věc, na kterou si musíte dát pozor je, zda mají sněhové řetězy atesty, které zaručují jejich bezpečnost a funkčnost. Existuje několik typů řetězů jako například žebříčkové řetězy, textilní řetězy, nebo tekuté sněhové řetězy. Žebříčkové řetězy jsou oblíbené především díky nízké ceně a jsou vhodné při jízdě na malé vrstvě sněhu. Pokud využíváte sněhové řetězy pouze když jedete na hory, pak jsou pro vás nejlepší možností textilní řetězy. Tyto řetězy vynikají svou lehkostí, skladností a snadnou montáží. Jedná se vlastně o omyvatelné návleky na pneumatiky.

Nevýhodou těchto návleků je relativně krátká životnost (cca 300 km). Největší zajímavostí jsou tekuté sněhové řetězy, které se prodávají v tubě, ze které je potom aplikujete přímo na pneumatiky. Výdrž jedné tuby je vždy uvedena na obalu, odvíjí se od kvality výrobku. Cena jedné tuby se pohybuje od 200 do 500 Kč.

Základem pro sněhové řetězy musí být kvalitní pneumatiky. Jako první bychom měli před začátkem zimy zkontrolovat hloubku dezénu, která musí být v zimě minimálně 4 mm. U zimních pneumatik je hloubka dezénu větší než u letních, jelikož právě dezénem je odváděna voda a veškerá nečistota. Pokud by se voda nestihla odvést, pak hrozí aquaplaning, tedy ztráta přilnavosti pneumatiky k vozovce, kvůli vodě, která je mezi pneumatikou a vozovkou. Dezén se postupem času snižuje, proto je potřeba ho pravidelně kontrolovat. Změřit hloubku dezénu můžete pomocí hloubkoměru, který seženete v každém autoservisu. Pokud nechcete kupovat hloubkoměr, pak vám postačí 2 eurová mince. Minci zasuneme do drážky v běhounu a pokud je vidět vnější stříbrný okraj mince, pak je pneumatika sjetá.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Systém ASR

Každý, kdo se někdy potýkal s problémem prokluzování kol by měl vědět o systému ASR. Jedná se o protiprokluzový systém, který zabraňuje protáčení hnacích kol ve všech rychlostech díky snížení výkonu motoru. Jestliže je systém ASR aktivní bliká vám kontrolka na přístrojové desce. Řidič tedy ihned pozná, že jede po vozovce s horší adhezí (přilnavostí) a měl by tomu přizpůsobit styl jízdy. Tento systém lze vypnout pokud máte na svých pneumatikách sněhové řetězy, v takové situaci je prokluz nevyhnutelný.

Systém ABS

Systém ABS zajistí vaši bezpečnost například při brzdění na kluzké vozovce. Jde o protiblokovací systém, který zabraňuje zablokování kol při brzdění a tím dochází ke ztrátě adheze mezi autem a vozovkou. Tento systém automaticky reguluje brzdnou sílu v třmenech, aby nedošlo k zablokování kol. Společně s elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBD) se vůz stává lépe ovladatelný i při prudkém brzdění na zmrzlé vozovce. Hlavním úkolem systému ABS je tedy zajistit ovladatelnost auta při nečekané situaci.

Systém EDS

Zkratka EDS označuje elektronickou uzávěrku diferenciálu. Pokud řídící jednotka elektronické uzávěrky diferenciálu zaznamená prokluz hnaného kola, pak ho samočinně zabrzdí, aby vyrovnal silový poměr mezi koly. Systém EDS se nejvíce hodí v zimních měsících, například při rozjezdech s jedním kolem na zasněžené krajnici, nebo při jízdě s jednostranně kluzkou vozovkou.

Hledat na webu Srovnátor.cz