Nejzajímavější koncepty značky Škoda

23.10.2018

Vyjmenovat modely vozů značky Škoda, s nimiž se dnes můžeme potkat na silnicích, není nic těžkého. Sériově vyráběným vozům ale zpravidla předcházejí koncepty a designové studie, které naznačují, jakým směrem se chce automobilka ubírat. Některé úspěšné projekty mladoboleslavské automobilky se rychle dostaly do výroby, jiné ale neměly to štěstí a zůstaly pouhým prototypem. Jaké zajímavé koncepty se v historii značky Škoda objevily?

Nejzajímavější koncepty značky Škoda

Škoda 935

Na úvod zabrousíme do dávnější historie. V roce 1935 představila mladoboleslavská automobilka unikátní prototyp, který se aerodynamickým tvarem karoserie i dalšími prvky zcela odlišoval od ostatních dobových vozů. Netradiční kapkovitá karoserie, klasické kruhové reflektory vpředu, stabilizační ploutev na zádi, kryt zadních kol, motor před zadní nápravou a dvě malá okénka vzadu nad motorovým prostorem – to vše charakterizovalo prototyp 935. S příchodem druhé světové války se další vývoj tohoto slibného modelu zastavil.

Škoda Shortcut

Ačkoli se elektromobily dostávají ke slovu teprve v posledních letech, první elektromobil značky Škoda se objevil už v roce 1990. Důvodem k jeho vývoji byla zakázka ze Švýcarska. Shortcut vycházel ze sériově vyráběného Favoritu, který byl výrazně upraven a zkrácen tak, že kabina byla pouze dvoumístná. Automobil poháněl elektromotor o výkonu 15,5 kW, dosahoval maximální rychlosti 80 km/h a udávaný dojezd činil 80 km. Přestože byl Shortcut na výstavách a autosalonech vychvalován, k jeho sériové výrobě nikdy nedošlo.

Škoda Ahoj!

Toto městské miniauto bylo spíše jen hravým experimentem. Už od začátku bylo jasné, že koncept městského vozu Ahoj! nemá budoucnost a sériové výroby se nedočká. Škoda Ahoj! z roku 2002 měla být jednoduchým vozem pro mladé. Byla postavena na podvozku první generace Fabie a typické pro ni byly jednoduché vnější tvary, spodní hrany oken situované do jiné výšky a bohatě prosklená kabina, působící vzdušným dojmem. Přední světlomety měly hranaté kryty a kola byla umístěna do rohů karoserie. K vizi městského auta se automobilka vrátila až nedávno s modelem Citigo.

Škoda Joyster

V roce 2006 přišla Škoda s atraktivním, mladistvým a stylovým Joysterem, který v sobě spojoval hatchback, kupé a MPV. Tento koncept usiloval o oživení a zvýraznění tvarů, což se mu povedlo. Sériové výroby se ovšem ani on nedočkal. Vůz se dále vyznačuje flexibilitou – má vyměnitelné krycí potahy palubní desky, odsouvací střechu a dvoudílné dveře zavazadlového prostoru, které lze proměnit v lavici pro dvě osoby.

Škoda Vision E

S elektromobilem Vision E, který byl poprvé představen v loňském roce, to automobilka myslí skutečně vážně. Jeho sériovou výrobu plánuje odstartovat v roce 2020. Vision E je pětidveřové kupé-SUV, které upoutá nápadným designem, vizionářskými prvky a je doslova nabité moderními technologiemi.

Vůz má pohon všech čtyř kol, na jedno nabití ujede přes 500 km a při rychlonabíjecím režimu se 80 % kapacity baterie nabije za pouhých 30 minut. Vision E také umožňuje autonomní řízení úrovně 3. Navíc je vybaven systémy, které umí sledovat pohyby očí řidiče, jeho soustředěnost i tepovou frekvenci a na základě toho odhalit začínající únavu.

Automobilu zcela chybí vnější zpětná zrcátka, mezi dveřmi, které se otevírají od sebe, chybí prostřední sloupek, podlahu nenarušuje středový tunel. V interiéru se nachází čtyři otočná sedadla. Některé prvky však bude nutné pro sériové provedení upravit.

Škoda Vision X

Vision X je nejnovějším vozidlem značky Škoda, které bylo představeno na letošním autosalonu v Ženevě. Jedná se o dynamický, kompaktní, městský a zároveň sportovní crossover, díky své barvě skutečně nepřehlédnutelný. Automobilka v tomto konceptu prezentuje nový designový jazyk. V interiéru i exteriéru opět využívá sklo a křišťál, novinkou jsou prolisy odkazující na českou vlajku. Vision X je vybaven moderním pohonem, šetrným k životnímu prostředí – kombinuje CNG, benzín a elektřinu. Již brzy by se měl zařadit do rodiny škodováckých SUV, vedle modelů Kodiaq a Karoq.