Milníky, které byly základními stavebními kameny ŠKODY AUTO za 125 let jejího fungování

10.02.2021

Tuzemskou automobilku ŠKODA AUTO zná snad každý Čech, netřeba jí proto blíže představovat. Představit si můžeme klíčové modely této společnosti, které stojí za jejím věhlasem jak v České republice, tak v zahraničí. Není pochyb, že otcové ŠKODY AUTO Václav Laurin a Václav Klement by se stále mohli dmout pýchou, jak jejich „dítě“ roste a co světu předává.

Milníky, které byly základními stavebními kameny ŠKODY AUTO za 125 let jejího fungování

Hrubá reakce jest zárodkem

Historie automobilky ŠKODA AUTO se začíná psát v roce 1895. Společnost vznikla na základě v celku nezvyklého popudu – Václav Klement si tehdy postěžoval výrobci svého nového bicyklu. Předmětem kritiky bylo zejména špatné zpracování. Hrubá reakce výrobce na tuto stížnost donutila Václava Klementa, aby vzal iniciativu do vlastních rukou a nedostatky svého nově zakoupeného bicyklu vyřešil po svém. K tomuto cíli se spojil s cyklistickým mechanikem Václavem Laurinem.

Následně společně začali vyrábět jízdní kola, záhy se však přesunuli na výrobu motocyklů a již v roce 1905 se vrhli na jejich první automobil. Laurin a Klement žili heslem „pro naše zákazníky je dobré pouze to nejlepší“ – tímto odkazem se snaží ŠKODA AUTO řídit dodnes.

  • 1895 – jízdní kola Slavia
  • 1899 – Motocyklety
  • 1905 – první automobil Voiturette A
  • 1924 – L&K se slučuje s plzeňským strojírenským gigantem ŠKODA
  • 1991 – partnerství se společností Volkswagen
  • 1994 – ŠKODA FELICIA
  • 1996 – ŠKODA OCTAVIA
  • 2009 – první SUV společnosti, ŠKODA YETI
  • 2016 – ŠKODA KODIAQ, další kroky do světa SUV
  • 2017 – elektromobil ŠKODA VISION E
  • 2019 – iV, začátek éry eMobility

Slavia, první jízdní kolo společnosti

Vášeň v cyklistiku obou otců zakladatelů dala vzniku nejen společnosti, ale také celé řadě jízdních kol. Tato kola byla známá pod značkou Slavia. A nedostatky jízdního kola, které sloužily jako hlavní hnací motor ke vzniku společnosti, jízdní kola Slavia rozhodně neměla. Po uvedení na trh se tato kola stala přirovnáním ke kvalitě a inovaci. Václav Laurin a Václav Klement se velmi rychle stali druhým největším výrobce jízdních kol v Česku.

Jízdní kolo značky Slavia
Jízdní kolo značky Slavia, zdroj: ŠKODA AUTO

Motocyklety

Několik dalších let se společnost stále věnovala jednostopým dopravním prostředkům. V roce 1899 tak vzniknul první Motocyklet – jízdní kolo s pomocným motorem. Nejen že se Motocyklety staly velmi populárními dopravními prostředky, ale vyjely si i několik ocenění v různých závodních soutěží. Staly se tak druhým stěžejním produktem mladé společnosti. Díky jejich věhlasu se motocykly z Mladé Boleslavy staly vyhledávaným prostředkem i za hranicemi Čech.

Voiturette A, první automobil

Plni nadšení po úspěchu s Motocyklety se společnost pustila do výroby svého prvního dopravního prostředku, který využíval čtyři kola. Byl jím první automobil Voiturette A (z francoužštiny vozík). Automobil se stal hitem díky své cenové dostupnosti, praktičnosti i robustnosti. Vůz byl představen roku 1905 a zároveň byl také předzvěstí dalších úspěšných modelů nadále rozvíjené společnosti známé jako L&K.

V roce 1924 utrpěla továrna společnosti velké škody v důsledku požáru, což vedlo ke sloučení L&K s plzeňskou strojírenskou společností ŠKODA.

ŠKODA FELICIA

Dnes stále dobře známá ŠKODA FELICIA se zrodila, jakožto nový model, v roce 1994. Byla tak prvorozeným partnerským „dítětem“ společností ŠKODA a Volkswagen.

Obě společnosti začali své partnerství v březnu roku 1991, název ŠKODA tím došel k drobné změně. Nyní byla společnost známá jako ŠKODA, akciová automobilová společnost. Díky spolupráci se tak posunula výroba na novou úroveň.

Spočítejte si rychle povinné ručení


1996 – rok modelu ŠKODA OCTAVIA

Vznik modelu ŠKODA OCTAVIA byl pro společnost pomyslnou trvalou místenkou na světový trh. Od roku 1996 bylo vyrobeno více než pět milionů stále oblíbených modelů ŠKODA OCTAVIA – tento model se může od roku 2019 pyšnit již svou čtvrtou variantou.

ŠKODA KODIAQ

Své místo ve světě SUV zaujala ŠKODA AUTO teprve nedávno. Od roku 2009 se společnost mohla chlubit mezi SUV pouze svým modelem YETI – ten byl postavený na základech modelu OCTAVIA SCOUT.

Právě roku 2016 vyplul na povrch nový model mezi SUV společnosti – ŠKODA KODIAQ. Za nedlouho jej následoval mladší sourozenec ŠKODA KAROQ.

První elektromobil

Poslední dobou jsou elektromobily stále populárnější záležitostí. Proto není divu, že v roce 2017 vzniklo další SUV – ŠKODA VISION E. Jedná se tak o první elektromobil společnosti, který urazí až 500 kilometrů pouze na čistou elektrickou energii.

ŠKODA VISION E
ŠKODA VISION E, Zdroj: ŠKODA AUTO

ŠKODA VISION E je také vozidlem připraveným na 3. úroveň autonomního řízení, čímž se nachází přímo uprostřed pětiúrovňové škály. Vozidla v této úrovni dokáží částečně převzít řízení – zvládnou samovolně zpomalovat, zrychlovat, zatáčet a vyhýbat se překážkám. V případě nutnosti je nutné převzetí řízení samotným řidičem. ŠKODA plánuje do roku 2025 uvést dalších 5 plně elektrifikovaných modelů.

iV, značka eMobility

Od roku 2019 ŠKODA naplno vstupuje do éry tzv. eMobility.Zahrnuta budou všechna elektrifikovaná vozidla společnosti. Součástí je také první vozidlo, které je postavené na platformě MEB skupiny Volkswagen, což je platforma určená výhradně pro elektromobily. Tímto vozidlem je ŠKODA ENYAQ iV, čistě elektrické SUV, pyšnící se zcela bezemisní jízdou s dojezdem až 500 kilometrů.