Přední nebo zadní náhon, jaký je rozdíl v jejich chování, a který si vybrat

10.11.2017

Otázka, zda je lepší přední nebo zadní náhon, vyvolává u motoristů mnoho emocí. Není na ni správná ani špatná odpověď. Převážná část řidičů preferuje jeden z těchto modelů dle vlastní zkušenosti, či podle obecně známých kritik, jenž se společností tradují. Je to podobné jako benzínový nebo dieselový motor. No, každé má něco. V tomto článku se podíváme na hlavní výhody a nevýhody obou náhonů.

Přední nebo zadní náhon, jaký je rozdíl v jejich chování, a který si vybrat

Historie

První auta byla vyráběna se zadním náhonem. Motor se do automobilů montoval dopředu a poháněl zadní nápravu. Tento klasický model dlouho dominoval. Později ve spojitosti s velkou sériovou výrobou se začal motor umisťovat do přední části vozu a společně s ním i přední náhon. Tento koncept je konstrukčně jednodušší, protože není potřeba, aby středem auta procházela hřídel a vzadu již není diferenciál. To také vede k menším výrobním nákladům. Zadní náhon najdeme v dnešní době hlavně u hmotnostně vyšší třídy automobilů (nad 3,5 tuny) a některých modelů vozů značek BMW, Mercedes a dalších.

Rozdíl mezi oběma náhony není příliš patrný při běžné defenzivní jízdě za ideálních podmínek. Chování jednotlivých náhonů se projevuje hlavně v zimních měsících, deštivých dnech a při ostřejší jízdě.

Hlavní výhody předního náhonu

  • dobrá čitelnost při řízení,
  • nepřekvapuje na měnícím se povrchu a náledí,
  • v zatáčkách vede lépe auto ve stopě,
  • menší hlučnost v kabině vozu,
  • větší prostor v interiéru a v kufru automobilu,
  • nižší pořizovací náklady.

Nevýhody předního náhonu

  • vyšší nároky na přední nápravu. Ta má mnoho komponentů (poloosy, klouby…), které podléhají rychlému opotřebení a je proto nutná častější údržba.
  • V zimě při jízdě do zasněženého kopce, se odlehčuje přední náprava a zatěžuje zadní, proto může vůz ztrácet trakční schopnosti. V takovém případě začínají kola prokluzovat.

Plusy zadního náhonu

  • umožňuje relativně rychlý rozjezd,
  • přenesení vysokého výkonu na hnací nápravu,
  • pokud je motor vepředu a pohání zadní nápravu jde o ideální rozložení hmotnosti vozu,
  • výhody říditelnosti “předokolek”, stírá pomocí asistenčním systémům jako ESP, ASR,ABS, která pomáhají eliminovat rizika přetáčení vozu,
  • zábava – pro sportovně založené řidiče, kteří si rádi užívají přetáčivost auta je tu možnost driftu, tedy řízeného smyku.

Mínusy zadního náhonu

  • v dešti je nestabilní,
  • rychleji jde do smyku, protože síly působící na zadní kola mohou vést k přetočení vozu,
  • díky vyšší konstrukční hmotnosti má auto i větší spotřebu,
  • mění svůj charakter v nejvíce nevhodných situacích,
  • vyšší pořizovací náklady,
  • má zmenšený prostor v kabině vozu díky středovému tunelu.

Obě verze mají své nesporné výhody. Mohlo by se zdát, že nejideálnější je jejich kombinace. Tím přicházíme k modelu 4*4, tedy pohon všech čtyř kol. Takzvané čtyřkolky se ovšem moc nehodí do města. Často si je pořizují řidiči, kteří se pohybují na nezpevněných komunikacích, nebo jezdí v zimě do hůře přístupných míst. Jinými slovy, tam kde zadní i přední náhon stojí, čtyřkolka jede.

Při používání kvalitních a správných pneumatik jsou rizika vzniku nehod u “předokolek” i “zadokolek” na stejné úrovni. Skutečně jde hlavně o jejich řidiče, o to co uznávají, čemu dají přednost. Přední náhon je u většiny rodinných vozů. Bez zjevných potíží se v něm hezky povozí všichni členové rodiny. Ti co si chtějí zařádit a mají rádi citlivější auta zvolí zadní náhon.

Pokud máte ve výběru náhonů jasno, nezapomeňte na opatrnou a bezpečnou jízdu. A pro všechny případy mějte uzavřené dobré havarijní pojištění.