Vše o filtru pevných částic

03.09.2018

Jako první je pod zkratkou FAP do svých aut namontovala francouzská automobilka PSA zahrnující značky Peugeot a Citroen. Od září roku 2010, kdy začala platit norma EURO 5, už filtr pevných částic muselo mít každé nové auto s naftovým motorem. Zpočátku se jednalo o celkem poruchovou záležitost a i životnost filtru byla velmi omezená. Dnes už je to spolehlivá součást vozu, která vydrží i nájezd 200 000 kilometrů.

Vše o filtru pevných částic

Proč se používá

Filtr pevných částic si zjednodušeně můžeme představit jako síťku umístěnou ve výfukovém systému vozu, jejímž úkolem je zachytit rakovinotvorné částice vzniklých během spalování nafty.
Funguje-li filtr správně, je schopen zachytit údajně až 99% všech částic, ven projdou pouze ty, které jsou menší než 0,01 mikrometru.

Regenerace filtru

Vzhledem k tomu, jak filtr funguje, je celkem logické, že časem dojde k jeho ucpání. Jak moc a za jak dlouhou dobu záleží nejen na stavu motoru, ale i na stylu jízdy řidiče a především na kvalitě paliva. Rychleji se zanese filtr u vozidla, které jezdí jen krátké vzdálenosti, vliv má i použitý olej, který by měl odpovídat danému typu motoru.

Aby nedošlo k úplnému zanesení filtru, musí dojít k tzv. regeneraci, neboli k odstranění částic zachycených ve filtru. To je možné provést dvěma způsoby:

  • zvýší se teplota ve filtru na takovou hodnotu, při které usazené částice shoří
  • do paliva se přidá aditivum, které usnadňuje hoření sazí

První možnost nastává při velkém zatížení motoru, například při jízdě po dálnici. Motor je
v tomto případě schopen vypouštět velmi horké výfukové plyny, které částice spálí.

U druhého způsobu, tzv. aktivní regenerace, se do paliva automaticky vstříkne aditivum, které se následně naváže na usazené částice a tím sníží teplotu potřebnou k jejich shoření.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Co dělat, aby filtr vydržel

U vznětových motorů jsou filtry dodnes velmi diskutovanou otázkou. I když cena za nový filtr již není pro majitele dieselů tak likvidační jako v počátcích jeho zavádění, stále se jedná o poměrně drahý náhradní díl, průměrně vychází na cca dvacet až čtyřicet tisíc.
A protože je vždy lepší problémům předcházet, než je následně řešit, i tady se vyplatí o filtr pečovat a ušetřit tak rodinný rozpočet. Co pro to můžete udělat?

  • Kupovat vhodný motorový olej, který je schválen přímo pro motory s filtrem pevných částic.
  • Tankovat kvalitní naftu, protože ta nekvalitní ovlivňuje negativně jako samotný filtr tak i ostatní součásti motoru.
  • Nepřerušovat regeneraci filtru, která právě probíhá. Nevypínat tedy motor a klidně si i prodloužit trasu, jen aby se regenerace dokončila.
  • Správně vybrat auto. Pokud víte, že s vozem budete jezdit ve většině případů jen krátké trasy a musíte často startovat, není pro vás diesel s filtrem úplně ideální volba. Podívejte se raději po motoru benzínovém.
  • Nezdá-li se vám cokoliv na motoru, nečekejte, až se to zhorší a raději zajeďte do servisu ihned. Může se jednat jen o menší vadu, která by v případě neřešení mohla vést až ke zničení filtru.

Oprava vozu

Alternativní cesty

Pro některé majitele dieselů je východiskem z nesnází s filtrem jeho odstranění. Takový vůz ale na pozemních komunikacích provozován být nemůže, protože by neprošel technickou kontrolou ani měřením emisí.
Další řidiči potom zkouší zanesený filtr vyčistit svépomocí volně dostupnými přípravky. V tomto případě je potřeba mít na paměti, že se jedná pouze o dočasnou záležitost a navíc se filtr může laickou manipulací ještě více poškodit.

Nejlepší volbou je obrátit se na autoservis a to už v momentě, kdy si všimnete, že má auto o něco vyšší spotřebu a vyšší volnoběžné otáčky. To totiž může být prvním příznakem poruchy filtru. V případě, že tyto signály budete ignorovat, může to vést k mnohem větším škodám nejen na filtru, ale i na samotném motoru.

Hledat na webu Srovnátor.cz