Stěrače si zaslouží péči, není to složité

28.12.2020

Stěrače a ostřikovače má každé auto a málokterý z řidičů jim věnuje mimořádnou péči. Nejspíš to ani není nutné, ale pár zásad správného používání je dobré vědět. Stěrače vám pak vydrží déle, takže ušetříte peníze za nové.

Stěrače si zaslouží péči, není to složité

Zejména v zimě spousta motoristů používá stěrače jako škrabku na led. Prostě jsou líní si přední přimrzlé sklo ráno pořádně očistit a raději na sklo nastříkají velké množství kapaliny z ostřikovačů a drhnout přimrzlé sklo stěrači, dokud přes něj není aspoň trochu vidět. Je jasné, že životnosti stěračů to neprospívá, naopak.

Lepší je dát večer na sklo izolační fólii (stojí kolem stokoruny), nebo klidně i papírový karton. Majitelé automobilů s vyhřívaným čelním sklem mají v tomto ohledu život jednodušší – stačí zmáčknout příslušné tlačítko a za půl minuty je sklo odmražené.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Stěrače jsou určené k setření vody ve stavu dešťových kapek nebo sněhových vloček. Rozhodně nejsou určené k čištění pevných nečisto. K tomu je určen bavlněný hard a čistič na skla. Nové stěrače nejsou drahé, přijdou na zhruba 300-400 korun, pokud si koupíte originální doporučované samotnou automobilkou, pak je to zhruba jednou tolik.

Kapalinu je třeba měnit před zimou za správnou směs, co netuhne.

Kapalina do ostřikovačů potřebuje jenom jediné – v létě letní směs (lépe likviduje hmyz z oken) a v zimě zimní (je připraveny na teploty pod -20 stupňů Celsia). V obchodech seženete i kapaliny s bodem tuhnutí – 40 stupňů Celsia, ale kapalinu si můžete i naředit. Přeci jenom, takové mrazy v Česku obvykle nejsou.

Co dělat, když začne mrznout a vy máte v nádržce ještě letní směs? Pokud motorky naprázdno bzučí, potřebujete auto dostat někam do tepla – vnitřní garáž nebo vnitřní parkovací místa u hypermarketů. Zde je potřeba několik hodin počkat, poté vyjet ven a veškerou kapalinu vystříkat (a následně doplnit zimní). Nádrž pro ostřikovače má objem zhruba 3 litry, někdy i více. Například pro ruský trh mají vozy Škoda nádrž pro ostřikovače sedmilitrovou. A když už hovoříme o zimních kapalinách, mohl by vás zajímat náš nedávný článek o zimních aditivech.

A na závěr ještě jeden praktický tip. Jistě jste si všimli, že u starších aut stačí stěrače vytáhnout a jdou odklopené. To u většiny nových auta nejde. Co dělat? Obvykle stačí po vypnutí motoru ťuknout do páčky stěračů a ony se samy odklopí. Do původní pozice stačí do té samé páčky znovu ťuknout.

Zdroj fotografií: Škoda Auto