Veřejné osvětlení – jaká teplota světla je nejvhodnější?

23.02.2018

Jízda v noci je sama o sobě nebezpečnější než řízení vozidla za denního světla. Riziko vzniku dopravní nehody stoupá v noci především kvůli horší viditelnosti a únavě řidiče. Jeho oči jsou více namáhané, oslňované různými druhy světel a musí se vypořádat s ostrými přechody mezi světlem a stínem. Svou roli hraje také kvalita a barevná teplota veřejného osvětlení.

Barevná teplota veřejného osvětlení

Barevná teplota neboli teplota chromatičnosti

Při nákupu žárovky obvykle řešíme otázku, jakou barvu světla máme zvolit – zda teplejší žluté světlo, nebo světlo v chladnějším bílém odstínu. Vybíráme tedy světlo s požadovanou barevnou teplotou. Barevná teplota (nebo také teplota chromatičnosti) je fyzikální veličina, která charakterizuje odstín světla. Její jednotkou jsou kelviny (K).

Teplota světla se pohybuje od červené do modré barvy. Obecně platí, že čím vyšší barevná teplota (čím více kelvinů), tím vyšší podíl modrého světla a tím studenější odstín světelného zdroje. A naopak – čím nižší barvená teplota, tím je světlo teplejší a jeho barva se blíží červené. Obvyklé denní světlo má pro představu barevnou teplotu zhruba 5000 K.

Stupnice barevné teploty

Veřejné osvětlení a jeho účel

K tomu, abychom na silnicích více viděli a zároveň byli více vidět, slouží veřejné osvětlení. Kvalitní umělé venkovní osvětlení komunikací by mělo vést především k:

  • usnadnění orientace,
  • zvýšení viditelnosti neosvětlených prvků (chodců, zvěře apod.),
  • snížení nároků na zrak řidiče,
  • zvýšení bezpečnosti dopravního prostoru a snížení počtu dopravních nehod.

Oranžová, žlutá nebo bílá?

U veřejného osvětlení je důležitá nejen jeho kvalita, dostatečná rovnoměrnost a vhodná intenzita, ale také právě barevná teplota světelného zdroje. K pouličnímu osvětlení se používají zpravidla buď tradiční sodíkové výbojky, které poskytují nažloutlé až oranžové světlo, nebo LED osvětlení v bílých odstínech.

Sodíkové výbojky mají barevnou teplotu zhruba 2000 K, což odpovídá žlutooranžové barvě. Vyznačují se vysokou světelnou účinností, relativně nízkou cenou a dlouhou životností. Nevýhodou je ovšem právě jejich barevná teplota. Oranžově nasvícená silnice působí i při stejné intenzitě světla tmavším dojmem než silnice nasvětlená bíle a lidské oko v tomto světle hůře rozlišuje barvy.

LED světelné zdroje jsou protikladem tradičních sodíkových výbojek. Mezi výhody LED osvětlení patří jeho dlouhá životnost, nižší spotřeba energie a lepší možnost regulace. Co se týká barevné teploty, LED osvětlení poskytuje přirozenější bílé světlo. To může znamenat až dvakrát lepší periferní vidění a až o čtvrtinu kratší dobu potřebnou k zabrzdění auta (v porovnání se světlem oranžovým).

S barevnou teplotou LED osvětlení to však není tak jednoduché. LED se vyrábí v různých barvených teplotách (přibližně 2700 – 6500 K), od teplé bílé až po odstíny s modrým nádechem. Ne každý odstín je přitom pro veřejné venkovní osvětlení vhodný.

Pro veřejné osvětlení je vhodné preferovat LED s teplejšími odstíny, tedy s menším podílem modré složky, na kterou je lidský organismus nejcitlivější a která je pro noční prostředí nejškodlivější. Barvená teplota LED veřejného osvětlení by proto měla být nižší než 3000 – 3500 K. O něco chladnější barevné tóny je možné využít pro vizuální odlišení důležitých páteřních komunikací nebo přechodů pro chodce.