Klasická vs. alternativní taxislužba

06.10.2017

Levná jízda s amatérským „taxikářem“, nebo jízda s licencovaným řidičem za vyšší cenu? Cestující ve velkých městech si mohou vybrat, čemu dají přednost. Na trhu totiž vedle klasické taxislužby fungují společnosti, které můžeme označit jako tzv. alternativní taxislužbu. Ta klasické taxislužbě konkuruje nižší cenou a vyšším komfortem při objednávání a placení. Na jakých principech alternativní taxislužba funguje a jak se liší od té klasické?

Taxi

Alternativní taxislužba funguje v Praze, Brně a Ostravě jako levná a moderní alternativa ke klasické taxislužbě. Cestující, kteří nechtějí platit vysoké ceny za taxík, ani se mačkat v hromadné dopravě, mohou sáhnout právě po této variantě. Měli by však vědět, co od levnější služby očekávat.

Požadavky na řidiče

Hlavním rozdílem mezi oběma typy přepravy a častým důvodem rozepří na poli taxislužby jsou požadavky na řidiče.

Klasičtí taxikáři podléhají přísné legislativě a musí splnit zákonem dané povinnosti, aby získali licenci a mohli taxislužbu provozovat. Naopak řidičem alternativní taxislužby se může stát prakticky každý, kdo vlastní auto a řidičský průkaz – nehledě na to, zda má zkušenosti s taxikařinou či jak dlouho již usedá za volant. Cestující tedy musí počítat s tím, že mohou narazit na špatného a nekvalitního řidiče. Stejně tak na nepříliš reprezentativní vůz.

Na českém trhu však existuje i alternativní taxislužba Liftago, která využívá pouze taxikáře s povolením, čímž se téměř rovná klasické taxislužbě a tvoří jakousi platformu pro licencované taxikáře.

Objednání taxi

Alternativní taxislužby využívají moderní technologie a mobilní aplikace. Pokud potřebujete odvoz, spustíte aplikaci, která pomocí GPS určí vaši polohu a osloví okolní řidiče. Aplikace vám prozradí nejen předpokládanou cenu jízdy, ale také profil a hodnocení řidiče, jeho aktuální polohu a dobu, za jakou dorazí k vám. Některé alternativní taxislužby dokonce nabízí možnost vybrat si svého řidiče (například na základě udělených hodnocení).

Ani velké klasické taxislužby ale nezůstávají pozadu a přichází s vlastními mobilními aplikacemi. Klasický taxík si tedy už nemusíte objednávat voláním na dispečink nebo mávnutím na ulici. Jde to i pohodlně z chytrého telefonu.

Cena jízdy a způsob placení

Díky nižším požadavkům na řidiče můžete s alternativní taxislužbou cestovat za výrazně nižší ceny. Cenu máte navíc pod kontrolou – v porovnání se situací, kdy na ulici nastoupíte do náhodného taxíku.

Pro představu přinášíme srovnání cen za taxi po Praze. Klasickou taxislužbu zastupují společnosti AAA Taxi, Profi Taxi a Taxi Praha. Jejich ceny se liší podle způsobu objednání. Horní hranici ceny za kilometr určuje magistrát - nesmí přesáhnout 28 Kč. Toto omezení se týká také služby Liftago, která sdružuje klasické taxikáře. U alternativních služeb Uber či Taxify je nutné počítat s možností zvýšení ceny v době zvýšené poptávky (ve špičce).

Společnost Cena za 1 km Cena za 1 min. jízdy Cena za 1 min. čekání Nástupní sazba
AAA Taxi 24,90 - 28 Kč - 6 Kč 40 Kč
Profi Taxi 26 - 28 Kč - 4 - 6 Kč 30 - 40 Kč
Taxi Praha 18 - 28 Kč - 3,40 - 6 Kč 27 - 40 Kč
Liftago* 16 - 28 Kč - až 6 Kč až 40 Kč
UberPop 9,90 Kč 3 Kč - 25 Kč
Taxify 8,90 Kč 3,50 Kč - 30 Kč

* Cena závisí na konkrétním řidiči, neurčuje ji platforma.

Komfortní je také způsob placení za využití alternativní taxislužby. Aplikaci, která slouží zároveň jako taxametr, můžete propojit s vaší platební kartou. Jízdné se pak automaticky strhne z vaší karty. Pokud se vám tento způsob placení nelíbí, můžete samozřejmě zaplatit hotově řidiči

Napjatá situace na trhu s přepravou osob

Alternativní taxislužby se rozšiřují, přestože v některých zemích dochází k jejich regulaci. Na českém trhu fungují především aplikace Liftago, Taxify a Uber. Klasičtí taxikáři alternativní taxislužby, které využívají neprofesionální řidiče, považují za nekalou konkurenci a obviňují je z podvodných praktik. Firmy se však brání tím, že nevystupují jako taxislužby, ale pouze jako zprostředkovatelé smluvní přepravy.

Další zajímavé články

Sankce za špatné parkování u obchodních center

Parkování na vyhrazených místech u obchodních center
15.12.2017

Parkoviště u obchodních center bývají tak plná, že někdy nezbývá než zaparkovat na vyhrazeném parkovacím místě. Hrozí za to řidičům pokuta?

Antiradary - používat ano či ne?

Antiradary - používat  ano či ne?
14.12.2017

Jsou příznivci i odpůrci antiradarů. Jak to s těmi tajemnými antiradary je? Jsou vlastně legální? Jaké pozitiva a negativa sebou nese jejich používání?


Kam dále: