Nezávislé topení do auta

26.10.2022

Rána v zimním období jsou leckdy spojena s každodenní starostí o zamrzlý vůz. Škrábání oken a odhrabávání sněhu ze střechy – povinnosti, které vám odpadnou, nainstalujete-li si nezávislé topení do auta. Místo nich vás pak čeká vyhřátý vnitřek vozu, čistá skla a předehřátý motor, který se díky tomu tolik neopotřebovává a spotřebuje rovněž méně pohonných hmot. I přes všechny jeho výhody ho u výrobců automobilů najdeme většinou jen jako příplatkovou výbavu, na rozdíl třeba od klimatizace, která se montuje i do těch nejlevnějších vozů. Nainstalovat nezávislé topení lze do všech typů naftových i benzínových motorů.

Nezávislé topení do auta
Nezávislé topení do auta vám v zimě ušetří čas i peníze

Obsah článku

Nezávislé topení do auta oceníte, pokud nemáte k dispozici garáž a svůj vůz tak musíte parkovat na ulici. Nebo často cestujete a svět objevujete nejraději v prostoru své obytné dodávky. Nezávislé topení totiž funguje tak, že ohřívá vzduch uvnitř vozu nezávisle na chodu motoru. Kromě výše uvedených disponuje nezávislé topení do auta, neboli bufík, dalšími výhodami:

  • nízké náklady na provoz
  • nižší opotřebení motoru a nižší emise
  • tichý provoz
  • v případě naftových, benzínových a elektrických typů topení není nutné provádět revize

Pokud už mluvíme o výhodách, je potřeba zmínit i nevýhody, které se pojí s instalací nezávislého topení do vozu:

  • v případě plynových topení potřeba každoroční revize
  • instalaci topení nemusí zvládnout úplně každý sám, je tedy nutné svěřit vůz odborné firmě

Dalším pozitivem je pak možnost ovládat nezávislé topení ve voze prostřednictvím speciálního dálkového ovladače nebo pomocí mobilní aplikace v chytrém telefonu. Jednoduše si tak můžete nastavit, kdy se má váš vůz začít před jízdou vytápět.

Pokud se pro montáž rozhodnete, myslete na to, že přídavné topení zvyšuje cenu vozu a pojišťovny ho považují za nadstandardní výbavu. Nezapomeňte proto upravit své havarijní pojištění.

Druhy topení – nezávislé naftové topení, elektrické topení, plynové topení

Dnes na trhu existují dva typy nezávislého topení, z nichž každý se hodí pro jiný typ vozu. Podle způsobu, jakým topení ve voze funguje, rozlišujeme:

  • teplovodní topení – nejčastější typ u osobních automobilů. Topení je namontováno do blízkosti motoru, kde napojením na vodní okruh ohřívá chladicí kapalinu. Udává se, že je tento typ topení schopen zahřát chladicí kapalinu za 30 minut na 50 – 60 stupňů Celsia.
  • horkovzdušné topení – toto zařízení ohřívá přímo vzduch uvnitř vozu, nikoliv chladicí kapalinu, nedokáže tedy předehřát motor. Je vhodný pro dlouhodobé vytápění, ideální je pro obytné vozy nebo kamiony.

Nezávislé topení do auta můžete ovládat pomocí mobilní aplikace
Nezávislé topení do auta můžete ovládat pomocí mobilní aplikace

Nezávislé naftové topení, nezávislé topení 12V

Oba druhy, tedy teplovodní i horkovzdušné topení, používají jako zdroj energie standardně palivo vozu, naftu či benzín. Existuje tudíž nezávislé naftové topení nebo benzínové topení. U výrobců najdete varianty pro různé velikosti palubního napětí, k dispozici je proto nezávislé topení do auta 12V, případně 24V.

Elektrické topení

Elektrické nezávislé topení se montuje rovněž k blízkosti motoru, ohřívá tedy chladicí kapalinu stejně jako teplovodní topení. Hlavní výhodou je nízká pořizovací cena, nevýhodou ovšem může být fakt, že k jeho provozu potřebujete klasickou 230V zásuvku. V místě, kde není k dispozici, si proto automobil nezahřejete.

