Posilovač řízení – standard každého moderního vozu

06.06.2022

Na začátku devadesátých let minulého století byly posilovače pouhou položkou volitelné výbavy. V dnešní době je posilovač řízení již standardním prvkem každého auta. Posilovač řízení je nepostradatelný pomocník především při parkování, kdy ulehčí točení volantem. Někteří to ale berou jako velkou nevýhodu – posilovač částečně omezuje zpětnou vazbu o tom, co se děje pod přední nápravou. Výrobci se však snaží volantu zpětnou vazbu vrátit zpátky, a proto se posilovače řízení stále vyvíjí. V dnešním článku si představíme všechny tři typy posilovačů řízení – hydraulický posilovač, elektrohydraulický posilovač a elektromechanický posilovač řízení.

Posilovač řízení – standard každého moderního vozu
Posilovač řízení pro lehčí jízdu

Hydraulický posilovač řízení

První posilovače řízení se používaly především u nákladních vozů. Postupně se však začaly přidávat i do osobních aut. Základní hydraulický posilovač řízení funguje pomocí hydraulického válce s pístem, který je spojený s ozubenou tyčí. Poháněn je olejem, který je propuštěn na jednu nebo druhou stranu pístu, což má za následek jeho posun v závislosti na natočení volantu. Proces působí i na ozubenou tyč, na které závisí natočení kol. Součástí ozubené tyče je hydraulický rozvaděč, ve kterém se nachází torzní tyč. Torzní tyč se podle síly, která je třeba k otočení volantem, zkroutí a zvyšuje účinek posilovače. Síla hydraulického posilovače však klesá s rostoucími otáčkami motoru. Za tento jev může odstředivý regulační člen, který se nachází v čerpadle. Nevýhodou je pak i to, že čerpadlo napojené řemenem na motor snižuje výkon vozu. Naopak výhodou hydraulického posilovače je malé zkreslení vazby řízení.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Elektrohydraulický posilovač řízení

Rozdíl mezi hydraulickým posilovačem a elektrohydraulickým posilovačem řízení je ve zdroji tlaku kapaliny. Narozdíl od hydraulického posilovače to není čerpadlo, které pohání motor auta, ale pohání ho vlastní elektromotor. Výhodou tedy je, že pracuje pouze když otočíte volantem a nesnižuje výkon motoru. V autě je umístěn snímač úhlu a při zatočení volantem se celý proces spustí.

Výměna oleje do posilovače řízení je ideálním předpokladem pro správnou funkčnost
Výměna oleje do posilovače řízení je ideálním předpokladem pro správnou funkčnost

Elektromechanický posilovač řízení

Nejmodernějším je elektromechanický posilovač řízení. Ke své činnosti nevyužívá hydrauliku, ale elektrický motor, který je součástí sloupku řízení, nebo je umístěný na ozubené tyči řízení. Pohyby volantu snímají senzory, které pomáhají řidiči s jeho požadovaným natočením. Systém nabízí i další možnosti – aktivaci automatického parkování, kdy řidič pouze řadí a auto si samo otáčí volantem. Mezi další funkci patří i systém, který udrží auto v daném jízdním pruhu v případě mikrospánku řidiče. Mezi nevýhody patří minimální zpětná vazba.

Kapalina v posilovači řízení

Kapalina do posilovače řízení je stejně důležitá, jako ostatní provozní kapaliny do auta. Pokud nechce řidič okusit, jaké to je jezdit bez posilovače, je třeba se pravidelně starat o doplňování kapaliny a případně i o její včasnou výměnu. To, že je v dané nádobce málo kapaliny do posilovače řízení, lze poznat tak, že otáčení volantem půjde hůř než kdykoliv předtím. Objevit se mohou i pískající zvuky, které také často signalizují nedostatek této kapaliny. Kapalinu si lze nechat doplnit při každé větší servisní prohlídce nebo i svépomocí. Při nalévání kapaliny do nádobky dejte pozor na to, abyste nepřekročili povolené množství.

Nejčastěji kladené otázky – FAQ

Funkce posilovače řízení se liší podle typu. Klasický hydraulický posilovač řízení
Hledat na webu Srovnátor.cz