Mnoho lidí se na zadním sedadle nepoutá, je to bezpečné?

04.12.2017

Překážejí vám bezpečnostní pásy? Obtěžuje vás nařízení o povinnosti poutat se na každém sedadle jimi opatřeném? Otravuje vás nová technologie instalující se do moderních vozů, která vám nepřestane připomínat, že nejste připoutaní, dokud sami nekapitulujete? Za tuto “nepříjemnost”, která už zachránila životy mnoha tisíců lidí můžete poděkovat konstruktérovi společnosti Volvo - Nilsu Bohlinovi, který v roce 1959 vynalezl tříbodový bezpečnostní pás. Jeho patent byl zařazen mezi osm nejvýznamnějších patentů pro lidstvo za posledních sto let.

Tříbodový bezpečnostní pás

Historický vývoj v ČR

Samotný vynález a jeho instalace do každého automobilu ale životy nezachrání. Jak jinak přimět posádku vozu ke zvýšení jejich bezpečnosti, než změnou legislativy? Povinné poutání bylo v tehdejším Československu zavedeno až v roce 1967 a to pouze na předních sedadlech a při jízdě mimo město. O 9 let později došlo ke změně zákona, kdy se musel mimo město připoutat každý, kdo měl k dispozici bezpečnostní pás, tedy i na zadních sedadlech. A konečně v roce 1990 vešla v platnost povinnost užití pásu pro všechny, bez ohledu na to, zda cestují ve městě nebo mimo něj.

  • Podle Amerického institutu pro dálniční bezpečnost (IIHS) se vpředu poutá přes 90 procent lidí, vzadu už jen 72 procent a v případě využití přepravní služby (taxi, uber,...) pouhých 60 procent. Pasažéři sedící vzadu argumentují nevyužití pásu tím, že jedou jen krátkou vzdálenost, nebo že jsou chráněni předním sedadlem a interiérem vozu.
  • Zranění cestujících na zadních sedadlech, kteří se nepřipoutají jsou podle statistik minimálně 2x vážnější, než v případě připoutaných cestujících.
  • Řidiči mají 2x větší riziko úmrtí, pokud za nimi sedí nepřipoutaný pasažér.
  • Osoba, která se na zadních sedadlech nepřipoutá navíc ohrožuje životy lidí, kteří sedí v sedadle před ní. Podle výzkumu automobilky Volvo jsou cestující na zadních sedadlech vrženi při nárazu vpřed silou 3 000 až 5 000 kg - tedy mnohonásobně vyšší než je jejich hmotnost. Takové síle nemohou sami čelit a stávají se tak smrtelnou zbraní pro zbytek posádky.
  • Podle crash testu Amerického institutu by již při padesátikilometrové rychlosti bylo tělo cestujícího vzadu vymrštěno vpřed na sedadlo před ním a zdeformovalo ho včetně hlavové opěrky, což by mohlo mít za následek těžké poranění hlavy, páteře a hrudníku spolucestujícího jedoucího na sedadle před ním.

Bezpečnostní pás

Zásady správného poutání

  • seřízení výšky pásu - bezpečnostní pás nesmí vést přes krk, ale přes rameno a hrudník
  • bezpečné dotažení pásu - pás musí pevně přiléhat k tělu, jinak bude fungovat se zpožděním a v případě nárazu je každá milisekunda rozhodující
  • správné nastavení hlavové opěrky
  • všechny ostré předměty v kapsách (klíče, mince, zapalovač…), které pás v kyčelní oblasti překryje jsou potenciálním nebezpečím a v případě nárazu vás mohou zranit

Na zadních sedadlech nejsou instalovány airbagy pro čelní náraz, vývojáři automobilky Ford ale v roce 2009 uvedli technickou novinku - nafukovací bezpečnostní pásy, které se instalují pouze na zadní sedadla. Podle konstruktérů jsou nafukovací bezpečnostní pásy schopny rozložit sílu nárazu do pětkrát větší plochy, než standardní bezpečnostní pás, čímž minimalizuje poranění hlavy, krku a hrudníku.

Statistiky

Statistická ročenka PČR z roku 2016 zveřejnila následky nehod připoutaných a nepřipoutaných spolucestujících na zadním sedadle:

Následky nehod v ČR Připoutaní spolucestující na zadním sedadle Nepřipoutaní spolucestující na zadním sedadle
Počet cestujících na zadním sedadle 6697 osob celkem 291 osob celkem
Z toho usmrceno 15 osob 8 osob
Těžce zraněno 71 osob 25 osob
Lehce zraněno 1303 osob 132 osob
Nezraněno 5308 osob 126 osob

Tabulka jasně vykazuje fakt, že při většině nehod jsou spolucestující na zadním sedadle připoutáni. Z celkového počtu nehod bylo usmrceno 0,22 procent připoutaných spolucestujících a 2,75 procent nepřipoutaných, 1,06 procent připoutaných a 8,6 procent nepřipoutaných bylo těžce zraněno. Ze statistik vyplývá, že v případě použití pásů máte desetkrát větší šanci na přežití a osmkrát vyšší šanci na to nebýt těžce zraněni. Věnujte tak raději 2 sekundy jednoduchému mechanismu zapnutí bezpečnostního pásu a snižte riziko zranění sebe i ostatních pasažérů na minimum.

Další zajímavé články

Desatero při dopravní nehodě

10 kroků ke zvládnutí dopravní nehody
13.12.2017

Stanete-li se účastníkem dopravní nehody, musíte kromě pomoci ostatním splnit i pár administrativních kroků. Jak na to?

Chytrá domácnost

Chytrá domácnost - trend současnosti
11.12.2017

Není tomu moc dlouho co se začalo mluvit o chytré domácnosti. Pokud ale nevíte jak moc vám může být chytrá domácnost užitečná, pak čtěte dál.


Kam dále: