Spalovací motory – jejich konec v EU zatím není definitivní

21.03.2023

Silniční doprava se významně podílí na emisích oxidu uhličitého. Evropská unie se proto rozhodla zavést opatření, podle něhož bude od roku 2035 zakázán prodej nových aut využívajících spalovací motory. Rozhodnutí však ještě není definitivní, protože nebylo odsouhlaseno Radou EU. Již nyní je ale zřejmé, že automobilový průmysl směřuje k ekologičtějším variantám, zejména elektromobilům. Budoucnost mají i vozidla na vodíkový pohon.

Evropská unie usiluje o klimatickou neutralitu

Klimatické změny a s tím související emise skleníkových plynů, zejména oxidu uhličitého (CO₂), jsou v posledních letech velmi aktuálním a diskutovaným tématem. Jejich důležitost si uvědomuje také Evropská unie, která si mimo jiné dala za cíl do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality. K tomu mají přispět i opatření vedoucí ke snížení emisí z automobilů. Emise ze silniční dopravy tvoří totiž v rámci EU zhruba pětinu všech emisí CO₂ a jsou to právě osobní automobily, které jsou v oblasti dopravy největšími emitenty CO₂.

Emise skleníkových plynů podle druhu dopravy v EU
Emise skleníkových plynů podle druhu dopravy v EU | Zdroj: europarl.europa.eu

Silniční vozidla v EU poháněla v roce 2019 nejčastěji nafta (66,7 %) a benzín (24,55 %). Aby mohlo dojít k naplnění cíle EU o klimatické neutralitě, je dle EU nezbytné začít s omezováním aut, která využívají spalovací motory, již v roce 2035. Osobní auta totiž mají průměrnou životnost 15 let.

Zákaz prodeje “tradičních aut” od roku 2035 schválil Evropský parlament

Evropská komise, Evropský parlament a členské státy EU se na konci prodeje nových aut se spalovacími motory dohodly již na podzim loňského roku (v době českého předsednictví). Tuto dohodu následně letos v únoru schválil hlasováním Evropský parlament. Dojde-li k naplnění dohody ve znění, v jakém byla schválena, bude to v EU od roku 2035 vypadat následovně:

  • všechny nové automobily budou mít nulové emise CO₂,
  • na trhu ojetých vozů bude nadále možný nákup a prodej aut se spalovacími motory (náklady na jejich vlastnictví se ale pravděpodobně zvýší),
  • stávající vozy (vyrobené před rokem 2035) využívající spalovací motory budou moci jezdit až do konce jejich životnosti.
Spalovací motory – jejich konec v EU zatím není definitivní
Budoucnost spalovacích motorů v EU je zatím nejistá.

Konečné schválení Radou EU odloženo na neurčito

Ačkoli to chvílemi působilo tak, že je zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035 definitivní a neměnný, není tomu tak. Dohoda obsahuje ujednání o tom, že za 3 roky, tj. v roce 2026 dojde k opětovnému přezkoumání dohody a k vyhodnocení, zda je dohoda v této podobě dosažitelná. Může tak dojít ještě k následným úpravám.

Co je ale důležitější – tato norma nebyla ještě schválena Radou EU. Schvalování bylo původně naplánováno na 7. března 2023 a mělo jít – jako obvykle – spíše jen o formalitu. Některé státy (především Německo a Itálie) ale na poslední chvíli projevily své výhrady, proto velvyslanci členských zemí konečné schválení normy odložili – prozatím na neurčito.

Výhrady se týkají využívání syntetických paliv. Podle dohody z podzimu loňského roku mělo být možné nadále (tzn. i po roce 2035) prodávat auta se spalovacími motory, a to taková, která budou spalovat ekologická syntetická paliva. Evropská komise však do finální podoby dohody tuto výjimku v závazné podobě neukotvila. Některé státy (mezi nimi Německo, Itálie, Polsko i Česko) proto nyní usilují o to, aby byla zachována možnost prodávat auta spalující syntetická paliva – tak, jak bylo původně dojednáno.

Co nahradí spalovací motory?

Je tedy možné, že i po roce 2035 bude možné koupit auto se spalovacím motorem – ovšem pouze za předpokladu, že bude spalovat syntetická paliva. Současný trend ale směřuje k tomu, že benzínová a naftová auta nahradí čistší technologie. Budoucnost tak bude patřit bateriovým elektromobilům a také vodíkovým vozidlům. Prakticky všechny automobilky již nyní investují do rozvoje elektromobility, případně dalších nových čistých technologií.

