Jak pokračuje rekonstrukce dálnice D1

15.10.2018

Nejstarší a nejdelší dálnice D1 – brněnská dálnice – je jednou z nejvíce haněných pozemních komunikacích v Čechách. Jejím úkolem bylo urychlit přesun mezi největším a druhým největším městem České republiky – mezi Prahou a Brnem. V současnosti dálnice spojuje obě města i s Ostravou a navazuje na polskou dálnici A1.

Kudy vede dálnice D1

Historie

  • Stavba dálnice D1 začala v roce 1939 úsekem Zástřizli – Lužná. Stavba byla přerušena 2. světovou válkou a z původních plánu postavit 300 km dálnici za 4 roky sešlo.
  • Do roku 1950 byla postavena necelá třetina D1. V roce 1967 byla stavba obnovena a o 13 let později byl otevřen dálniční úsek mezi Prahou a Brnem.
  • V roce 2005 byl otevřen další úsek vedoucí do Vyškova.
  • Ve stejném roce bylo rozhodnuto o změně názvu silnice D47 (Lipník nad Bečvou – Ostrava) na D1. O 5 let později v r. 2010 byl tento úsek otevřen.
  • V roce 2012 byl otevřen další úsek z Bohumína do Polska
  • V roce 2015 byla započata výstavba úseku mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou

Modernizace dálnice D1

Stav cementobetonového i asfaltového povrchu vozovky se náporem kamionové dopravy v kombinaci s klimatickými podmínkami zhoršoval: trhliny, vyjeté koleje, posun desek apod. Muselo se přistoupit k rozsáhlé modernizaci D1. Celý úsek o délce 160,8 km (Mirošovice – Kývalka) podlehne rekonstrukci o předpokládaných nákladech ve výši 24 miliard Kč.

  • rozšíření dálnice z 26,6 metrů na 28 metrů (rozšíření krajnice), rozšíření mostů i nadjezdů
  • výměna svodidel
  • pokrytí novým betonovým povrchem
  • instalace dopravních telematických zařízení – zlepšení informovanosti o aktuální dopravní situaci a zjednodušení průjezdu jednotlivými úseky
  • instalace protihlukových bariér
  • nová elektroinstalace a oprava kanalizace

Rekonstrukce dálnice D1

Nově dokončené úseky na D1

  • úsek č. 15 z Jihlavy do Velkého Beranova byl otevřen v srpnu 2018
    Délka a cena úseku č. 4: 6 km za 590 milionů Kč
  • úseky č. 10 z Hořice do Koberovic a č. 20 z Velkého Meziříčí do Lhotky byly otevřeny v září 2018.
    Délka a cena úseku č. 10: 6,5 km za 842 milionů Kč
    Délka a cena úseku č. 20: 6,6 km za 698 milionů Kč
  • na přelomu září a října 2018 byl otevřen zrekonstruovaný úsek č.4 z Ostředka do Šternova.
    Délka a cena úseku č. 4: 7,2 km za 839 milionů Kč

Aktuálně rozpracované úseky dálnice D1

  • úsek č. 2 z Mirošovic do Hvězdonic by měl být podle smlouvy uveden do provozu v listopadu 2021
    Délka a cena úseku č. 4: 7,6 km za 1,078 miliard Kč
  • úsek č.12 z Humpolce do Větrného Jeníkova by měl být dokončen v červenci 2020
    Délka a cena úseku č. 12: 13,6 km za 1,749 miliard Kč
  • úsek č.11 z Koberovic do Humpolce čeká na otevření
    Délka a cena úseku č. 12: 8,8 km za 0,9 miliard Kč

V současnosti je dokončeno 90 km modernizace dálnice D1. Dálnice D1 je nejvytíženější komunikací v ČR. V blízkosti Prahy ji v obou směrech využije 100 000 automobilů denně.

Zdroj obrázků:

  • Kudy vede dálnice D1, Wikimedia Commons: autor Daniel749
  • Dálnice D1 má být rozšířena a celkově modernizována, Wikimedia Commons: autor Ondřej Koníček