Srovnátor.cz

Jako ve stíhačce. Head-up displeje s rozšířenou realitou mají dříve netušené možnosti

Displej s rozšířenou realitou v aktuálním Mercedesu třídy S

Head-up displej, tedy zařízení, které důležité informace promítá přímo před řidičem, je zatím stále luxusním prvkem, jakkoliv se rok od roku nabízí i do levnějších modelů. Jeho hlavní přínosem je uživatelský komfort a větší bezpečnost.

Jako ve stíhačce. Head-up displeje s rozšířenou realitou mají dříve netušené možnosti

HUD (Head-up Displej) se používají zhruba od poloviny minulého století. Tehdy ovšem ještě ne v automobilech, ale ve stíhacích letounech. Piloti tak mohli lépe zacílit na svůj cíl. Využití v automobilech je prosté – díky tomu, že se řidiči do jeho zorného pole promítá provozně důležitý údaj, je jeho jízda bezpečnější.

Pokud se totiž třeba díváte na aktuální rychlost na klasickém rychloměru, potřebujete k tomu zhruba sekundu. Což vypadá jako krátká doba, třeba na dálnici ale takto „poslepu“ ujdete desítky metrů. Hlavní přínos HUD je tedy ve větší bezpečnosti. A samozřejmě, pokud nejde o nejlevnější řešení s projekčním sklíčkem, vypadá to efektně.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Povinné ručení můžete
mít již od:

-

Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Děkujeme za Váš zájem.

Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.

Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.

Ale zobrazení rychlosti auta je pouze začátek. Takové HUD jste si mohli koupit do BMW už před patnácti lety. Head-up displeje se neustále vyvíjejí, takže jednak mají více funkcí a za druhé klesá jejich cena. Třeba Škoda Auto začala HUD displej nabízet do čtvrté generace Octavie (nejde objednat samostatně, zatím je dostupný jen v rámci paketů) a je jasné, že postupně se tento prvek dostane do všech škodovek.

Jak to vlastně funguje? Základní head-up displeje přenáší obraz pomocí optického modulu na čelní sklo – do zorného pole řidiče. Řidič zde vidí aktuální rychlost, rozpoznané dopravní značky, symboly aktivovaných asistenčních systémů a údaje z navigace. V případě potřeby lze HUD vypnout, pro lepší zobrazení si obvykle možné nastavit jas či barvu zobrazovaných údajů nebo zobrazování informací vypnout.

Ale to není vše. Dalším krokem technologie HUD je rozšířená (augmentová) realita, zkráceně AR-HUD. Ta nabízí pohled na reálný svět doplněný o digitální informace. Nejdále je s touto technologií patrně Mercedes-Benz, který u svých nových modelů nabízí největší zobrazovací plochu a nejvěrnější zobrazení.

V praxi se údaje promítají přímo na silnici do vzdálenosti 10 metrů. Jízda je tak o dost příjemnější i bezpečnější. Při sledování navigačních údajů z klasického displeje totiž někdy nemusí být zcela zřejmé, zda máte odbočit hned, nebo až za padesát metrů. Tuto nepříjemnost AR-HUD odstraňuje. Šipka vznášející se v prostoru přesně ukáže na místo, kam máte odbočit.

Skvělé je i zobrazení bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucích vozidel nebo zobrazení jízdních pruhů. Pokud je špatná viditelnost, je tato funkce obzvláště důležitá. Ano, při jízdě si budete připadat jako ve sci-fi filmu.

Nové displeje s rozšířenou realitou zanedlouho představí také koncern Volkswagen, do které spadá i Škoda Auto. Je velmi pravděpodobné, že za pár let tento komfortně-bezpečností prvek natolik zlevní, že jen bude mít velká část nových automobilů.

Zdroj fotografií: Škoda Auto a Mercedes-Benz

Kalkulačka povinného ručení

PSČ musí být ve formátu 12345