Jako ve stíhačce. Head-up displeje s rozšířenou realitou mají dříve netušené možnosti

01.03.2021

Head-up displej, tedy zařízení, které důležité informace promítá přímo před řidičem, je zatím stále luxusním prvkem, jakkoliv se rok od roku nabízí i do levnějších modelů. Jeho hlavní přínosem je uživatelský komfort a větší bezpečnost.

Jako ve stíhačce. Head-up displeje s rozšířenou realitou mají dříve netušené možnosti

HUD (Head-up Displej) se používají zhruba od poloviny minulého století. Tehdy ovšem ještě ne v automobilech, ale ve stíhacích letounech. Piloti tak mohli lépe zacílit na svůj cíl. Využití v automobilech je prosté – díky tomu, že se řidiči do jeho zorného pole promítá provozně důležitý údaj, je jeho jízda bezpečnější.

Pokud se totiž třeba díváte na aktuální rychlost na klasickém rychloměru, potřebujete k tomu zhruba sekundu. Což vypadá jako krátká doba, třeba na dálnici ale takto „poslepu“ ujdete desítky metrů. Hlavní přínos HUD je tedy ve větší bezpečnosti. A samozřejmě, pokud nejde o nejlevnější řešení s projekčním sklíčkem, vypadá to efektně.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Ale zobrazení rychlosti auta je pouze začátek. Takové HUD jste si mohli koupit do BMW už před patnácti lety. Head-up displeje se neustále vyvíjejí, takže jednak mají více funkcí a za druhé klesá jejich cena. Třeba Škoda Auto začala HUD displej nabízet do čtvrté generace Octavie (nejde objednat samostatně, zatím je dostupný jen v rámci paketů) a je jasné, že postupně se tento prvek dostane do všech škodovek.

Jak to vlastně funguje? Základní head-up displeje přenáší obraz pomocí optického modulu na čelní sklo – do zorného pole řidiče. Řidič zde vidí aktuální rychlost, rozpoznané dopravní značky, symboly aktivovaných asistenčních systémů a údaje z navigace. V případě potřeby lze HUD vypnout, pro lepší zobrazení si obvykle možné nastavit jas či barvu zobrazovaných údajů nebo zobrazování informací vypnout.

Head-up displej dostala třeba nová generace Octavie

Ale to není vše. Dalším krokem technologie HUD je rozšířená (augmentová) realita, zkráceně AR-HUD. Ta nabízí pohled na reálný svět doplněný o digitální informace. Nejdále je s touto technologií patrně Mercedes-Benz, který u svých nových modelů nabízí největší zobrazovací plochu a nejvěrnější zobrazení.

V praxi se údaje promítají přímo na silnici do vzdálenosti 10 metrů. Jízda je tak o dost příjemnější i bezpečnější. Při sledování navigačních údajů z klasického displeje totiž někdy nemusí být zcela zřejmé, zda máte odbočit hned, nebo až za padesát metrů. Tuto nepříjemnost AR-HUD odstraňuje. Šipka vznášející se v prostoru přesně ukáže na místo, kam máte odbočit.

Skvělé je i zobrazení bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucích vozidel nebo zobrazení jízdních pruhů. Pokud je špatná viditelnost, je tato funkce obzvláště důležitá. Ano, při jízdě si budete připadat jako ve sci-fi filmu.

Nové displeje s rozšířenou realitou zanedlouho představí také koncern Volkswagen, do které spadá i Škoda Auto. Je velmi pravděpodobné, že za pár let tento komfortně-bezpečností prvek natolik zlevní, že jen bude mít velká část nových automobilů.

Zdroj fotografií: Škoda Auto a Mercedes-Benz

Hledat na webu Srovnátor.cz