Mýty a polopravdy při dopravní nehodě a záchraně lidského života

09.04.2018

Nikdo z nás si nepřeje být svědky vážné dopravní nehody, nebo ještě hůř, stát se jejich obětí, ale statistiky bohužel vykazují každoročně smutná čísla o těch, kterým se účast na dopravním ruchu, stane osudná. Tisíce životů je ale zachráněno včasným a efektivním zásahem svědků nehody, kteří se na místě neštěstí objeví vzápětí po kolizi.

Graf: Statistika úmrtnosti a počtu zraněných při dopravní nehodě 2007 – 2017
Mýty a polopravdy při dopravní nehodě a záchraně lidského života

1. Odpojení baterie při dopravní nehodě

Odpojení autobaterie je jeden z bezpečnostních kroků, který při potřebě manipulovat s vozem, nebo při vyprošťování posádky vozu, provede hasič jako první. Důvodem je riziko vzniku požáru, nebo aktivace airbagů. Běžný účastník nehody autobaterii neodpojuje, ale v případě potřeby volá hasiče a pokud může, zajistí místo nehody (s reflexní vestou označí místo nehody výstražným trojúhelníkem).

2. Při nehodě vytáhnout všechny z auta

Jedná se spíš o polopravdu než mýtus. Pokud jsou ve voze zranění, jistě z něho nebudou schopni vylézt, nehledě na to, že jim sebemenší změna polohy a neodborné zacházení můžou způsobit zdravotní komplikace. Pokud jsou zachovány životní funkce, je pro ně vozidlo nejbezpečnějším místem do příjezdu záchranné služby kromě situace, kdy je známo nějaké bezprostřední nebezpečí, např. vůz překáží provozu a hrozí, že do něj někdo narazí, vozidlo začalo hořet apod.

3. Odložit resuscitaci pro podezření zranění páteře

Největší strašák je kromě vážných smrtelných nehod nehoda s podezřením na zranění páteře. Každý potenciální zachránce má obavy z manipulace zraněného, aby mu ještě víc neuškodil. Pokud ale opravdu došlo ke zranění páteře a zraněný v autě nereaguje a nedýchá, je nutné ho z auta co nejopatrněji vyprostit, provést masáž srdce a snažit se primárně o obnovu základních životních funkcí (obnova srdeční činnosti a dýchání).

  • Zakloněním hlavy se zprůchodní dýchací cesty (pokud v tom nebrání cizí těleso)
  • Srdeční masáž se provádí 100 – 120 stlačení za minutu.

4. Stabilizovaná poloha zachrání člověka v bezvědomí

Stabilizovaná poloha byla přejmenována na zotavovací polohu a podle odborníků není pro člověka v bezvědomí tak důležitá jako jeden jediný krok: záklon hlavy. Zakloněním hlavy dojde ke zprůchodnění dýchacích cest.

  • Zotavovací poloha se používá v případě, kdy zraněný zvrací nebo krvácí z úst či nosu.

5. Autolékárnička poskytne vše potřebné

Toto tvrzení je bohužel pro ty, kteří autolékárničku budou muset použít, mylné. Dle zákona sice obsahuje základní potřeby k ošetření, ale o kvalitě provedení žádná vyhláška nemluví, takže pokud obsahuje nelepící pásky, tupé nůžky a pouhé jedny sterilní rukavice, nebude její uživatel po otevření s výbavou příliš spokojen.

  • Po koupi lékárničky doporučujeme zkontrolovat její obsah a popřípadě dokoupit kvalitní pomůcky a dovybavit se kvalitními obvazy, rukavicemi a resuscitační maskou (v mnoha lékárničkách je pouze polomaska).

Nejčastější mýty při dopravní nehodě

6. U gravidní ženy neprovádíme srdeční masáž

Mýtus, který ohrožuje rovnou 2 životy. Těhotná žena vyžaduje v případě zástavy dechu stejnou srdeční masáž, jako každý jiný člověk.

  • V případě, že se zachránci rozhodnou spolu se srdeční masáží i o dýchání z úst do úst, je poměr stlačení hrudníku ku počtu vdechů 30:2.

7. Při lehké nehodě si stačí vyměnit čísla pojistky a telefonní čísla

Pokud dojde k nehodě, kde nikdo není zraněn, není způsobena škoda na majetku třetí osoby a škoda nepřesahuje výši 100 000, není nutné volat policii. Výměna čísel pojistky a telefonního čísla však nestačí. Musí být vyplněn záznam o dopravní nehodě, který obsahuje popis místa nehody, průběh, příčinu, následky nehody a identifikační údaje účastníků a vozidel. Záznam musí být podepsaný oběma účastníky. Pokud viník nesouhlasí s vyplněním formuláře, musí být přítomna policie.

  • V ideálním případě by každý řidič měl mít ve svém voze alespoň jeden formulář: “Evropský záznam o nehodě”, který je dostupný na pojišťovně.

Mýtů a polopravd o dopravních nehodách existuje mnohem víc, stačí jen hledat a tápat. Někdy se jedná o přežitá tvrzení, která byla vyvrácena stále se vyvíjející medicínou nebo změnou zákona, proto je nutné své informace neustále aktualizovat a mít oči otevřené.