Jak dlouho trvá stavba dálnice

02.09.2019

V letním období se čeští řidiči musí obrnit trpělivostí a pevnými nervy. Sezona oprav silnic a dálnic je v plném proudu a když se k tomu přidají davy lidí cestujících autem na dovolenou, je vznik dlouhých kolon jen otázkou času. Tradičně největší komplikace se dají čekat na dálnici D1, s omezeními je ale nutno počítat i na dalších úsecích. Aby rozzlobení řidiči měli alespoň trochu představu, co výstavba jednoho kilometru dálnice obnáší, vydalo ministerstvo dopravy průvodce, ve kterém se snaží osvětlit, co všechno je potřeba vykonat předtím, než se na nové dálnici projede první vozidlo.

Jak dlouho trvá stavba dálnice

Hned na úvod ministr dopravy upozorňuje na to, že než dojde k vydání stavebního povolení na některou ze staveb, uplyne mnohdy i deset let. Příčinou je ve většině případů papírová válka mezi českými úřady a různými aktivistickými spolky. Tuto praxi by ministerstvo do budoucna chtělo změnit, prvním krokem budiž novela zákona, která má výstavbu silnic a dálnic urychlit.

Pokud jste si dosud mysleli, že se nová komunikace pouze vybagruje a zalije asfaltem, budete překvapeni. Kroků vedoucích ke krásné nové dálnici je povícero, navazují na sebe, a není proto divu, že notnou chvíli trvá, než se zrealizují. Co vše tedy výstavba obnáší?

  • příprava území (trvá až 8 měsíců v závislosti na velikosti stavby) – zpracování realizační dokumentace, povolení uzavírek a objízdných tras, kácení dřevin, demolice objektů v obvodu budoucí stavby, archeologický výzkum, stavba dočasných komunikací, vybudování inženýrských sítí
  • zemní práce a zakládání staveb (trvají až 8 měsíců v závislosti na velikosti stavby) – sanace podložních vrstev, základy stavebních objektů – např. mostů
  • spodní stavba a podkladní vrstvy (trvá až 8 měsíců v závislosti na velikosti stavby) – výstavba spodních staveb mostů (pilíře, opěry), opěrné a zárubní zdi, realizace kanalizace, drenáže, odvodnění, pokládka kabelového vedení
  • konstrukce (doba realizace až 6 měsíců) – výstavba nosné konstrukce a příslušenství mostů, protihlukové stěny
  • dokončovací práce (doba realizace až 6 měsíců) – umístění dopravního značení, výsadba vegetace, odstranění dočasných komunikací, zajištění zkoušek a posudků (např. k mostům, bezpečnostní audit)

U velkých staveb trvá tedy i o 3 roky, než dojde ke slavnostnímu přestřihnutí pásky. A to pouze v případě, že se nevyskytnou žádné překážky. Je to standardní doba nebo jsou čeští stavaři a státní úředníci opravdu tak pomalí?

Jak to chodí v Evropě

Podle statistiky zveřejněné Evropským statistickým úřadem předstihli Česko v budování dálnic Maďaři a Poláci, na dohled se pak přiblížilo i Rumunsko. V Polsku pomohlo rozvoji dopravní infrastruktury mimo jiné i zjednodušení stavebních zákonů. Maďaři začali budovat své dálnice po pádu komunismu o něco později než Češi, přesto za posledních 30 let stihli postavit 1300 kilometrů dálnic, Češi oproti tomu jen 700 kilometrů.

Český Nejvyšší kontrolní úřad vidí jako hlavní problém byrokracii spojenou s extrémně náročným územním a stavebním řízením a výběrem dodavatele stavby. U některých staveb trvalo průměrně i 13 let, než získali stavební povolení. V Česku je totiž potřeba hned 21 “papírů” pro jeho získání. Poláci jich vyžadují jen 12, Němci dokonce pouze 9. Naopak kladně hodnotí NKÚ cenu za jeden kilometr nové dálnice, která se v posledních letech snížila a dostala se na úroveň cen v Německu, Španělsku, Řecku či Polsku. Oproti 340 milionům za kilometr v roce 2012 to bylo v roce 2017 už jen 152 milionů.