Představujeme Enyaq, první elektrický model od Škody

07.09.2020

Škoda Enyaq iV je prvním SUV modelem z platformy koncernu Volkswagen pro elektrické automobily (MEB). Mimochodem, jde o jediný elektrický model koncernu, který se vyrábí mimo Německo. Enyaq iV, jak zní celé jeho jméno, na délku měří 4 649 milimetrů, je široký 1 879 milimetrů a vysoký 1 616 milimetrů. Rozvor náprav činí 2 765 milimetrů.

Představujeme Enyaq, první elektrický model od Škody

O prostornost se tak bát nemusíte, a to ani na zadních sedadlech. A zavazadelník? Ten toho jako obvykle u Škodovek pojme opravdu hodně – v základu má objem 585 litrů. Designově moderní a svébytný crossover zaujme některými detaily – třeba volitelnou maskou chladiče Crystal Face. Tradiční maska, která je zde jen naoko, je doplněna krystalickým efektem a podsvícená celkem 130 diodami. Kapotu můžete nadzvednout, ale oproti autům se spalovacím motorem toho zde moc neuvidíte.

Pojištění elektromobilu se odvíjí od výkonu

Z pohledu pojištění jsou elektromobily dobře prozkoumaným územím a většina pojišťoven určuje ceny povinného ručení podle výkonu vozidla. V havarijním pojištění jsou sazby shodné s vozidly, která mají vznětové i zážehové motory. Proti těmto konvenčním automobilům však bývá případná oprava dražší, zatím ale pojišťovny vesměs nechtějí majitele elektromobilů znevýhodňovat vyšší sazbou za pojistku. Při sjednání pojištění je potřeba myslet na kvalitní asistenční služby, které využijete mimo jiné při vybití akumulátoru. Přivolaná asistence nenabíjí baterii na místě, ale dokáže odtáhnout vozidlo na nejbližší dobíjecí stanici nebo do servisu.

Škoda Enyaq iV – první elektromobil z Mladé Boleslavi

Enyaq bude v prodeji ve čtyřech výkonových variantách, se dvěma kapacitami baterie a dvěma druhy pohonu. Při uvedení na český trh bude základem provedení Enyaq 60 iV s baterií s kapacitou 62 kWh (58 kWh využitelných) a elektromotorem o výkonu 132 kW a 310 Nm točivého momentu. Dojezd činí dle automobilky až 390 kilometrů (dle cyklu WLTP).

Základní verze mají pohon zadních kol (což jízdním vlastnostem prospěje), silnější varianty pak dostaly pohon 4×4. Dodejme, že na trhu bude také verze 80 a RS. „Osmdesátku“ koupíte ve dvou různě výkonných variantách 150 kW a 310 Nm a 195 kW a 425 Nm. Silnější provedení je dodáváno výhradně jako čtyřkolka. Dojezd je pak 510 km, respektive 460 km u silnějšího provedení.

Vrcholem je sportovně laděná verze RS. Výkon této verze činí 225 kW a točivý moment má hodnotu 460 Nm. Nejvyšší rychlost je omezena při pouhých 180 km/h (což je ale u elektromobilů běžné); normovaný dojezd při plně nabitých bateriích má hodnotu 460 kilometrů.

interiér je vzdušný, dominuje mu 13 palcový dotykový displej

Enyaq iV lze dobíjet na rychlonabíjecích stanicích na stejnosměrný proud s výkonem až 125 kW (těchto supernabíječek ale v Česku zatím mnoho není). Baterii o kapacitě 82 kWh z 5 % na 80 % dobijete za půl hodiny a osm minut. Dobíjet lze také pomocí wallboxu na střídavý proud s výkonem až 11 kW. To pak dobití trvá 6 až 8 hodin. Nejpomalejší je zásuvka na 230V (nebo 400V), kdy Škoda neudává celkový čas, ale obvykle je to 12 hodin.

ENYAQ iV není zrovna levný. Nejlacinější verze přijde na 1 059 900 korun. Už základní výbava je ale celkem bohatá, zahrnuje například 19palcová kola, celou plejádu bezpečnostních asistentů (Front Assist, asistent udržování jízdního pruhu atd.), bezklíčový přístup KESSY. Nechybí ani asistent rozjezdu do kopce, tempomat s omezovačem rychlosti, rozpoznání dopravních značek, dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vpředu i vzadu (vč. zadní parkovací kamery), automatická třízónová klimatizace nebo vyhřívaná přední sedadla a volant. Základní verze Škoda Enyaq iV 60 půjde objednat v průběhu podzimu.

zezadu vypadá trochu jako Kodiaq zkřížený se Superbem

Se zářijovým zahájením prodeje Škoda nabízí limitovanou edici tzv. Founders Edition. Přijde na 1 379 900 Kč a ve standardní výbavě má Matrix-LED světlomety, 21palcová kola nebo osvětlenou masku Crystal Face.
Zdroj fotografií: Škoda Auto