Nejnebezpečnější silniční úseky světa

17.05.2018

České silnice dokáží řidiče potrápit, leckdy i znechutit, zejména pokud se jedná o zapomenuté okresky, které na seznamu oprav zaujímají krásné první příčky – odzadu. Tlumiče a celý podvozek vozu dostává zabrat a opravy se šplhají k tisícům. Co je to ale ve srovnání s cenou života? Co by za takové okresky, alespoň zčásti pokryté asfaltem dali jinde ve světě? Na zemi existují místa, kterým byste se měli na čtyřech a více kolech raději vyhnout, pokud ovšem nepatříte mezi sebevrahy.

  1. Tunel Guoliang, Čína
    Tunel Guoliang je vytesán do boku skalnatého masivu, který je součástí pohoří Taihang. Tunel spojuje stejnojmennou vesnici Guoliang s okolím, která se nachází v jinak nedostupném terénu, odříznutá od světa. Tunel si vybudovali sami vesničané pomocí dláta a kladiva. Stavba začala v roce 1972 a byla náročná a dlouhá, v nejtěžších stádiích postupovali dělníci rychlostí pouhý 1 metr za 3 dny. Tunel byl otevřen roku 1977, měří 1,2 kilometru, je 5 metrů vysoký a 4 metry široký.

    Nejnebezpečnější silnice na světě

  2. Paso de Los Libertadores, Chile
    Průsmyk osvoboditelů je jedním ze 40 hraničních přechodů, které spojují Argentinu s Chile. Je to jeden s nejfrekventovanějších přechodů, který se nachází vysoko v Andách – 3 175 m.n.m. Většinu času se ve vyšších úsecích drží sníh a teploty klesají pod nulu. V ostrých zatáčkách a prudkém stoupání, respektive klesání stoupá i hladina adrenalinu. Silnice navíc postrádá svodidla.
    Paso de Los Libertadores, Chile
  3. Passage Du Gois, Francie
    Nejhorší silnicí bude pravděpodobně ta, která existuje jen někdy. Mezi takovou se jistě počítá i silnice ve Francii, která spojuje pevninu s ostrovem Noirmoutier. Silnic pod hladinou moře existuje na světě víc, tato ale patří mezi jednu z nejdelších, měří 4,5 km. Vzhledem k tomu, že je zaplavená dvakrát denně, musí si řidič správně spočítat, zda stihne přejet na druhou stranu do dalšího přílivu. Výška vody se pohybuje od 1,3 do 4 metrů. Ostrov s desetitisíci obyvateli je s pevninou spojen i mostem, aby nemuseli být jeho obyvatelé závislí jen na době odlivu.
    Passsage Du Gois, Francie
  4. Silnice Karnali, Nepál
    Silnice Karnali si ročně vyžádá nejméně 50 životů. Je to jediná spojnice mezi nepálskými městy Jumla, hlavním městem Karnali a Sukhet. V roce 2010 byla silnice následkem monzunových dešťů zničena, oblast byla po dobu 3 měsíců izolována od zásobování. Část silnice byla opravena a pokryta asfaltem, zbylých více jak 200 km je ale stále přírodní povrch, který se v kombinaci s vodou stane bahenní lázní.
    Silnice Karnali, Nepál
  5. BR – 319, Brazílie
    870 kilometrů dlouhá silnice spojuje města Manaus v Amazonii a Porto Velho v Rondônii. Značná část silnice vede skrz nedotčený deštný prales (cca 500 km). Hladkou jízdu tedy nečekejte, některé úseky silnice jsou v lepším případě zničené, v horším je spláchla voda, takže je budete horko těžko hledat. Mosty jsou rozbité a prohnilé, ale jsou a to je nejdůležitější. Rekonstrukce silnice byla zastavena z obavy z devastace deštného pralesa a okolní flory.
    BR - 319, Brazílie
  6. Zoji La, Indie
    Zoji La je horský průsmyk ve výšce 3 528 m.n.m., který zajišťuje spojení mezi městem Ladakh a údolím Kashmir. Během zimy bývá silnice zavřena, tuto sezónu trvala uzavírka dokonce od půlky prosince až do půlky dubna. Na úbočí jsou k vidění vraky vozů, které cestu nezvládly a není se čemu divit, silnice je úzká a svodidla nikde, povrch je rozbahněný nebo ledový a shora padá kamení.
    Zoji La, Indie


Zdroje obrázků:

  • Tunel Guoliang, Čína: Wikimedia Commons, Autor Fang CHEN, Peking
  • Passage Du Gois, Francie: Wikimedia Commons, Autor Florian Pépellin
  • Silnice Karnali, Nepál: Wikimedia Commons, Autor Prabinkhadka
  • BR-319, Brazílie: Wikimedia Commons, Autor Agencia CNT de Noticias