Jak postupovat v případě zničených či zpožděných zavazadel?

27.07.2018

Máte za sebou dlouhou cestu na vysněné místo a těšíte se, jak si konečně odpočinete. Místo relaxu a klidu ale hned na letišti řešíte situaci, kdy vám letecká společnost zavazadlo v lepším případě jen poškodila, v tom horším ho pak buď zcela zničila nebo vůbec nedoručila. Jaká máte práva a jak postupovat, aby vaše nároky byly uspokojeny?

Kdo za co zodpovídá

Dopravce zodpovídá za ztracená, zničená či poškozená zavazadla kdykoliv po odbavení.
Odpovědnost má i za zavazadla zpožděná. Prokáže-li ovšem, že učinil vše pro to, aby
ke zpoždění nedošlo nebo bylo zpoždění způsobené zásahem vyšší moci, pak není povinen uhradit vzniklou škodu.

Jak postupovat v případě zničených či zpožděných zavazadel?

Poškozené či zničené zavazadlo

Pokud vám kufr dorazil jen s utrženým kolečkem nebo poškrábaným víkem, můžete mluvit
o štěstí. V takovém případě ihned kontaktujte reklamační přepážku na letišti, hledejte nápis REKLAMACE ZAVAZADEL / BAGGAGE CLAIM (případně LOST BAGGAGE), kde vyplňte tzv. Damage Property Report. Přestože máte ze zákona na nahlášení škody 7 dní, doporučuje se řešit nastalou situaci hned.
U většiny aerolinek lze škodu nahlásit i on-line po příletu. V obou případech je potřeba
si ponechat palubní a zavazadlový lístek, zajistit foto poškozeného zavazadla a připojit případně i doklad o opravě. Vše potom odešlete dopravci.

TIP PRO VÁS: Na reklamační přepážce se rozhodně nenechte odbýt. Její pracovník je povinen vyřizovat škody na zavazadlech jakékoliv letecké společnosti.

Zpožděné zavazadlo

O něco horší variantou je stav, kdy se váš kufr na zavazadlovém pásu neobjeví vůbec. Nejenže musíte čekat, ale hlavně nemáte co na sebe a chybí vám hygienické potřeby.
Opět bez prodlení zamiřte na reklamační přepážku a vyplňte tzv. Property Irregularity Report (PIR).
V případě zpožděného zavazadla rozlišujeme dvě situace, které mohou nastat:

  • zavazadlo se do 21 dnů najde a je doručeno na vámi zadanou adresu – v takovém případě máte nárok na proplacení nezbytných výdajů vynaložených pro svoji potřebu v době, kdy jste byli bez zavazadla. Dopravce od vás bude chtít výše zmíněný PIR, účtenky od nákupu, adresu, telefon a bankovní spojení. Na nahlášení škody ale máte pouze 21 dní ode dne doručení zavazadla.
  • zavazadlo se nenajde ani po 21 dnech – po 21 dnech od nahlášení zpožděného zavazadla je zavazadlo považováno za ztracené a vy můžete žádat leteckou společnost o finanční kompenzaci. Reklamaci učiňte písemně, přiložte opět PIR a účtenky za nákup zavazadla, příp. jeho obsahu. Žádat můžete do dvou let po uplynutí lhůty 21 dní, kdy je zavazadlo považováno pouze za zpožděné.

TIP PRO VÁS: V případě zpoždění zavazadla nespoléhejte na to, že vám aerolinka proplatí všechny výdaje. Nakupujte jen nezbytně nutné základní hygienické potřeby a ošacení za přijatelnou cenu. Luxusní značkové oblečení vám nejspíš proplaceno nebude.

Zavazadlo

Finanční kompenzace

Podle Montrealské úmluvy, která řeší práva cestujících v letecké přepravě, je povinen dopravce nahradit škodu za zničené, zpožděné či ztracené zavazadlo do výše přibližně 35 000 korun českých. Nicméně někdy bývá velmi obtížné prokázat hodnotu zavazadla a jeho obsahu, protože dopravci většinou požadují kopie účtenek od ztracených věcí, které si málokdo z nás uchovává.

TIP PRO VÁS: Pokud převážíte v kufru opravdu cenné věci, máte možnost využít výhodu vyššího limitu odpovědnosti. Podmínkou je vyplnění zvláštního prohlášení a zaplacení poplatku při odbavení.

Jak minimalizovat riziko ztráty

Ztrátě zavazadla zabránit nejde, ale díky těmto tipům její riziko alespoň snížíte:

  • označte si kufr jmenovkou
  • opatřete zavazadlo reflexními proužky nebo barevnou nálepkou, předejdete tak tomu, že váš kufr omylem vezme jiný cestující
  • pokud se k odbavení dostavíte na poslední chvíli, může vlivem stresu a spěchu dojít ze strany zaměstnance check-inu k chybě, buďte proto na letišti včas
  • letíte-li daleko a musíte přestupovat, pokuste se vyhnout takovým letům, kde máte na přestup méně než hodinu
Autor Martin Daneš

Martin Daneš

Jsem Martin Daneš, obchodní ředitel Srovnátor.cz. Naším cílem je najít pro vás vždy to nejvhodnější pojištění dle vašich potřeb. Díky široké nabídce produktů od všech významných pojišťoven vám dokážeme poskytnout řešení odpovídající vašim představám. Když budete mít jakýkoliv produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@srovnator.cz

Hledat na webu Srovnátor.cz