Kdy a proč byl zaveden pravostranný provoz v Československu?
10.04.2019
Tato otázka může dnes nejednoho řidiče překvapit. My jsme někdy jezdili snad vlevo jako britové nebo australané? Ještě před druhou světovou válkou tomu tak bylo, i přesto že se již několik let uvažovalo o zásadní změně, nikdo z tehdejších politických představitelů se buď neodvážil ji prosadit, nebo nebyla prioritou a odkládala se na dobu neurčitou.
Historie
Koncem 19. století v průběhu průmyslové revoluce započal rozvoj motorových vozidel. Stroje s parním pohonem se ale ukázaly být velice nepraktickými a tak vývoj probíhal dalších 100 let až si v roce 1885 nechali vynálezci Gottlieb Daimler a Karl Benz patentovat pohon vozidel na spalovací motory. Začátek 20. století tak byl charakterizován prudkým vývojem automobilismu, vznikaly automobilky známých jmen: Mercedes – Benz, Peugeot, Fiat, Opel, Renault, Laurin & Klement (Škoda), Praga, Kopřivnická Tatra, v USA spustila automobilka Ford sériovou výrobu. V tu dobu se na území Evropy stále jezdilo vlevo.
- v roce 1926 byla podepsána Pařížská úmluva v jejímž dodatku se Československou zavázalo zavést pravostranný provoz v přiměřeně vhodné době, která v průběhu 13 let nenastala
- v roce 1931 se Československo zavázalo ke splnění slibu do 5 let. Pravděpodobně obavy z vysokých nákladů tuto zásadní změnu opět odsunuly.
- pohraniční oblasti Československa, které v rámci Mnichovské dohody z roku 1938 spadaly pod Německou říši, podléhaly i německým dopravním předpisům, tudíž se v Liberci, Ústí nad Labem, Českém Krumlově, Chebu, Opavě a Karlových Varech jezdilo vpravo již od roku 1938.
- 2 dny po obsazení Československa německou armádou – 17.3.1939 – byl výnosem německého vrchního velitele Heinricha von Brauchitsche definitivně zaveden pravostranný provoz pro celé území Československa s výjimkou Prahy.
- 26.3.1939 byla jízda vpravo zavedena i v hlavním městě
Spekulace, proč se jezdilo vlevo?
- většina lidí byli praváci a těm se na koně nastupovalo líp zleva, bylo tedy bezpečnější nastupovat z kraje komunikace.
- meče v pochvě se nosily na levém boku, nastupování do drožky nebo do vozu bylo snazší zleva (tak, aby meč nepřekážel).
- kočí v drožce držel v pravé ruce bič, potřeboval tedy sedět vpravo tak, aby neohrozil cestujícího vedle něj.
Pravostranný provoz pravděpodobně odstartoval francouzský vojevůdce Napoleon Bonaparte. Ten jako levák a správný diktátor vodil svou armádu po pravé straně a tak všechny francouzské kolonie zavedly pravostranný systém.
Země, kde se jezdí vlevo
Pravostranný provoz funguje ve 163 zemích, zatímco levostranný pouze v 76:
- Evropa: Velká Británie, Irsko, Kypr, Malta, ostrovy Guernsey, Man a Jersey.
- Jižní část Afriky
- Austrálie
- Nový Zéland
- většinová část Oceánie
- Indie, Bangladéš, Pákistán, Nepál
- Japonsko
- Jižní Amerika: Guayana a Surinam