Zlozvyky, které vedou k odrovnání vašeho auta!

13.07.2017

Považujete se za opatrného řidiče, jezdíte bezpečně a snažíte se i o šetrnou jízdu, která nejen uspoří výdaje za palivo, ale také méně znečišťuje ovzduší. To je určitě chválihodné, ale šetříte také útroby svého vozu, nebo jim ve skutečnosti dáváte pořádně zabrat? Možná vás překvapí, kolik zlozvyků máte při řízení zažitých a ani netušíte, že tím své auto ničíte.

Zlozvyky, které vedou k odrovnání vašeho auta!

1. Spojka není pódium

Dlouhé stání na spojce jí na životnosti rozhodně nepřidá. Spojka má dvě základní polohy – sepnuto a rozepnuto a tak by měla být i využívána. Pokud se rozjíždíte do kopce a z hlediska bezpečnosti, abyste nenacouvali do auta stojícího za vámi, povolíte spojku do záběru a pak přidáte plyn, je to v normě a nová auta jsou již na takový způsob jízdy připravená. Nenechávejte však spojku prokluzovat déle, než je pro bezpečný rozjezd nezbytné.

Při jízdě z kopce, ani na červené však na spojce rozhodně nestůjte a pro odložení levé nohy využívejte prostor k tomu určený a nikoliv tento důležitý pedál. Na druhou stranu zase platí, že když už spojku používáte k účelu, k jakému je zejména určená, tedy k “bezbolestnému” manuálnímu řazení, sešlapujte ji až do její krajní polohy, nešiďte řazení tzv. převodem “přes zuby”, pak si samozřejmě ničíte převodovku!

2. Brzdy používejte krátce a intenzivně

Pokud jedete z dlouhého kopce a lehce si přibržďujete po celou dobu jízdy, vaše brzdy dostávají pořádně zabrat. Naučte se brzdit motorem, vaše brzdové destičky vám budou vděčné a snižujete i spotřebu paliva. Podřaďte na nižší rychlost, vypusťte plyn a díky podtlaku v motoru bude váš motor brzdit za vás (platí zejména pro vznětové-naftové motory). K tomu využijte provozní brzdy, které ale stiskněte krátce a intenzivněji a zase povolte, aby měly čas vychladnout. Brzdy plní nejlépe svou funkci, když jsou studené a suché.

3. Ruční brzda má své opodstatnění

Ruční brzda se správně nazývá parkovací brzdou a k tomuto účelu se v autech nachází. Pokud pravidelně parkujeme ve svahu a pouze zařadíme rychlost s předpokladem, že motor auto udrží, pak svůj vůz ráno pravděpodobně najdeme na svém místě, ale přetěžujeme převodovku. Pokud parkujete na rovince, zařazená rychlost, ať už první převodový stupeň, nebo zpátečka, jsou dostatečným zajištěním auta.

V zimě během mrazivých nocí může ruční brzda zamrznout a většina řidičů ji v tomto období z parkování vynechává. Z internetové ankety Zelené vlny Radiožurnálu dokonce vyplynulo, že pouze 8% řidičů se spoléhá pouze na ruční brzdu – viz následující graf:

Graf - zajištění auta při parkování

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

4. Rozehřátí a zchladnutí dieselového motoru

Dieselové motory jsou primárně určeny na delší trasy, popojíždět s dieselem po městě, neustále zastavovat a zase se rozjíždět, pro něj není to pravé. Důvodem je správná teplota oleje v motoru. Olej je pro motor jako pro člověka krev, zajišťuje jeho správný chod, proto nesmíme zanedbat včasnou výměnu oleje, jeho kvalitu, ale ani jeho vlastnosti! Olej se na svou optimální provozní teplotu, která je asi 70 stupňů Celsia, ohřeje zhruba po patnácti minutách jízdy. Pokud své auto vytáčíte do vysokých otáček krátce po startu, není motor řádně promazán a dochází k jeho nadměrnému opotřebení.

Obdobný problém nastává, pokud je motor rozpálený po hodinové jízdě na dálnici, vy zastavíte na čerpací stanici a okamžitě motor vypnete. Před plánovanou zastávkou postupně zvolněte tempo a když zastavíte, nechte motor ještě aspoň minutu klepat na volnoběh, než otočíte klíčkem.

5. Pomalá a úsporná jízda může i škodit

Mechanici i automobiloví nadšenci si stojí za tím, že čas od času je potřeba auto pořádně protáhnout a vyhnat tak pavouky z motoru… Problém nastává zejména u motorů s přímým vstřikováním paliva do válců, kde může docházet k usazování uhlíkových částic na ventilech a ohrozit tak správnou činnost motoru. Předejdete tomu tak, že občas vytočíte motor do vysokých otáček a lehké usazeniny uhlíku tím spálíte.

Motor protahujte, až když je správně zahřátý a v takových podmínkách, aby nebylo ohroženo zdraví vás, vašich blízkých, ani ostatních účastníků provozu. Nabourané auto by vás mrzelo víc, než usazeniny na ventilech.

Hledat na webu Srovnátor.cz