Test zvedáků na auto. Který vydrží nejvíce?
28.12.2018
Zvedák na auto neboli hever je nepostradatelným pomocníkem pro všechny, kteří se o své auto sami starají a vlastními silami si jej opravují. Opravy, úpravy, výměna dílů, výměna kol – to vše vyžaduje spolehlivý hever. Takový, který má potřebnou nosnost a dobře se vypořádá se zatížením. Jak pod tlakem obstojí různé typy heverů, na to se zaměřil test zvedáků na auto.
Vybíráme zvedák na auto
Úloha heveru je jasná – nadzvednout vozidlo nebo alespoň jeho část nad zem, aby se daly provést nejrůznější opravy a servisní úkony. Na trhu je ovšem celá řada heverů, které se mezi sebou liší několika parametry. Jsou jimi především:
- Typ heveru. Pro domácí použití se hodí zejména nůžkový nebo hydraulický hever, případně klasická podpěra na stabilních nohách.
- Hmotnost heveru. Ta není až tak rozhodující, vzhledem k tomu, že zvedák je většinu času uložený v autě nebo v garáži.
- Nosnost heveru, která určuje, jakou váhu hever bezpečně unese, aniž by se poškodil. Nosnost heveru by se měla rovnat minimálně celkové hmotnosti vozidla.
- Zdvih heveru. Tento parametr udává, od jaké nejmenší do jaké největší výšky je možné s heverem manipulovat. Minimální zdvih heveru musí být menší než výška podvozku vozidla. Maximální zdvih by měl být alespoň o 20 cm vyšší než výška podvozku.
- Cena heveru.
Typy heverů pro domácí použití
Pro běžné domácí použití se nejlépe hodí hever nůžkový nebo hydraulický. Na jakém principu fungují a čím se od sebe odlišují?
Nůžkový hever je mechanický zvedák, který je dobře skladný a v porovnání s hydraulickým heverem levnější a na první pohled méně odolný. Základ jeho konstrukce tvoří nosná ramena, která se rozevírají díky stahování závitu středového ocelového šroubu. Ke zvedání auta dochází pomocí točení kličkou, což je fyzicky i časově náročnější.
Hydraulické hevery jsou bytelnější, robustnější a jejich použití je rychlé a jednoduché. Ke zvednutí auta dochází pomocí kompresoru nebo klasického pumpování násadou. Zpět na zem je vozidlo spuštěno po uvolnění pojistného ventilu. Hydraulické hevery jsou často vybavené kolečky a tím pádem pojízdné. Jejich nevýhodou může být vyšší hmotnost, větší rozměr a vyšší cena.
Využít lze také klasické podpěry na stabilních nohách, které sice vozidlo nezvednou, ale udrží ho nad zemí. Nejedná se o typické zvedáky, ale o výškově nastavitelné ocelové konstrukce, které využijete, když selže hever nebo když máte jen jeden hever a potřebujete zvednout celé auto nebo i jen dvě kola najednou.
Jak který hever obstál?
Test, který si můžete přehrát na přiloženém videu, podrobil zátěžové zkoušce jeden nůžkový zvedák, dva hydraulické zvedáky (statický a pojízdný) a jednu podpěru. Výsledky testu jsou následující:
- První testovaný, nůžkový zvedák měl výrobcem deklarovanou nosnost 2 tuny. Přestože působil docela chatrně, ustál tlak téměř 4,4 tuny.
- Jako druhý byl testu podroben hydraulický pojízdný hever se stejnou nosností (2 tuny). Železná konstrukce tohoto zvedáku unesla 4,8 tuny.
- Další testovaný hydraulický zvedák, tentokrát statický, měl udávanou hmotnost 6 tun, unesl ovšem dvojnásobnou zátěž. Pro zvedání auta je jednoznačně bezpečnější než předchozí dva kusy.
- Jako poslední podstoupil zátěžový test podpěrný stojan, který vozidlo nezvedne, ale pouze ho udržuje ve vzduchu. Dosáhl nejlepšího výsledku – povolil dokonce až při zátěži 25 tun.