Řidiči podceňují poruchy zraku

22.04.2020

Žádný jiný smysl není za volantem tak důležitý jako zrak. Oči řidiče musí velmi dobře vidět na krátkou i dlouhou vzdálenost, musí zvládat prostorové vidění a musí se umět přizpůsobit také tmě či jinak snížené viditelnosti. Přestože si většina řidičů myslí, že vidí dobře, průzkumy ukazují opak. Problém je v tom, že si řidiči postupné zhoršení zraku mnohdy ani neuvědomí a že zanedbávají pravidelné prohlídky u lékaře.

Řidiči podceňují poruchy zraku

V čem spočívá nebezpečí?

Většina řidičů je přesvědčena, že je jejich zrak v pořádku, a pokud řidiči nějaké drobné zhoršení vnímají, obvykle mu nepřikládají velkou váhu. Neuvědomují si totiž, jaké riziko řízení se špatným zrakem představuje. Zpozornět bychom však měli před výsledky průzkumu německého autoklubu – z nich totiž vyplývá, že lidé se špatným zrakem způsobí přibližně stejný počet dopravních nehod jako lidé pod vlivem alkoholu.

Řidič, který špatně vidí, později reaguje na nenadálé situace, protože je jednoduše zaznamená až s určitým zpožděním. I o zlomek vteřiny pozdější reakce může být zásadní – vždyť za pouhou desetinu sekundy ujede auto při rychlosti 100 km/h 2,8 m. Řidič s poruchou zraku může mít také problém se čtením dopravních značek, směrovek a dalších dopravních informací.
Nejčastější poruchy zraku řidičů
Při řízení vozidla ovšem není důležité pouze perfektní vidění na dálku. Oči musí umět přečíst také údaje na přístrojové desce a zároveň rychle přeostřit na dálku. Nejčastějšími poruchami zraku u řidičů jsou krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus.

S přibývajícím věkem se může dostavit větší náchylnost na oslnění (od slunce, lamp, reflektorů aut apod.) a může se zmenšit úhel periferního vidění. Konkrétními poruchami zraku, které v pozdějším věku nejčastěji ovlivňují řízení, jsou vetchozrakost a šedý zákal.

Ke zhoršení zraku obvykle nedochází ze dne na den, ale postupně a nenápadně. Často se tedy stává, že si člověk svůj horší zrak neuvědomí, protože si na něj postupem času zkrátka přivykne.

Dobrý zrak má jen 56 % českých řidičů

Nelichotivé výsledky přinesl projekt “Vidíš skvěle?”, který byl realizován na přelomu léta a podzimu loňského roku a který opět upozornil na problém špatného zraku u velkého počtu řidičů.

V rámci projektu si během 3 měsíců zdarma nechalo svůj zrak otestovat 3 319 řidičů po celém Česku. Přestože většina testovaných řidičů věřila, že má zrak v pořádku a žádnou korekci nepotřebuje, ukázalo se, že:

  • zrak má v pořádku pouze cca 56 % testovaných řidičů,
  • 44 % testovaných řidičů potřebuje kvůli nedostatečně ostrému vidění oční korekci (brýle, kontaktní čočky) nebo úpravu stávající oční korekce,
  • 8 % testovaných řidičů má ostrost zraku dokonce nižší než 50 % – tito lidé by vůbec neměli usedat za volant,
  • 65 % testovaných řidičů nebylo za poslední rok na kontrole zraku u lékaře.

Tato čísla by měla řidiče přimět, aby svému zraku věnovali pozornost a chodili na pravidelné lékařské kontroly zraku. Ty by měly být tím častější, čím starší člověk je. Od 40 let věku se doporučuje prohlídka alespoň jednou za 2 až 3 roky. Ostrost vidění si můžete otestovat také čtením registrační značky vozidla – dobře vidící člověk by ji měl být schopen přečíst na 25 metrů.