10 kroků přípravy vozu po zimním období

16.04.2018

Vládu nad počasím konečně převzalo jaro a teplé dny na sebe nenechaly dlouho čekat. Období výletů, kempování, dovolených a jiných cestovatelských kousků je za rohem a k tomu je zapotřebí připravit i vozidlo, aby vás bylo schopno bezpečně dopravit na místo činu. Na jaké důležité kroky v údržbě byste určitě neměli zapomenout?

Jarní údržba vozu

  1. Výměna zimních pneumatik za letní
    Stopy po sněhu jsou viditelné už jen na vrcholcích hor a vysoké teploty přímo volají pro výměnu pneumatik. Zákonná lhůta pro povinné používání zimních pneumatik uplynula posledním březnovým dnem, tak proč ještě čekat? Nezapomeňte před výměnou zkontrolovat stav letních pneumatik (tlak, případné poškození, hloubku dezénu atd.).
  2. Důkladná očista
    Jarní úklid by neměl minout ani Váš vůz. Ten si obzvlášť po zimním období zaslouží řádnou koupel, čištění podvozku od pozůstatků solení silnic, úklid interiéru od všech položek, které se tam přes zimu nahromadily, ať již ze znečištěných bot nebo čistě jen z lenosti.
  3. Kontrola brzd
    Výměna pneumatik je ideální příležitostí ke kontrole brzdových destiček a kotoučů. Brzdy musí fungovat dokonale a i ty vyžadují pravidelný servis. Pro začátek ale stačí vizuální kontrola. Brzdový kotouč by měl být hladký a na okrajích jeho brzdné plochy by neměla být hrana. Tloušťka brzdových destiček by měla být cca 1 cm.Brzdy
  4. Test autobaterie
    Nízké teploty hluboko pod nulou daly autobaterii za vyučenou, ale vysoké teploty jsou pro ni neméně ohrožující. Odstavením vozu ve vysokých teplotách dochází k samovybíjení a sulfataci, která je zapříčiněna tím, že je olověný akumulátor delší dobu ponechán v částečně nebo úplně vybitém stavu, čímž na elektrodách vznikají krystaly síranu olovnatého, který snižuje kapacitu baterie, napětí a proud.
  5. Kontrola výfuku
    I přesto, že má nová výfuková soustava vysoce kvalitní antikorozní úpravu, musí zpravidla v zimě bojovat s nepříjemnými faktory, jako je přetrvávající vlhkost a zejména posypová sůl. Korozi lze částečně předcházet, nebo ji alespoň oddálit základní údržbou a ochrannými nátěry. Prvním znakem ohrožení je odlupování svrchních vrstev materiálu. Mechanické poškození výfuku ale nemůžete přeslechnout.
  6. Čištění klimatizace
    Klimatizace kromě chlazení i vysušuje a vlhkost z vozu se zachycuje na výparníku, kde se společně s nečistoty stávají příznivým prostředím pro bakterie, plísně, roztoče apod. Následnou cirkulací vzduchu je náš organismus permanentně konfrontován s těmito nežádoucími mikroorganismy, útočícími na náš imunitní systém. Čištění klimatizace v servisu stojí kolem 1000 Kč, pomocí různých přípravků lze provést i samočinně do ceny cca 300 Kč.
  7. Kontrola stěračů
    Stěrače, respektive gumičky na stěračích trpí mrazem nejvíce. Kolikrát se Vám stalo, že stěrače zlehka přimrzly a k jejich zprovoznění jste si pomohli ostřikovači s nemrznoucí směsí? Gumičky stěračů jsou naštěstí snadné na výměnu a navíc ani nijak závratně neodlehčí peněženku.
  8. Kontrola a doplnění kapalin
    Základem kontroly všech kapalin je chladící kapalina (zda do ní neproniká olej), brzdová kapalina (její přirozená barva je průhledná, pokud je černá, zvažte servis a výměnu), stav oleje a kapaliny do ostřikovačů.
  9. Kontrola osvětlení
    Stačí zapnout všechna světla a obejít vozidlo, nebo zvolit variantu, která se uplatnila ve známém českém filmu: “Vrchní, prchni!” a pozvat na zevrubnou prohlídku i další členy rodiny, kteří ohlásí případnou nefunkčnost.
  10. Stav geometrie
    Pokud nasazujete nové pneumatiky, je vhodný čas pro kontrolu geometrie, která má na svědomí nerovnoměrné opotřebení pneumatik, respektive snížení jejich životnosti. Geometrie zajišťuje přesné ovládání vozu a správným seřízením kol a náprav spoříte i palivo.
    Kontrola geometrie