Změny od 1. 1. 2015. Končí podvody ohledně vlastnictví vozidel

26.02.2015

Neoprávněné výzvy České kanceláře pojistitelů (ČKP) přiměly sněmovnu nejen zrušit příspěvky za nepojištěná vozidla do garančního fondu, ale i zaujmout tvrdší postoj k převodům vozidel. 

Změny od 1. 1. 2015. Končí podvody ohledně vlastnictví vozidel
Od 1. 1. 2015 vstoupila v platnost novela zákona. | Foto: Podnikatel.cz

Odborníci varují, že zrušení příspěvků do garančního fondu může mít vliv na zdražení povinného ručení v roce 2015. Budou tak doplácet poctiví řidiči na vozidla bez pojištění? Podle obhájců novely k tomu prý není důvod.

Vozidla zpola převedená zaniknou a už do registru nepůjdou přihlásit

Od 1. 1. 2015 vešla v platnost novela zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Novela má za cíl zamezit takzvaným „polopřevodům“, kdy původní majitel auto odhlásil, ale nový jej na sebe nepřihlásil.

Vlastníte-li vozidlo, které je zpola převedeno, musíte do 30. 6. 2015 podat žádost o zápis vlastníka a provozovatele do registru silničních vozidel. Pokud tak neučiníte, vozidlo administrativně zanikne a nepůjde již přihlásit.

Stejně tak hrozí administrativní zánik vozidlům, která byla před 30. 6. 2013 vyřazena z provozu. V případě, že do konce roku 2015 neohlásíte na příslušném úřadě k jakému účelu je vozidlo využíváno.

Díky novele bude snadněji dohledatelný skutečný vlastník vozidla v situacích, kdy je s ním spáchán nějaký přestupek, například dluh za nezaplacené povinné ručení.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Zrušení příspěvků ČKP. Kritici varují, počet nepojištěných aut stoupne

ČKP vymáhala od roku 2009 příspěvky za každý den nepojištění od 20 do 300 korun. Výše příspěvku se odvíjela podle druhu vozidla. Bohužel ČKP kvůli zmatkům v registru často vymáhala poplatky neoprávněně. A tak sněmovna s účinností od 15. 1. 2015 příspěvky zrušila s tím, že jsou jen další sankcí.

„Tím byli sice takoví řidiči trestáni dvakrát, ale na druhou stranu byl ten příspěvek bičem na lemply, kteří jezdili bez pojištění. Těžko tedy říci, jestli jeho zrušení bylo ideálním řešením,“ zamýšlí se Michal Dlabola, expert na dopravní právo.

Náhradu škody, kterou způsobí řidič nepojištěného vozidla, budou vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností. Podle ČKP splatí zhruba 30 procent z nákladů na nepojištěné škody viníci nehod, zbytek se doposud hradil z příspěvků nepojištěných řidičů. Z čeho se škody nepojištěným řidičem budou hradit teď? Doplatí na to nevinný účastník nehody, který si povinné ručení platí?

Hledat na webu Srovnátor.cz