Elektromobily by se měly stát cenově dostupnějšími.
Elektromobily by se měly stát cenově dostupnějšími.

Co se týká cenové dostupnosti elektromobilů, očekává se, že nová pravidla podpoří konkurenci mezi výrobci a pořizovací cena elektromobilů bude postupně klesat. Náklady na provoz elektromobilů jsou již v současné době nižší než v případě vozů se spalovacím motorem.

Pojištění elektromobilu

Stejně jako každé jiné auto, i elektromobil musí mít sjednané povinné ručení. Jelikož jsou elektromobily stále v začátcích, pojišťovny teprve sbírají data k analýze rizik a ke stanovení metodiky výpočtu pojistného. Již nyní je zřejmé, že při pojištění elektromobilu je třeba brát v úvahu:

  • nedostatek servisů a nedostatečně rozvinutou infrastrukturu dobíjecích stanic – kvalitní asistenční služby jsou proto nutností,
  • zvýšené riziko srážky s chodcem související s tichým provozem elektromobilů – je třeba nastavit dostatečně vysoké pojistné limity,
  • vysokou pořizovací cenu a vysoké náklady na opravy – kvalitní havarijní pojištění by proto mělo být samozřejmostí.

S výběrem vhodného pojištění auta vám rádi pomůžeme. Můžete si ho snadno spočítat zde, nebo se na nás obrátit po telefonu nebo e-mailu.

Prodej aut v ČR podle druhu paliva

Přestože prodej elektromobilů v posledních letech prudce roste, v Česku stále tvoří jen malé procento nově registrovaných vozů. V loňském roce se u nás prodalo 3 892 čistě elektrických osobních automobilů, což jsou 2,03 % z celkového počtu 192 087 nově registrovaných osobních vozidel. Oproti roku 2021, kdy bylo prodáno 2 646 nových elektromobilů, jde však o významný nárůst.

Auta s vodíkovým pohonem byla v roce 2022 prodána jen tři. Mezi osobními auty tak nadále vedou benzínové vozy (66,45 %), následované naftovými (24,72 %).

Počty prodaných nových vozů v roce 2022 podle druhu paliva jsou uvedené v následující tabulce, která byla vytvořena na základě statistických údajů Svazu dovozců automobilů:

Druh paliva počet prodaných osobních automobilů v roce 2022 podíl
benzín 127 650 66,45 %
nafta 47 490 24,72 %
benzín + LPG 3 966 2,06 %
elektro 3 892 2,03 %
benzín + elektro 3 309 1,72 %
CNG 807 0,42 %
nafta + elektro 251 0,13 %
vodík 3 0,00 %
benzín + CNG 1 0,00 %
nezařazeno 4 718 2,46 %
celkem 192 087 100 %

Nejčastěji kladené otázky – FAQ

Zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory by měl platit od roku 2035. Dohoda však ještě nebyla definitivně schválena Radou EU. Některé státy (včetně Německa a ČR) požadují udělení výjimky pro motory spalující syntetická paliva. V roce 2026 by navíc mělo dojít k přezkoumání a zhodnocení dosažitelnosti nových pravidel.

EU zároveň připravuje novou emisní normu Euro 7, která by měla vejít v platnost mnohem dříve a která opět zpřísní limity škodlivin ve výfukových plynech. Více se o ní dočtete tady.

Benzínová a naftová auta v budoucnu nahradí elektromobily a auta na vodíkový pohon. Podrobněji si o nich můžete přečíst zde.

S vynálezem spalovacího motoru se pojí hned několik jmen. Na počátku stál Étienne Lenoir, který si v roce 1860 nechal patentovat první plynový spalovací motor. Tím se začal více zabývat Nikolaus Otto, aby následně zkonstruoval čtyřdobý pístový jednoválec. Nikolaus Otto spolupracoval s W. Maybachem a také s G. Daimlerem. Posledně jmenovaný si v roce 1885 zažádal o patent pro člověkem řiditelný automobil se spalovacím motorem. Podobný vynález, tříkolku poháněnou spalovacím motorem, si nechal patentovat také Karl Benz, a to v roce 1886.

Díky spojení firem G. Daimlera a K. Benze vznikla dnešní značka Mercedes-Benz. Její ikonické logo oslavilo v roce 2021 sto let – psali jsme o tom v tomto článku.

Hledat na webu Srovnátor.cz