Statistika dopravních nehod v ČR a EU

26.09.2018

Statistická data z celé evropské unie jsou velice obsáhlá a jejich zpracování zabere spoustu času, proto jsou některá nejaktuálnější data z evropské statistické databáze Eurostatu z roku 2016. Vypovídající hodnota časových řad se ale příliš neliší od současné situace v dopravě. Nejbezpečnější způsob dopravy je stále letecká přeprava osob.

Letecké dopravní nehody

Evropská Unie

Letištní doprava je jeden z nejbezpečnějších způsobů přepravy. Mezi lety 2011 – 2016 zahynulo při nehodě civilních dopravních letadel 188 lidí. Dalších 1156 lidí zahynulo při letecké nehodě v jiných kategoriích letecké přepravy. U leteckých společností, které jsou registrované v EU, je v průběhu období 2007 – 2016 vykazován pozitivní bezpečnostní index (viz Graf č.1 – Počet obětí leteckých nehod). Jedna letecká nehoda dokáže ale statistiky zásadně změnit, respektive zhoršit:
20.8. 2008 zemřelo na palubě letadla společnosti Spanair na madridském letišti 154 lidí. Letadlo havarovalo krátce po startu. Příčinou byla technická závada.
24.3. 2015 havaroval airbus společnosti Germanwings. Narazil do horského masivu v Alpách. 144 pasažérů a 6 členů posádky zemřelo. Havárie byla způsobena úmyslně, viníkem byl kopilot Andreas Lubitz, který odmítl pustit kapitána po návštěvě toalety zpět do kokpitu a nastavil autopilota na klesání do výšky 30 m.n.m.

Statistika nehod v dopravě

Zdroj: Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA)

Rok 2017 byl podle bezpečnostní zprávy společnosti ICAO (Mezinárodní organizace pro civilní letectví) nejbezpečnějším rokem v historii. Celkově došlo na celém světě k 10 nehodám, při kterých zahynulo 44 osob.

Česká republika

V České republice k nehodě komerčních dopravních letadel v poslední době nedošlo, ale ministerstvo dopravy vede statistiku nehod všeobecného letectví na území v ČR, kam patří i parašutismus.

Statistika nehodovosti všeobecného letectví v ČR v období 2010 - 2015

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, statistiky

Nehody na železnici

Evropská unie

V roce 2016 bylo nahlášeno 1838 nehod na železnicích států Evropské unie. 964 lidí při nich zemřelo a 778 bylo těžce zraněno. Počet obětí celkově od roku 2010 kleslo o 24 %. Lidé, kteří se připravili o svůj život sami skokem pod vlak, mají svou statistiku a jejich počet byl za loňský rok enormě vysoký – 2870 lidí.

Počet obětí nehod na železnici ve státech EU v letech 2010 - 2016

Zdroj: Eurostat

Česká republika

Ani České republice se nevyhnuly nehody na dráze.
11.11. 1960 – největší železniční tragédie si vyžádala 118 obětí a další stovku zraněných. Nehoda se stala na Pardubicku mezi Stéblovou a Čeperkou, kde se srazil osobní a motorový vlak.
8.8. 2008 narazil v 10:30 mezinárodní vlak jedoucí z Krakova do Prahy do zřícené konstrukce opravovaného silničního mostu. Příčina pádu konstrukce mostu ve Studénce je dodnes záhadou, nikdo nebyl odsouzen. Tato nehoda si vyžádala 8 obětí a 95 raněných.

Počet obětí vlakových nehod v České republice v letech 2010 - 2015

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, statistiky

Nehody v lodní dopravě

Evropská unie

Data o vodní dopravě ve vnitrozemí poskytuje Evropské unii pouhých 8 členů (Bulharsko, Česká republika, Chorvatsko, Maďarsko, Rakousko, Polsko, Rumunsko a Slovensko). Poslední aktuální dostupná data z Eurostatu jsou z roku 2013, ve kterém se 56 % incidentů přihodilo v Rumunsku.
Evropská vládní agentura EMSA (European Maritime Safety Agency – evropská námořní bezpečnostní agentura) zveřejnila komplexní statistiky nehod v evropských vodách.
13.1. 2012 ztroskotala luxusní výletní loď Costa Concordia se 4 000 pasažéry na mělčině poblíž toskánského pobřeží, nedaleko od ostrov Giglio. Kapitán lodi Schettino byl odsouzen za zabití z nedbalosti k 16 letům vězení. 32 lidí zemřelo, 17 bylo zraněných.
28.12. 2014 v časných ranních hodinách začal nedaleko ostrova Korfu hořet trajekt Norman Atlantic plující z řeckého Patrasu do italské Ancony. Ohořelé plavidlo bylo remorkérem odtaženo do italského přístavu v Brindisi. Na palubě bylo 31 zraněných lidí a 11 obětí.

EMSA eviduje v období 2011 – 2016 celkem 16 539 nehod, 253 ztracených lodí, 5 607 zraněných a 600 obětí. Z toho je v roce 2016 nahlášeno 3 145 nehod, 26 ztracených lodí, 957 zraněných a 106 obětí. Největší podíl na počtu obětí má loď Costa Concordia a Norman Atlantic.

Česká republika

Vodní doprava v České republice má 2 hlavní toky: Vltavu a Labe, která ústí do Severního moře. Délka splavních úseků (plavebních cest) je 355 km. Fatální nehody nejsou v České republice častým úkazem.

Počet nehod ve vodní dopravě ve vnitrozemí České republiky 2010 - 2015

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, statistiky

Nehody na pozemních komunikacích

Evropská unie

Ve všech členských státech EU dominuje ve vnitrozemí přeprava autem – 83 % najetých kilometrů. 9 % kilometrů patří autobusům a trolejbusům a 8 % vlakům. Největší počet najetých kilometrů v autě má Litva (90%). V Rakousku lidé nadprůměrně cestují vlakem (12 % kilometrů) a v Maďarsku autobusem (22 % kilometrů).
Počet obětí na silnicích celkově klesá. Jedním z důvodů poklesu obětí dopravních nehod na silnici jsou vyspělejší technologie, které se do vozů instalují a přísné standardy na bezpečnost vozu.

Počet obětí na pozemních komunikacích Evropské unie v letech 2007 - 2016

Zdroj: Eurostat (CARE data)

Česká republika

Počet nehod a obětí v posledních letech pomalu klesá, v roce 2016 zemřelo na silnicích 545 lidí a v roce 2017 historicky nejnižší počet – 502 lidí.

Počet nehod a obětí silničního provozu v České republice v letech 2010 - 2015

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, statistiky