Do čeho je třeba pravidelně investovat po pořízení auta?

29.06.2020

Vlastnictví auta bývá hned po bydlení druhou nejvýznamnější položkou v rodinném rozpočtu – a to nejen kvůli jeho pořizovací ceně, ale také kvůli každoročním výdajům, které jsou s běžným provozem auta spojené. Kromě pohonných hmot a povinného ručení se jedná ještě o několik dalších nezbytných položek. Po jejich sečtení se můžete dostat k částce několika desítek tisíc korun za rok.

Do čeho je třeba pravidelně investovat po pořízení auta?

Nákup nového či ojetého auta je důležitým rozhodnutím, které je třeba předem dobře zvážit. Koupě auta totiž nekončí zaplacením jeho kupní ceny. Naopak – začíná tím nekončící kolotoč pravidelných investic, které vaše auto vyžaduje, aby vám mohlo dobře sloužit. Nad těmito budoucími náklady na vlastnictví, provoz a údržbu auta je třeba se zamyslet již před nákupem auta a nezaobírat se pouze jeho kupní cenou. Zatímco na pořízení auta je běžné si peníze půjčit, na jeho provoz byste měli mít dostatek vlastních prostředků.

Jaké náklady jsou tedy s vlastnictvím osobního auta spojené?

Pohonné hmoty

Bez pohonných hmot to nepůjde. Představu o tom, kolik ročně investujete do paliva, snadno získáte na základě ceny paliva, počtu najetých kilometrů a průměrné spotřeby. Pokud chcete na této položce ušetřit a auto teprve vybíráte, zvažte alternativní paliva (LPG, CNG) nebo pořízení hybridu či elektromobilu. Úspory můžete dosáhnout také správným stylem jízdy, která by měla být efektivní a plynulá.

Tankování pohonných hmot

Pojištění

Další nezbytnou položkou je pojištění vozidla – povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (povinné ručení) a volitelné havarijní pojištění. Zatímco povinné ručení je nutností (včetně dostatečných pojistných limitů), havarijní pojištění platit nemusíte. V případě nehody ale pokryje škody na vašem vozidle. Výše pojistného závisí v obou případech na konkrétním vozidle, jednoduše si ji ale spočítáte v online kalkulačce.

Technická prohlídka a měření emisí

Technickou prohlídku a měření emisí je nutné (v případě osobních aut) absolvovat pravidelně každé dva roky. Výjimkou je první prohlídka, která se provádí po čtyřech letech od uvedení do provozu. Za provedení pravidelné technické prohlídky zaplatíte v současné době kolem 1 000 Kč. Měření emisí vás vyjde zhruba na 700 Kč u benzínového motoru, resp. 800 – 1 000 Kč u naftového motoru.

Návštěvy servisu

Návštěvě autoservisu se nevyhnete, i kdybyste nikdy neměli žádnou poruchu. Do servisu totiž musíte na pravidelné servisní prohlídky, a to obvykle jednou za rok nebo po určitém počtu ujetých kilometrů. Dodržováním těchto pravidelných prohlídek se můžete vyhnout vážnějším poruchám a následným drahým opravám. Ceny a kvalita služeb se u jednotlivých servisů liší. Obecně platí, že údržba dieselových motorů bývá nákladnější než v případě jednoduchých benzínových motorů. Připlatíte si také, pokud vlastníte vůz prémiové značky nebo specifický model “obyčejné” značky.

Výměna pneumatik

Pokud auto využíváte po celý rok, neobejdete se bez dvou sad pneumatik – letních a zimních. V tom případě ale musíte řešit jejich pořízení, výměnu a uskladnění. Za nové pneumatiky zaplatíte několik tisíc korun, jedna výměna pneumatik vás vyjde zhruba na 400 až 1 000 Kč, uskladnění potom na 500 Kč za sezónu a více. Variantou jsou i celoroční pneumatiky, které jsou kompromisem mezi zimními a letními a u kterých odpadají náklady spojené s jejich přezutím, případně také uskladněním.

Výměna pneumatik

Dálniční známka

Zřejmě si pořídíte také dálniční známku. Cena roční dálniční známky se již několik let drží na částce 1 500 Kč. Od roku 2021 budou dálniční známky k dostání už jen v elektronické podobě a platnost ročního kuponu bude přesně 365 dnů od jeho zakoupení.

Další drobné položky

S běžným provozem auta souvisí také další položky, i když už ne tolik významné – autokosmetika, parkovné, myčka, kapalina do ostřikovačů, chladicí kapalina, motorový olej apod. Pro zajímavost nebo pro reálnou představu o nákladech za provoz auta si můžete během roku uschovávat veškeré účtenky a na konci roku je všechny sečíst (případně vydělit počtem najetých kilometrů, abyste získali náklady na 1 km). Možná dojdete k závěru, že se vám více vyplatí si auto půjčovat, sdílet nebo jezdit MHD.