Plynové topení

Vzhledem k velikosti prostoru, který potřebujete na umístění nádoby s plynem, se tento typ topení používá v drtivé většině pouze v obytných vozech. Potřeba jsou rovněž revize prováděné pravidelně každý rok.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Nezávislé topení do auta benzín ani naftu moc nespotřebuje

Nezávislé topení si k tomu, aby fungovalo, odebírá naftu či benzín přímo z nádrže, což se může projevit na spotřebě pohonných hmot. Obecně se udává, že na hodinu provozu potřebuje topení zhruba 0,2 – 0,4 litru. I při dnešních cenách benzínu či nafty jde stále ještě o poměrně levnou záležitost.

Nezávislé topení do auta benzín spotřebuje v zanedbatelném množství
Nezávislé topení do auta benzín spotřebuje v zanedbatelném množství

Nezávislé topení Webasto, nezávislé topení Eberspacher

Uvažujete-li o koupi a instalaci nezávislého topení do svého vozu, pak v každé nabídce narazíte na osvědčené značky. Těmi jsou nezávislé topení Webasto, nezávislé topení Eberspacher (Eberspächer), případně topení Defa či Truma. Tito výrobci nabízí několik druhů topení pro různé typy automobilů.

Při výběru bufíku se vyhněte pochybným obchodům z Číny a raději investujte do zavedených značek. Nekvalitní výrobek totiž může způsobit škodu na vozidle, a to nejen vám. Samozřejmostí by mělo být sjednané povinné ručení, v dnešní době se potom vyplatí i pojištění odpovědnosti za škody, dříve známé jako pojistka na blbost.

I přes zvýšený zájem o nezávislé topení do auta cena zůstává vysoká

Pokud jste se pro nezávislé topení do auta již rozhodli, počítejte s tím, že vás jeho dodatečná montáž vyjde na několik desítek tisíc korun, v průměru na 30 – 50 tisíc. O něco méně zaplatíte, necháte-li si nezávislé topení do vozu nainstalovat za příplatek již ve výrobě. V tomto případě se totiž za nezávislé topení do auta cena pohybuje okolo 20 – 25 tisíc.

Nejčastěji kladené otázky – FAQ

Na trhu jsou k dispozici dva základní typy nezávislého topení do auta, které ke své funkci využívají naftu či benzín:

  • teplovodní – funguje na principu topného tělesa, které je umístěno v chladicím okruhu motoru, po spuštění začne spalovat palivo a tím zahřívá okolní prostor, včetně chladící kapaliny.
  • horkovzdušné – princip horkovzdušného topení je podobný, neohřívá se zde ale chladicí kapalina a teplo se přenáší ventilátory od topného tělesa do prostoru vozu.

Dalším typem je potom elektrické nezávislé topení, jehož nevýhodou je nutná blízkost klasické 230V zásuvky, případně plynové nezávislé topení, u kterého je ale potřeba provádět každoroční revize. Plynové topení se dnes montuje v drtivé většině do obytných vozů, které mají dostatečný prostor na umístění plynové lahve. Jak cestovat v zimě v obytňáku se dočtete v našem článku.

Teplovodní nezávislé topení lze ideálně nainstalovat do motorového prostoru vozu, případně i pod podlahu či do podběhu. Horkovzdušné nezávislé topení se instaluje v podstatě kamkoliv a hadicemi se potom přivádí teplo na místo, které chcete. Pokud nezávislé topení do auta z nějakého důvodu nepreferujete, přečtěte si, jak bojovat s námrazou na oknech.

Doby, kdy se v zimě motor nechal několik minut před jízdou běžet na volnoběh, jsou pryč, dnes se u moderních vozů spíše doporučuje po nastartování ihned odjet. Motor se během jízdy dříve zahřeje a některé nové vozy disponují i přídavným ohřevem vody, teplo se v autě tudíž vytvoří relativně brzy. Neznamená to ovšem, že je pro auto dobré ihned sešlápnout plyn a bleskurychle vyrazit. Prvních 10 kilometrů vůz šetřete, než se řádně ohřeje olej a dostane se všude tam, kam má. V zimním období motor trpí i kvůli nečistotám na silnicích. V našem článku se dozvíte, jak správně umýt motor vozu.
Hledat na webu Srovnátor.cz