Přední nebo zadní náhon, jaký je rozdíl v jejich chování, a který si vybrat

10.11.2017

Otázka, zda je lepší přední nebo zadní náhon, vyvolává u motoristů mnoho emocí. Není na ni správná ani špatná odpověď. Převážná část řidičů preferuje jeden z těchto modelů dle vlastní zkušenosti, či podle obecně známých kritik, jenž se společností tradují. Je to podobné jako benzínový nebo dieselový motor. No, každé má něco. V tomto článku se podíváme na hlavní výhody a nevýhody obou náhonů.

auto ve smyku

Historie

První auta byla vyráběna se zadním náhonem. Motor se do automobilů montoval dopředu a poháněl zadní nápravu. Tento klasický model dlouho dominoval. Později ve spojitosti s velkou sériovou výrobou se začal motor umisťovat do přední části vozu a společně s ním i přední náhon. Tento koncept je konstrukčně jednodušší, protože není potřeba, aby středem auta procházela hřídel a vzadu již není diferenciál. To také vede k menším výrobním nákladům. Zadní náhon najdeme v dnešní době hlavně u hmotnostně vyšší třídy automobilů (nad 3,5 tuny) a některých modelů vozů značek BMW, Mercedes a dalších.

Rozdíl mezi oběma náhony není příliš patrný při běžné defenzivní jízdě za ideálních podmínek. Chování jednotlivých náhonů se projevuje hlavně v zimních měsících, deštivých dnech a při ostřejší jízdě.

Hlavní výhody předního náhonu

  • dobrá čitelnost při řízení,
  • nepřekvapuje na měnícím se povrchu a náledí,
  • v zatáčkách vede lépe auto ve stopě,
  • menší hlučnost v kabině vozu,
  • větší prostor v interiéru a v kufru automobilu,
  • nižší pořizovací náklady.

Nevýhody předního náhonu

  • vyšší nároky na přední nápravu. Ta má mnoho komponentů (poloosy, klouby…), které podléhají rychlému opotřebení a je proto nutná častější údržba.
  • V zimě při jízdě do zasněženého kopce, se odlehčuje přední náprava a zatěžuje zadní, proto může vůz ztrácet trakční schopnosti. V takovém případě začínají kola prokluzovat.

Plusy zadního náhonu

  • umožňuje relativně rychlý rozjezd,
  • přenesení vysokého výkonu na hnací nápravu,
  • pokud je motor vepředu a pohání zadní nápravu jde o ideální rozložení hmotnosti vozu,
  • výhody říditelnosti “předokolek”, stírá pomocí asistenčním systémům jako ESP, ASR,ABS, která pomáhají eliminovat rizika přetáčení vozu,
  • zábava - pro sportovně založené řidiče, kteří si rádi užívají přetáčivost auta je tu možnost driftu, tedy řízeného smyku.

Mínusy zadního náhonu

  • v dešti je nestabilní,
  • rychleji jde do smyku, protože síly působící na zadní kola mohou vést k přetočení vozu,
  • díky vyšší konstrukční hmotnosti má auto i větší spotřebu,
  • mění svůj charakter v nejvíce nevhodných situacích,
  • vyšší pořizovací náklady,
  • má zmenšený prostor v kabině vozu díky středovému tunelu.

Obě verze mají své nesporné výhody. Mohlo by se zdát, že nejideálnější je jejich kombinace. Tím přicházíme k modelu 4*4, tedy pohon všech čtyř kol. Takzvané čtyřkolky se ovšem moc nehodí do města. Často si je pořizují řidiči, kteří se pohybují na nezpevněných komunikacích, nebo jezdí v zimě do hůře přístupných míst. Jinými slovy, tam kde zadní i přední náhon stojí, čtyřkolka jede.

Při používání kvalitních a správných pneumatik jsou rizika vzniku nehod u “předokolek” i “zadokolek” na stejné úrovni. Skutečně jde hlavně o jejich řidiče, o to co uznávají, čemu dají přednost. Přední náhon je u většiny rodinných vozů. Bez zjevných potíží se v něm hezky povozí všichni členové rodiny. Ti co si chtějí zařádit a mají rádi citlivější auta zvolí zadní náhon.

Pokud máte ve výběru náhonů jasno, nezapomeňte na opatrnou a bezpečnou jízdu. A pro všechny případy mějte uzavřené dobré havarijní pojištění.

Další zajímavé články

Srovnání cen v nejoblíbenějších zimních střediscích v Čechách

Srovnání cen zimních středisek v ČR
20.11.2017

Rozpočet na zimní dovolenou je nemalou investicí, proto není od věci si předem spočítat alespoň základní výdaje na skipass, ubytování atd.

Je handsfree opravdu tak bezpečné, jak se tvrdí?

Je handsfree bezpečné?
17.11.2017

V autech se běžně používá systém handsfree. S ním se řidič může věnovat řízení během vyřizování telefonátů. Je handsfree opravdu tak bezpečné?


Kam dále: