V Nizozemsku můžete jet na dálnici maximálně 100 km/h

27.04.2020

Na omezení maximální rychlosti při jízdě jsme si za tolik let museli zvyknout. V Čechách byla rychlost omezována nejprve v obcích a to minimálně od roku 1900. Doby, kdy se na dálnici mohlo jezdit neomezenou rychlostí, jsou už dávno pryč. Bylo to mezi lety 1971 – 1979, kdy u nás jezdila např. Škoda 100, 120 nebo známý Velorex, je tedy velice nepravděpodobné, že by řidiči potřebovali omezení maximální rychlosti, protože jízda ve 130 km za hodinu nebyla v těchto vozech komfortní. Na současná omezení: 50 km/h v obci a 130 km/h na dálnici jsme si již zvykli, stejně tak i Holanďané, kteří si teď budou muset začít zvykat znovu. Od půlky letošního března se na dálnicích a rychlostních komunikacích objevilo značení s omezením maximální rychlosti na 100 km/h.

V Nizozemsku můžete jet na dálnici maximálně 100 km/h

Není to ale poprvé, kdy byla v Nizozemsku maximální rychlost takto razantně snížena. V roce 1974 byl tento krok učiněn jako okamžitá reakce na narůstající počet dopravních nehod s následkem smrti a jako opatření k eliminaci spotřeby paliva po ropné krizi v roce 1973. V Současnosti je toto opatření nastaveno primárně pro zmírnění znečištění ovzduší a jako vedlejší benefit i zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Boj se znečištěním ovzduší

  • Nizozemsko opakovaně překračuje limity EU pro emise dusíku – každoročně je do ovzduší vypuštěno 50 kg na hektar (průměr EU je 15 kg na ha půdy)
  • v posledních letech byla v Nizozemsku kvůli ovzduší odložena realizace cca 18 000 stavebních projektů.
  • oxid dusíku ve vzduchu pochází zejména z osobních a nákladních automobilů a strojů, poháněných naftou (zemědělství, stavebnictví apod.)
  • oxid dusíku ve vzduchu způsobuje lidem respirační choroby, které v roce 2016 v 68 000 případech skončily předčasnou smrtí v rámci EU.
  • největší množství emisí pochází podle výpočtů RIVM (Národního institutu Veřejného zdraví a Životního prostředí) pochází ze sektoru zemědělství – 46 %. Farmáři tak změnili množství bílkovin v krmivu hospodářských zvířat, což má vést ke snížení amoniaku v jejich moči.
  • druhým sektorem, který se nejvíce podílí na emisích dusíku ve vzduchu (11 %) je právě silniční provoz.

Změna rychlosti na rychlostních komunikacích

  • Limit omezující maximální rychlost na 100 km/h platí ve vymezeném denním čase od 6:00 do 19:00 hod.
  • 4000 nových dopravních značek s číslicí 100 nahradila stovka pracovníků za původní značky s rychlostním limitem 120 a 130 km/h během pár dní
  • opatření budou zemi stát cca 19 milionů EUR (5,13 mld Kč)
  • opatření se setkala s odporem veřejnosti – 46% respondentů výzkumu společnosti TV guide EenVandaagse nechystá současné omezení respektovat

Díky těmto omezením by ze 100 % “ušetřeného” oxidu dusíku na silnicích mělo být 70 % “použito” na bytovou výstavbu a 30 % na ochranu přírody a životního prostředí. Opatření by mělo mít vliv i na klima, snížení rychlosti má vliv i na množství oxidu uhličitého.

Zdroj obrázku:
Omezení rychlosti na 100 km/h platí v Nizozemsku od 6:00 do 19:00 každý den: Wikimedia Commons, autor Monkeyboy1993