Jaké nápoje pomáhají na únavu a jaké nikoliv?

21.11.2019

Řízení motorového vozidla může být i poněkud monotónní činností, kdy na řidiče, především při dlouhodobém řízení, doléhá tíha celého dne. Mikrospánek je jedním z častých viníků dopravních nehod, a i takový osudný zlomek okamžiku s sebou může nést tragické následky. Řidič by měl být, zejména pokud se chystá na delší a náročnější cestu, čilý a řádně odpočatý, přesto při delších cestách za volantem často saháme po různých povzbuzujících nápojích. Těch se na trhu objevuje celá řada, je však potřeba znát veškeré jejich účinky včetně těch nežádoucích. Po kterém nápoji zůstanou vaše oči na silnicích otevřené?

Jaké nápoje pomáhají na únavu a jaké nikoliv?

Může být káva za volantem nebezpečná?

Bez kávy si řada z nás nedovede představit den, při únavě za volantem proto většinou saháme právě po ní. Kofein ale pozornost řidičů zvyšuje jen v krátkodobém horizontu. Káva vám tak vypomůže pouze za předpokladu, že vám do cíle zbývá půlhodina, v opačném případě může být i nebezpečná. Největšího účinku totiž káva dosahuje v prvotních chvílích od vypití, zhruba po čtyřiceti minutách jízdy se řidič může dostat do mnohem většího útlumu, než byl předtím. Reakce na kávu se u každého jednotlivce může odlišovat, přesto jsou k překonání únavy na silnicích doporučovány spíše jiné nápoje.

Vzpruha v podobě energetických nápojů

Na trhu se energetických nápojů pohybuje celá řada. Jde o nápoje s legálními stimulanty, jejichž úkolem je energii do žil doslova vlévat. Nejvíce zastoupenými ingrediencemi energetických nápojů jsou kofein, guarana a taurin, obsahují také velké množství cukru nebo glukózy. Oproti pití kávy je však jejich neskonalá výhoda především při dlouhodobém řízení v tom, že trvání jejich působení je podstatně delší. Energetické nápoje ale mohou ovlivňovat činnost srdce a souvisí i s poruchami s trávením, je proto vhodné energetické nápoje pít spíše ve výjimečných případech.

Ideální kombinace? Zelený čaj a dostatek vody

Jako třetí stimulant bývá při delších cestách využíván zejména zelený čaj. Ten obsahuje takzvaný thein, tedy alternativu klasického kofeinu, jen se slabším nástupem účinku, za to s delší dobou působnosti a odeznívání. Zelený čaj se s oblibou popíjí pro zvýšení činnosti mozku a celkového povzbuzení, má však i další pozitivní účinky pro organismus včetně navození dobré nálady. Ideální je v kombinaci s dostatečným příjmem neperlivé vody – při nedostatku tekutin člověk ztrácí svou soustředěnost i potřebnou energii, ve vážnějších případech může dojít také k poruchám vědomí.